De purpose en values (doel en waarden) van een familiebedrijf vormen de kern van de organisatie. Ze geven richting aan de bedrijfsstrategie, de cultuur en de manier waarop het bedrijf zich positioneert in de markt.
De purpose van een familiebedrijf gaat verder dan alleen winst maken. Het gaat om het definiëren van het hogere doel van het bedrijf, de reden van bestaan en de impact die het wil hebben op de samenleving. Values, of waarden, zijn de principes en overtuigingen die de bedrijfscultuur vormgeven en de manier waarop het bedrijf opereert.
Playback of this video is not currently available
De druk op Purpose en Values binnen het familiebedrijf komt van meerdere kanten. Zo is er de externe druk vanuit economische en geopolitieke ontwikkelingen. Er is de druk vanuit de familie zelf om de familiewaarden en het doel ‘waarmee het ooit allemaal begonnen is’ te behouden (hier zien we ook verschillen tussen de diverse generaties binnen het bedrijf). Dan is er de druk die komt kijken bij de groei van het bedrijf - zowel organisch als door acquisities. Hoe behoud je de waarden als je niet iedere medewerker persoonlijk kent of delen van de onderneming in het buitenland zitten?
Enerzijds is er de externe druk vanuit de samenleving en de markt om een duidelijke purpose te hebben en ethische waarden te hanteren. Anderzijds is er de interne druk vanuit de familie zelf om de legacy en familiewaarden te behouden en door te geven aan de volgende generaties.
Ook familiebedrijven worden geacht in te spelen en te reageren op actuele ontwikkelingen zoals inflatie, de krapte op de arbeidsmarkt, verduurzaming en veranderende wet- en regelgeving. Door de kenmerkende wendbaarheid binnen familiebedrijven hebben zij de mogelijkheid om deze uitdagingen het hoofd te bieden en zelfs aan te grijpen als kans. Korte lijnen betekent dat zij snel kunnen reageren en de actualiteit ook aangrijpen om de samenleving en de markt te laten zien waar zij mee bezig zijn en wat hun purpose & values zijn.
De transitie naar een groenere economie kan niet plaatsvinden zonder mensen en hun rechten centraal te zetten, aldus Noor Sanders en Anna Bulzomi van PwC.
PwC’s Workforce Preference Study 2023 toont dat jongeren (financiële) zekerheid, vrijetijdsbesteding en erkenning erg belangrijk vinden. Bekijk alle resultaten.
In uitdagende economische tijden is het behoorlijk lastig om de bedrijfsvoering gezond te houden. Hoe transformeert u naar een veerkrachtige organisatie?
De arbeidsmarkt verandert. In een internationale wereld worden medewerkers van steeds grotere waarde om daadwerkelijk het verschil te maken.
Tax partner en Family Business Leader, PwC Netherlands
Tel: +31 (0)62 295 34 75