In het Cross-mentoring programma, een initiatief van onder andere de Algemene Vereniging Schoolleiders (AVS), worden basisschooldirecteuren gekoppeld aan een leider uit het bedrijfsleven of de non-profit sector. Als koppel neem je een kijkje in elkaars keuken, kun je samen sparren over leiderschapsvraagstukken met als doel om van elkaar te leren. Vanuit gelijkwaardigheid en wederkerigheid. In 2020 vond de eerste pilot-editie plaats met dertien koppels. Deze pilot was zo’n succes, dat de ambitie ontstond om binnen drie jaar 1.000 koppels te vormen.
PwC is een van de strategische partners van het initiatief en diverse partners en managers van PwC doen hieraan mee. Waaronder Agnes Koops, lid van de raad van bestuur van PwC Nederland: “We kunnen in het onderwijs veel leren van het bedrijfsleven.” Door cross-mentoring ontstaat een actief netwerk waarin scholen, bedrijven en andere organisaties elkaar makkelijker kunnen vinden en helpen. “De verschillen lijken misschien groot, omdat het bedrijfsleven en het onderwijs twee totaal verschillende werelden zijn”, aldus Agnes. “Maar hoewel de omgeving en schaal anders zijn, ben je allebei constant bezig met het verbeteren van je organisatie en daarin kun je veel van elkaar leren.”
Met dit publiek-private programma versterken we het fundament van onze samenleving en werken we samen aan het oplossen van maatschappelijke vraagstukken die raken aan de ontwikkeling van toekomstige generaties.
Het lerarentekort en de hoge werkdruk in het onderwijs zijn slechts een paar van de uitdagingen op het bordje van de (basis)schooldirecteur. Uitdagingen waarmee het bedrijfsleven op haar eigen manier ook te maken heeft. Die verschillen vormen de basis om van elkaar te kunnen leren, op basis van gelijkwaardigheid. Het cross-mentoring programma faciliteert de persoonlijke ontmoeting, het kijkje in elkaars keuken. Een waardevol initiatief.
Echte waarde van goede kabinetsintenties wordt pas zichtbaar na een zorgvuldige operationele implementatie in beleid en praktijk.
Om betere keuzes te kunnen maken zijn er 6 paradoxes die leiders op weg kunnen helpen.
Voor het onderwijs van de toekomst is een meer integrale visie nodig, waarin ook de rol van techniek en de gezondheid van jongeren wordt meegenomen.
Robert Loesberg
Partner en sectorvoorzitter Onderwijs., PwC Netherlands
Tel: +31 (0)88 792 58 93