We staan voor grote uitdagingen op het gebied van klimaat, biodiversiteit en gelijkheid. Als we onze planeet leefbaar willen houden voor komende generaties, moeten we samen aan de slag. Daarbij mag het bedrijfsleven - en dus ook PwC - niet achterblijven. Als accountant spelen wij een steeds grotere rol bij het adviseren over ‘groene cijfers’.
Als een organisatie in de toekomst relevant wil blijven, is het belangrijk dat ze haar impact op mens, milieu en maatschappij positief maakt en transparant rapporteert over die impact. ESG (environmental, social & governance) speelt hierbij een doorslaggevende rol.
Succes is namelijk alleen mogelijk als we samenwerken en organisaties de ambities van de zeventien sustainable development goals van de Verenigde Naties integraal onderdeel maken van hun strategie. Dat is een cruciale voorwaarde voor waardebehoud én waardecreatie, en daarmee zakelijk succes. Zonder een duurzaam businessmodel neemt de relevantie van een organisatie op lange termijn aanzienlijk af. Waar iedereen eerst naar overheden en ngo's keek, is het nu aan ons allemaal om verantwoordelijkheid te nemen voor deze uitdagingen.
We beseffen dat we in dit proces een belangrijke rol kunnen spelen. Dat geldt zowel binnen onze eigen activiteiten als via het werk dat we voor en met onze klanten doen. Waarbij we zelf ook doen wat we naar buiten toe vertellen, oftewel ‘walk the talk’.
Om ervoor te zorgen dat onze impact niet alleen positief maar ook significant is, concentreren we ons op de prioriteiten van de COP26. Tijdens de VN-klimaattop begin november 2021 in het Schotse Glasgow wezen de aanwezige leden klimaat, biodiversiteit en gelijkheid aan als focusgebieden.
Om zelf relevant te blijven en onze sociale en milieu-impact te vergroten, bekijken we duurzaamheid vanuit drie invalshoeken:
Om het belang van duurzaamheid voor PwC als bedrijf te benadrukken, hebben we dit jaar een verplicht ESG-bijscholingsprogramma van vier uur gelanceerd. Dit programma maakt gebruik van een mix van theorie en praktijk om onze collega's toe te rusten om zich bewust te zijn van ESG-overwegingen en die in hun dagelijkse werk aan te pakken.
Om bij te dragen aan het tegengaan van de klimaatverandering willen we in 2030 volledig ‘net zero’ opereren. Dat betekent dat we onze absolute uitstoot (inclusief onze mobiliteitsvoetafdruk) reduceren. Het resterende deel om tot ‘net zero’ te komen, compenseren we door onder meer nieuw bos te laten aanplanten en zo CO2 uit de lucht te halen (carbon removal). We werken ook samen met onze leveranciers om ze te helpen hun klimaatimpact aan te pakken.
Onze ecologische voetafdruk wordt op dit moment het meest beïnvloed door onze mobiliteit: de reizen die we maken om elkaar en onze klanten en stakeholders te ontmoeten en samen te werken. Door de Covid-19-pandemie hebben we geleerd dat het niet altijd nodig is om elkaar fysiek te ontmoeten.
Ten opzichte van ons boekjaar 2018/2019 (voor de coronapandemie) was de reductie van onze GHG-emissie het afgelopen jaar 62 procent. Onze milieu-impact was 7.622 tCo2e.
De tool Environmental Footprint Insights (EFI) helpt ons met bij het creëren van bewustzijn bij onze mensen voordat ze in de auto of het vliegtuig stappen. We hebben deze tool in onze eigen organisatie gelanceerd en bieden hem ook aan onze klanten aan om ze te helpen hun uitstoot te verkleinen. Daarnaast hebben we beleid rond zakenreizen en vooral vliegreizen. Naar bijvoorbeeld Parijs en Frankfurt nemen we de trein.
We maken deel uit van het initiatief om de levering en het gebruik van duurzame vliegtuigbrandstof te versnellen. Samen met andere bedrijven, luchtvaartmaatschappijen en luchthavens, verenigd in de Clean Skies for Tomorrow Coalition van het World Economic Forum, willen we ervoor zorgen dat in 2030 minimaal tien procent van de wereldwijde voorraad aan vliegtuigbrandstof duurzaam is. Wij nemen hierin het voortouw en zijn in 2022 overgestapt op honderd procent duurzame vliegtuigbrandstof voor alle zakelijke vliegreizen.
We hebben een SDG Impact Measurement (IM)-kader ontwikkeld dat ons helpt te begrijpen welke waarde we voor onze stakeholders creëren, zowel op korte als op lange termijn. Het kader ondersteunt ons waardecreatieproces door onze impact te kwantificeren langs de lijnen van de SDG's met als overkoepelend doel bij te dragen aan onze purpose.
Het SDG IM-kader omvat de negen SDG's die wij als het meest materieel beschouwen, met extra nadruk op de volgende vier SDG's die overeenkomen met onze meest relevante effectgebieden: SDG5 Gendergelijkheid, SDG8 Economische groei, SDG10 Ongelijkheid verminderen en SDG13 Klimaatactie. Voor deze vier SDG's hebben we langetermijnambities en kortetermijndoelstellingen vastgesteld. In ons jaarbericht staan de resultaten die we het afgelopen jaar op de gekozen SDG’s hebben behaald.