Kennis- en innovatiecentrum ElaadNL wil bijdragen aan de infrastructuur voor smart charging in Nederland. Bij smart charging wordt slim gebruikgemaakt van de opslagfaciliteiten van gebruikers van het elektriciteitsnet om stabiliteit op het net te realiseren. Bij smart charging laden de batterijen van elektrische auto’s automatisch op wanneer er minder vraag naar elektriciteit is en kunnen ze als opslag gebruikt worden en stroom terugleveren aan het net.
ElaadNL vroeg PwC om in kaart te brengen welke obstakels en lacunes er zijn in Europese en nationale regelgeving rondom smart charging. Het project werd gezamenlijk gefinancierd door ElaadNL en Renault in het kader van een van de eerste Europese Innovation Deals. Eerder schreef PwC voor ElaadNL een rapport over de Nederlandse situatie: Smart Charging of electric vehicles. Institutional bottlenecks and possible solutions.
PwC analyseerde de belemmeringen voor smart charging in regelgeving in Nederland, Duitsland, Frankrijk en Zweden – deze landen hebben een groot aantal elektrische voertuigen en laadstations. Het onderzoek omvatte een kwalitatieve beoordeling van hoe groot de impact van regelgeving zou kunnen zijn op de businesscase van smart charging.
PwC sprak met experts in deze landen en op Europees niveau, van verschillende organisaties in de waardeketen: transmissie- en distributiesysteembeheerders, energiebedrijven, batterijfabrikanten, autofabrikanten, laadpaalfabrikanten en -beheerders en overheden. De uitkomsten van de analyse en de suggesties voor oplossingen werden getest in workshops met mensen uit de hele waardeketen. PwC werkte aan deze oplossing met een kernteam in Nederland en PwC-collega’s in de genoemde landen, met kennis van economie, de energie- en automarkt en energiebelastingen.
In het analyserapport Regulatory barriers for Smart Charging of EVs and second life use of EV batteries beschrijft PwC onder meer dat in de regelgeving nog geen rekening wordt gehouden met batterijen die worden gebruikt als tijdelijke opslag. De eigenaren van elektrische auto’s betalen hierdoor mogelijk tweemaal energiebelasting voor twee keer dat de auto wordt opgeladen, terwijl de elektriciteit in de tussentijd niet is geconsumeerd maar slechts opgeslagen en teruggeleverd aan het net. Andere obstakels in de regels gaan over de definitie van rollen en verantwoordelijkheden van marktspelers. In hoeverre kunnen bijvoorbeeld de gereguleerde netbeheerders zich bezighouden met de commerciële businesscases van smart charging?
In het rapport doet PwC aanbevelingen voor regelgeving op nationaal en Europees niveau. Het rapport is door ElaadNL gedeeld met nationale overheden en de Europese Commissie. De EC heeft de aanbevelingen deels overgenomen in de aangepaste EU-richtlijn 2019/944 voor de interne markt voor elektriciteit, een onderdeel van de Clean energy for all Europeans package.
De energietransitie heeft te maken met het vinden van een evenwicht tussen betaalbaarheid, duurzaamheid en betrouwbaarheid van de energievoorziening. Wat...
Ontwikkelingen als autonome voertuigen, drones en elektrische voertuigen zorgen ervoor dat mobiliteits-transformatie wereldwijd hoog op de agenda staat.
Met de groei van de wereldbevolking en de mondiale welvaart neemt ook de vraag naar natuurlijke grondstoffen als water, energie, mineralen/metalen en voedsel...
Partner, Energy transition and sustainable energy, PwC Netherlands
Tel: +31 (0)65 160 08 61