We vinden het belangrijk dat iedereen zichzelf kan zijn binnen onze organisatie. Om dit te stimuleren en te ondersteunen hebben we het Shine-netwerk in 2007 opgericht. Shine is het PwC netwerk voor lesbiennes, homoseksuelen, biseksuelen, trans personen, interseksuelen, Queers en iedereen die zich nog weer anders identificeert, en ook hun ally’s; alle collega’s, klanten of relaties die actief willen bijdragen aan een inclusieve werkomgeving waarin ieders seksuele oriëntatie en genderidentiteit wordt geaccepteerd.
Jonge collega’s hebben de neiging hun seksualiteit of gender identiteit te verbergen als ze met hun carrière beginnen op een nieuwe werkplek. Wij van Shine NL streven ernaar om een inclusieve werkplek te creëren waar collega’s aangemoedigd worden vanaf hun eerste aanraking met PwC om hun authentieke zelf te zijn.
Een plek waar iedereen niet alleen het basisrecht heeft, maar zich ook echt veilig voelt om te zijn wie we zijn, ongeacht seksuele oriëntatie en genderidentiteit. Als we ons veilig voelen om onszelf te zijn, dan kunnen we echt ons potentieel behalen en ook benutten om te bouwen aan vertrouwen in de maatschappij, om de werkomgeving en onze cultuur sterker te maken, om betere kansen te creëren die ieder van ons echt laat schitteren. Dit is waar wij van Shine samen met PwCs andere inclusienetwerken elke dag weer aan werken.
Met Shine schijnen onze LHBTIQ+collega's licht op de belangrijke kwesties die van invloed zijn op onze diverse gemeenschap.
In 2023 zijn we begonnen met de uitvraag op het gebied van arbeidsuitdaging, genderidentiteit en seksuele geaardheid. We deden al uitvraag naar geslacht en de culturele achtergrond van onze collega’s. In lijn met het CBS hebben we een nieuwe definitie voor culturele achtergrond geïmplementeerd zodat onze data vergelijkbaar blijft.
Playback of this video is not currently available
Dit jaar vierden we ons 15-jarig jubileum van Shine. Eén generatie Shine: samen oplossen, elkaar inspireren. Dit jaar hebben we gekeken naar alle dingen die we als groep hebben bereikt, maar ons belangrijkste onderwerp is hoe we relevant blijven voor de volgende generatie en hun behoeften om zich betrokken en gewaardeerd te voelen. In deze video vertellen bestuurslid Janet Visbeen en Robert Loesberg (een van de oprichters van Shine) over hun trots op wat Shine in deze 15 jaar heeft bereikt.
Playback of this video is not currently available
Medeoprichter van ons Shine-netwerk Robert Loesberg is over het algemeen out en trots, maar hij kreeg nog steeds te maken met worstelingen in zijn carrière. Dit persoonlijke verhaal is gefilmd ter gelegenheid van Inclusion & Diversity Day 2023.
Shine heeft drie pijlers van activiteiten. De onboarding van nieuwe collega’s, het creëren en onderhouden van bewustzijn en draagvlak binnen PwC en daarnaast intern en extern
netwerken. Van socializen, tot organiseren van musicals, uitnodigen (gast)sprekers, en introduceren van rolmodellen en ambassadeurs tot deelname aan activiteiten bij het Workplace Pride netwerk, of Pride Business Club Amsterdam – de activiteiten zijn even divers als het netwerk zelf.
We zijn er trots op dat we al jaren met een PwC-boot meevaren in de Canal Parade, net als op onze sponsoring van filmdagen, sportevenementen en de podcastreeks Gewoon Homo. Allemaal acties die gericht zijn op acceptatie en het inleven in elkaar.
PwC zorgt voor een veilige en gelijkwaardige werkomgeving.
Belangrijkste initiatieven:
Helaas is bij diverse gezinsvormen de juridische situatie niet (of pas na lange tijd) hetzelfde als de feitelijke situatie. Dat betreft vooral regenbooggezinnen, maar ook andere gezinnen zoals bij adoptie na draagmoederschap. Daardoor komen ouders die feitelijk de zorg voor een kind dragen, maar juridisch niet/nog niet de officiële ouder zijn, niet in aanmerking voor regelingen als partnerverlof, ouderschapsverlof, zorgverlof, calamiteitenverlof, etc. PwC doet daar wat aan. In navolging van slechts enkele andere bedrijven geven wij ouders die door hun gezinsvorm officieel geen recht hebben op geboorteverlof, toch dat verlof. Daarnaast hebben wij in samenwerking met Transgender Netwerk Nederland sinds 2021 een transitieverlofregeling in onze arbeidsvoorwaarden. En daarmee halen we dit uit het ziekteverlof.
In dit artikel in het blad Winq meer over onze arbeidsvoorwaarden.
Playback of this video is not currently available
Voor National Coming Out Day hebben we collega's gevraagd hoe het is om privé en of op het werk uit de kast te komen. Ieder verhaal is uniek. In deze video delen drie collega's hun persoonlijke coming-out verhaal.
Het vermogen om je authentieke zelf te zijn, is niet voor iedereen een gegeven. Ook niet op de werkvloer. Makers Danny Houtkooper en Barry Beijer gaan in drie seizoenen het gesprek aan met verschillende mensen binnen het ‘regenboog-alfabet’. Zo spreken ze met een homoseksuele vluchteling en in andere afleveringen komen onderwerpen aan bod als coming out op je werk, homogeweld, de rol die uiterlijk speelt, homogenezingstherapie en ook wat humor kan betekenen. Het zijn onderwerpen die nog steeds van groot belang zijn. De podcast laat horen dat het leven nadat je uit de kast bent misschien lastig is, maar vooral ook wat het kan brengen wanneer je eindelijk gewoon jezelf bent. En omdat wij het ook de gewoonste zaak van de wereld vinden en het belangrijk vinden dat iedereen zich betrokken en gewaardeerd voelt - niet ondanks maar dankzij de verschillen - steunen wij deze podcast.
De podcast is te beluisteren via je favoriete podcast app
PwC ontvangt deze award als een van zes topscoorders in de LHBTIQ+ Global Benchmark index, die jaarlijks wordt gehouden door Workplace Pride (WPP). Volgens WPP zijn deze zes bedrijven de absolute voorlopers als het gaat om de inclusie van LHBTIQ+’ers.
‘These organizations stand out as clear leaders in LGBTIQ+ Workplace Inclusion. They are leading the way for others and have all shown that they have taken actions and had policies and practices in place in 2021 that met or exceeded 90% of the scoring criteria.’
Wij zijn trots dat we ook dit jaar het predicaat Advocate hebben behaald. PwC neemt sinds enkele jaren deel aan de jaarlijkse Global Benchmark. Voor ons is dit een uitstekend middel om onze strategie te monitoren.