Een revolutie in het bestrijden van financiële criminaliteit

09/08/23

Banken, verzekeraars, fintechs en andere instellingen wereldwijd hebben al jaren last van een groeiend aantal gevallen van financiële criminaliteit. Zij geven honderden miljarden euro's uit aan compliance en betalen nog eens miljarden aan boetes.

De druk vanuit toezichthouders neemt toe, terwijl het steeds duidelijker wordt dat het gebruik van additionele middelen om meer van hetzelfde te doen niet helpt om het probleem op te lossen.  Om écht iets te kunnen doen aan financiële criminaliteit is er een nieuwe aanpak nodig. Financial Crime Managed Services biedt een nieuwe manier om het probleem aan te pakken.

Financial Crime Managed Services

Om goed te begrijpen hoe groot het probleem van financiële criminaliteit is voor financiële instellingen, geven we even een paar cijfers. In de internationale financiële economische criminaliteit gaat jaarlijks 5,8 biljoen dollar om, terwijl de autoriteiten op minder dan 1% van die criminele opbrengsten beslag leggen1. Tegelijkertijd laten berekeningen zien dat banken in 2020 214 miljard dollar uitgaven aan maatregelen ter bestrijding van financiële criminaliteit2. Criminelen bedenken voortdurend nieuwe manieren om de pakkans te verkleinen, waardoor er een soort continue 'wapenwedloop' ontstaat, die ertoe leidt dat financiële instellingen steeds nieuwe technologieën moeten ontwikkelen.

De bestrijding van financiële criminaliteit is niet alleen een uitdaging voor financiële instellingen, maar ook voor justitie, overheden en toezichthouders wereldwijd. Het is belangrijk dat alle betrokken partijen de handen ineen slaan, waarbij de bijdrage van de financiële sector van cruciaal belang is, vanwege hun positie als poortwachter van het mondiale monetaire stelsel. Door de toenemende regeldruk enerzijds en de voortdurende innovatie aan de kant van criminelen anderzijds, geven organisaties steeds meer geld uit aan preventie. Het gaat niet alleen om de kosten uitgedrukt in euro's. Het gaat ook om alle extra tijd en aandacht die het management moet vrijmaken om financiële criminaliteit te bestrijden – soms zelfs ten koste van hun core business: dienstverlening aan de klant.

Helaas blijken al die inspanningen (in de zin van tijd, geld en aandacht) nog niet effectief genoeg. 

De operationele kosten voor anti-witwas (AML) maatregelen en 'know your customer' (KYC) bedragen voor elk van de grotere internationale banken tussen de 226 miljoen en 452 miljoen dollar per jaar3. In 20204 bedroegen de boetes wereldwijd 10,4 miljard dollar. Ondertussen besteden KYC-analisten meer dan 80% van hun tijd aan het verzamelen van gegevens en documenten in plaats van aan échte risicoanalyses en -beoordelingen, en bij 80-90% van de transactiemonitoring- en naamscreening hits gaat het om false positive resultaten.

Om klanten te helpen al deze uitdagingen het hoofd te bieden, biedt PwC op basis van een Managed Services model diensten op het gebied van de bestrijding van financiële criminaliteit aan. Managed Services is een unieke aanpak van PwC, gebaseerd op geavanceerde technologieën, waaronder data-analyse, robotic process automation (RPA) en artificial intelligence (AI). Dit model moet innovatie bevorderen, zodat er revolutionaire nieuwe oplossingen kunnen worden gevonden voor complexe problemen. Managed Services gaat verder dan een traditionele outsourcing relatie. Er worden complexe lange termijn oplossingen geboden in domeinen die menselijk beoordelingsvermogen vereisen, met een structuur waarbij integratie plaatsvindt tussen PwC en de organisatie van de klant.

Dat betekent dat PwC de opdrachtgever ontzorgt ten aanzien van de investeringen in mensen, knowhow en technologie, zodat financiële instellingen hun tijd, geld en aandacht kunnen besteden aan hun core business. Door de jarenlange expertise die PwC heeft op het gebied van het bestrijden van financiële criminaliteit en het concurrentievoordeel dat de organisatie heeft met betrekking tot de technologieën die bedrijfsprocessen stroomlijnen, kan PwC op efficiëntere wijze financiële criminaliteit bestrijden dan dat dit intern zou kunnen gebeuren. Managed Services is een door mensen aangestuurde technologische aanpak, met operationele modellen en instrumenten die inspelen op nieuwe bedreigingen als gevolg van innovatie aan de kant van financiële criminelen.

Managed Services kan een deel van - of het hele proces van - de bestrijding van financiële criminaliteit overnemen, te beginnen met elementen die complex, arbeidsintensief, incrementeel en afhankelijk van externe gegevens zijn. In tegenstelling tot traditionele outsourcing, ligt bij Managed Services de nadruk op de transformatie en optimalisatie van de functionele bedrijfsprocessen, met een focus op proces excellence. Omdat het Managed Services model een transformatie vereist van de manier waarop organisaties werken, werkt PwC nauw samen met financiële instellingen om te komen tot het beste delivery model. Dit kan door middel van co-sourcing, waarbij de instellingen zélf verantwoordelijk blijven voor het interne proces, maar daarbij een beroep doen op externe gespecialiseerde expertise en operationele capaciteit.

1https://www.economist.com/finance-and-economics/2021/04/12/the-war-against-money-laundering-is-being-lost
2Global True Cost of Compliance 2020, LexisNexis
3Capturing the value in 'knowing your customer, Strategy&
4Global Regulatory Fines Report, Fenergo

Om integer zaken te kunnen doen, waarbij tegelijkertijd wordt voldaan aan de wettelijke, ethische en maatschappelijke verantwoordelijkheid op het gebied van de bescherming van klanten en zakenpartners, zijn middelen nodig. En om de overheid, toezichthouders en justitie te ondersteunen bij hun missies, is een uitgebreide reeks operationele processen, interventies en taken nodig. Hoewel al deze processen en taken belangrijk zijn, voegt het niets toe aan de core business van de organisatie zelf. Door samen te werken met een betrouwbare dienstverlener op het gebied van Managed Services kunnen financiële instellingen zich blijven concentreren op hun eigenlijke missie. Zij kunnen zo tijd en middelen vrijmaken voor projecten met een toegevoegde waarde – en er tegelijk zeker van zijn dat hun compliance processen worden beheerd en verbeterd, zodat zij aan hun verplichtingen jegens de toezichthouders en de samenleving als geheel kunnen voldoen. 

Contact us

Thomas Rijneveld

Thomas Rijneveld

Partner, Financial Sector, PwC Netherlands

Tel: +31 (0)88 792 51 20

Volg ons