Een toekomstbestendig Europa heeft een intellectueel, sociaal en emotioneel ontwikkelde bevolking nodig. De wereld verandert sneller dan ooit en Covid-19 heeft zwaktes in onze samenleving bloot gelegd. De bevolking moet daarom in staat worden gesteld om gedurende hun leven de benodigde vaardigheden op te blijven doen om om te gaan met deze veranderingen. Het vereist fundamenteel nieuwe educatieve benaderingen. Digitale technologieën worden vaak centraal gesteld in deze nieuwe benaderingen, waarbij digitalisering wordt verheven tot een doel op zich.
Digitalisering van het onderwijs veronderstelt het omzetten van bestaande fysieke aspecten van het onderwijs in digitale oplossingen. Bijvoorbeeld cursussen ontwikkelen in een elektronisch vorm. Het digitaliseren van verouderde content en niet langer relevante benaderingen is echter geen oplossing. Sommige niet-digitale benaderingen kunnen in gedigitaliseerde vorm zelfs aan effectiviteit verliezen.
Playback of this video is not currently available
Als we het Europese onderwijssysteem echt willen bevorderen, dan moeten we overschakelen van digitalisering naar digitale transformatie. Het belangrijkste doel van digitale transformatie is niet om enkel ‘digitaal te gaan’, maar vooral om waarde toe te voegen en de effectiviteit te vergroten door middel van moderne technologieën. Digitale technologieën zijn hier ‘enablers’ in plaats van doelen. Voorbeelden van relevante benaderingen zijn onder andere:
Digitale aspecten hoeven niet altijd de kern van deze benaderingen te zijn, maar kunnen eerder worden gebruikt om hun effectiviteit te vergroten. Het zijn de leerlingen en studenten en niet de technologie die centraal staan in deze benaderingen.
Meer leest u hierover in het volledige (Engelstalige) response van PwC op de raadpleging van de Commissie over het EU-actieplan voor digitaal onderwijs.
Daarnaast heeft PwC specifieke aanbevelingen ontwikkeld voor onderwijsinstellingen voor het creëren en het moderniseren van curricula voor het nieuwe industriële tijdperk. De aanbevelingen zijn ontwikkeld in het kader van een tweejarig “Curriculum Guidelines 4.0” initiatief van de Europese Commissie (2018 - 2020). Met deze aanbevelingen willen wij bijdragen aan de broodnodige hervorming van de huidige onderwijs- en opleidingsstelsels. Meer informatie hierover vindt u in het eindrapport en de brochure.
Begin vandaag al met transformeren want de krapte op de arbeidsmarkt zal voorlopig niet verdwijnen. De schaarste is groot, bezuinigen op uw personeel is op de...
Onderwijs- en onderzoeksinstellingen creëren maatschappelijke meerwaarde door talenten te ontwikkelen met aansluiting op de samenleving en de economie. Nu de...
Wat vinden mensen echt van de impact van technologie op banen? PwC heeft 22.000 volwassenen wereldwijd gevraagd naar hun 'hopes & fears'.
Als we relevant willen blijven, moeten we ons meer richten op een leven lang leren. Waarbij we een omslag maken naar continu leren op het werk.
Robert Loesberg
Partner en sectorvoorzitter Onderwijs., PwC Netherlands
Tel: +31 (0)88 792 58 93