Rijksbegroting 2024

Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat

Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat
  • 20 sep 2023

De begroting van IenW groeit naar €14,5 miljard in 2024. Door stijgende prijzen, personeelstekorten en stikstof moet het ministerie dit jaar keuzes maken. Het ministerie kiest voor een focus op de onderhouds- en de renovatieopgave van bestaande infrastructuur, het creëren van een toekomstbestendig Nederland en het realiseren van de ambities uit het coalitieakkoord, zoals het ontsluiten van nieuwe woningen. Dit betekent dat nieuwe aanlegprojecten tijdelijk worden stilgelegd, zoals eerder dit jaar besloten, en dat het budget van de Noord-Zuidlijn in Amsterdam wordt gekort.

Onderhoud en renovatie 

  • IenW werkt aan de grootste onderhoudsopgave van onze infrastructuur ooit. De komende jaren wordt dan ook maximaal ingezet op behoud van onze wegen, vaarwegen en waterwerken. Daarom gaat €4,6 miljard via het mobiliteitsfonds naar onderhoud en renovatie.
  • Het kabinet maakt ruim €1 miljard vrij voor bereikbaarheidsprogramma’s voor regionale en lokale infrastructuur. Dit conform het coalitieakkoord om nieuwe woningen te ontsluiten.
  • Prijsstijgingen en tekorten aan personeel en materiaal hebben geleid tot een (her)prioritering van financiële middelen. Eerder dit jaar kondigde het kabinet aan dat 17 aanlegprojecten worden stilgelegd. Daarnaast haalt het kabinet €1,5 miljard budget uit de doortrekking van de Noord-zuidlijn, waardoor er komende jaren alleen nog maar gewerkt kan worden aan verdere planvorming.

Duurzaamheid

  • In het klimaatpakket zijn middelen toegewezen aan de verduurzaming van mobiliteit, de bouw, van vrachtwagens, de scheepvaart en de luchtvaart.
  • Voor vracht- en personenauto’s wordt €30 miljoen uitgetrokken voor meer en slimmere laadpalen.
  • IenW maakt meer subsidiebudget beschikbaar voor ruim 750 elektrische vrachtauto’s.
  • Verduurzaming van scheepvaart krijgt hogere prioriteit door €40 miljoen extra uit te trekken voor walstroom.
  • IenW maakt €90 miljoen extra vrij voor het programma Schoon en Emissieloos Bouwen (SEB)
  • Internationaal spoorvervoer blijft een van de belangrijkste prioriteiten vanwege de klimaatopgave.

Toekomstbestendigheid en klimaatadaptatie

  • Omdat klimaatverandering zich in een hoger tempo voltrekt dan voorzien met duidelijk merkbare gevolgen wordt komend jaar de Nationale Klimaatadaptatiestrategie aangescherpt en blijft het kabinet investeren om Nederland veilig te houden in het veranderende klimaat
  • In 2024 gaat bijna €1,7 miljard naar het Deltafonds voor maatregelen met betrekking tot de waterveiligheid en de zoetwatervoorziening van Nederland. 
  • IenW investeert ruim €82 miljoen voor verdere vormgeving van de circulaire economie, in lijn met de doelstelling om in 2050 volledig circulair te zijn.

Cybersecurity en digitalisering

  • Een digitaal incident kan grote impact hebben op onze fysieke leefomgeving. IenW richt zich er daarom op om in 2024 te voldoen aan de relevante richtlijnen. 
  • IenW koppelt verder verschillende data- en digitaliseringsinitiatieven die het mogelijk maken om in te spelen op maatschappelijke opgaven voor het spoor, de weg en water. 

Verkeersveiligheid

  • Een belangrijk aandachtspunt van het kabinet voor komend jaar is de integrale aanpak voor het tegengaan van rijden onder invloed van drank, drugs en rijgevaarlijke medicijnen in 2024. Aanleiding hiervoor is de forse toename van alcohol en drugs achter het stuur de afgelopen jaren. 

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Fons Kop

Contact us

Fons Kop

Fons Kop

Partner, Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, PwC Netherlands

Tel: +31 (0)62 030 25 70

Volg ons