Generatieve AI kan de rol van klantenservicemedewerkers veranderen op een manier die de klantervaring versterkt. De publicatie 'Generative AI and Customer Service: changing roles, better experience' laat zien hoe GenAI ingezet kan worden in de vormgeving van de klantenservice van de toekomst, zowel aan de kant van de medewerker als aan de kant van de klant.
Generative AI heeft mogelijkheden de digitale klantbeleving sterk te verbeteren (of te breken als het slecht wordt toegepast). Het zal verkoop en service verder met elkaar verweven.
Organisaties moeten ethische zorgen en risico's serieus nemen en meenemen in de manier waarop zij GenAI toepassen en implementeren. Een grondige aanpak is nodig om het risico op eventuele problemen op het gebied van dataveiligheid en –privacy te beperken.
GenAI stimuleert de opkomst van nieuwe businessmodellen zoals Service-as-a-Service-modellen en de opkomst van digitale klantenservicemedewerkers. Het verlaagt de drempels voor nieuwe spelers om in de klantenservicebranche te stappen.
PwC kan helpen met het optimaliseren van de Customer Service functie met de kracht van GenAI, dit doen wij op de volgende manieren:
Digital Enablers – In samenwerking met ons Emerging Technology team ondersteunen we klanten bij het beoordelen van de juiste GenAI tools voor klantenservice en service-gerelateerde activiteiten mogelijk te maken.
Workforce of the Future – We hebben ervaring in het identificeren van de optimale organisatiestructuur voor klantenservice, inclusief de benodigde rollen en vaardigheden, om service doelstelling te behalen met behulp van GenAI.
Service Excellence – Wij hanteren een bedrijfsgerichte mentaliteit om ervoor te zorgen dat alle strategische doelstellingen top of mind blijven tijdens het ontwerpen van het klantenserviceproces en de implementatie van (GenAI) technologie.
Performance Excellence – Wij werken samen met klanten om de overgang van interacties naar klantenservice journeys te maken door de end-to-end ervaring in kaart te brengen, en de werkelijke waarde drivers voor de klant te identificeren.
Data-Driven Capabilities – Wij helpen klanten hun bestaande bedrijfscapaciteiten te laten groeien door geavanceerde AI-gedreven analyses, waardoor ze beter kunnen inspelen op de behoeften van klanten.
Generatieve AI kan productiviteit verhogen en druk op de arbeidsmarkt verlichten, maar realiseren van de potentie van AI blijft een uitdaging, toont...
Relevant AI applications for organisations manifest themselves faster than many expected. It is high time for organisations to get to work.
What security, privacy, internal audit, legal, finance and compliance leaders need to know to harness trusted generative artificial intelligence.
Understand generative AI’s new risks and how PwC’s Responsible AI helps build trust and what it means for business users and data scientists.