Bij PwC begrijpen we dat de zorgsector voor grote uitdagingen staat. De vergrijzing neemt toe, de zorgkosten stijgen en er is een groeiende vraag naar kwalitatief hoogwaardige zorg. Tegelijkertijd biedt digitalisering nieuwe mogelijkheden om deze uitdagingen aan te pakken. Ons Healthcare Digital Readiness Assessment is ontworpen om zorgorganisaties te helpen hun digitale volwassenheid te meten en te verbeteren. Door inzicht te krijgen in uw huidige digitale capaciteiten en het identificeren van kansen voor verbetering, kunt u uw organisatie klaarstomen voor de toekomst.
Ons Healthcare Digital Readiness Assessment is gebaseerd op een integrale benadering van digitale transformatie in de zorgsector. Het model bestaat uit zeven dimensies, waarvan vijf randvoorwaardelijk zijn en twee realiserend. Een overzicht van de dimensies is te vinden in bijgaand figuur.
De vijf randvoorwaardelijke of fundamentele dimensies omvatten de essentiële bouwstenen voor digitale volwassenheid in zorgorganisaties. De strategische dimensie richt zich op onder andere op het ontwikkelen van een duidelijke visie en roadmap voor digitale transformatie, zodat zorgorganisaties hun doelen kunnen bereiken en zich kunnen aanpassen aan veranderende marktomstandigheden. De dimensie 'Besturing en organisatie’ richt zich op het creëren van een effectieve governancestructuur en het implementeren van processen en structuren die nodig zijn om digitale initiatieven succesvol te beheren en te integreren in de zorgorganisatie. De derde dimensie, ‘Mens, competenties en gedrag’ focust op het ontwikkelen van digitale vaardigheden en het bevorderen van een cultuur van innovatie en samenwerking, zodat medewerkers optimaal kunnen profiteren van digitale technologieën en bijdragen aan de digitale transformatie. Met de technologische dimensie bedoelen we het implementeren en beheren van een robuuste en flexibele technologische infrastructuur die de basis vormt voor digitale innovatie en het leveren van hoogwaardige zorg. De laatste fundamentele dimensie is cybersecurity: deze dimensie richt zich op het waarborgen van de vertrouwelijkheid, integriteit en beschikbaarheid van digitale gegevens en systemen, en het beschermen van zorgorganisaties tegen cyberdreigingen en datalekken.
De twee realiserende dimensies hebben specifieke focus op de belangrijkste actoren in zorgorganisaties: de patiënten (of cliënten) en de medewerkers. Deze groepen vormen de kern van de zorgverlening en bepalen de kwaliteit van de zorg. Deze dimensies zijn ontworpen om ervoor te zorgen dat digitale oplossingen aansluiten bij de behoeften en verwachtingen van patiënten, en om medewerkers in staat te stellen om optimaal gebruik te maken van digitale technologieën in hun dagelijkse werkzaamheden. Wanneer aan de randvoorwaardelijke dimensies is voldaan, creëren de realiserende dimensies waarde voor de organisatie.
De zeven dimensies bestaan uit verschillende attributen. De scores van de attributen leiden tot een volwassenheidsniveau, waarvan we vijf onderscheiden:
Ons model helpt uw organisatie de digitale volwassenheid te beoordelen, identificeert kansen voor verbetering en innovatie en draagt bij aan concrete verbeteringen. Het biedt niet alleen inzicht in de huidige status, maar ook praktische vervolgstappen.
Heeft uw organisatie interesse in ons Healthcare Digital Readiness Assessment? Neem dan gerust contact met ons op. Wij bespreken graag de verschillende mogelijkheden met u. De vragenlijst achter het model kan zelf ingevuld worden door uw organisatie, door bijvoorbeeld bestuurders en verantwoordelijken in uw organisatie voor IT en cybersecurity. Daarnaast is het mogelijk om door onze experts de meting uit te laten voeren middels interviews met u. Via beide mogelijkheden ontvangt u daarna een rapport met praktische vervolgstappen. Wij helpen u graag verder.
AI kan ook in de publieke sector medewerkers ondersteunen en de productiviteit en kwaliteit verhogen. PwC-expert Pascal Mannot vertelt over de mogelijkheden.
Vernieuwen zonder technologie is ondenkbaar. Wilt u meer weten over digitale transformatie? Neem contact met ons op.
Zorgaanbieders (o.a. ziekenhuizen, GGZ-aanbieders of aanbieders in de ouderenzorg) kunnen per 1 februari 2023 aanspraak maken op transformatiemiddelen door een...
Nederlanders maken zich steeds meer zorgen over de betaalbaarheid en kwaliteit van de zorg, zo blijkt uit recent onderzoek van het Sociaal Cultureel Planbureau....