Het kabinet geeft prioriteit aan de grootste onderhoudsopgave die Nederland ooit heeft gekend. Voor de instandhouding van wegen, vaarwegen en waterwerken investeert IenW €3 miljard. Voor het spoornetwerk is €2,4 miljard gereserveerd.
De 17 aanlegprojecten die vorig jaar door het kabinet zijn gepauzeerd vanwege stikstof en tekort aan personeel en financiële middelen, blijven stilstaan. Het kabinet heeft de ambitie om deze projecten weer op te starten wanneer de omstandigheden dat toelaten.
In het kader van waterveiligheid, waaronder bescherming tegen overstromingen en het verbeteren van waterinfrastructuur investeert het kabinet in totaal €1,8 miljard.
Voor de ontsluiting van nieuwe woningbouwlocaties stelt IenW €2,5 miljard beschikbaar.
De toewijzing van deze middelen is afhankelijk van overeenkomsten en regionale afspraken die in 2025 nog moeten worden gemaakt.
IenW reserveert structureel een bedrag van €300 miljoen om het regionaal openbaar vervoer op peil te houden en te verbeteren, alsook prijsstijgingen te beperken. Dit leidt tot een beperking van de prijsstijging van treinkaartjes bij de NS tot 6%, in plaats van de verwachte 12%.
Een prioriteit van dit kabinet is het verbeteren van de sociale veiligheid in het openbaar vervoer. Dit doet IenW in samenwerking met JenV.
Het kabinet benadrukt het belang van de auto in onze mobiliteit. Eind 2024 presenteert IenW een actieagenda voor de auto waarin bereikbaarheid, een betrouwbaar hoofdwegennet en schonere en veiligere mobiliteit centraal staan.
Het waar mogelijk herintroduceren van 130 km/uur op snelwegen maakt onderdeel uit van deze agenda.
Vanaf 2026 voert het kabinet een vrachtwagenheffing in. Deze maatregel levert naar verwachting jaarlijks €0,7 miljard op. De opbrengsten worden met de nadruk op verduurzaming en innovatie van de sector teruggesluisd naar infrastructuurprojecten.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Fons Kop