De missie van de Koninklijke Nederlandse Voetbalbond (KNVB) is het voetbal in Nederland naar een steeds hoger niveau brengen en de verbindende kracht van het voetbal inzetten voor een positieve impact op de samenleving. Dit sluit aan bij de purpose van PwC: bouwen aan vertrouwen in de maatschappij en belangrijke problemen helpen oplossen.
Daarom zijn wij strategisch kennispartner van de KNVB. We zijn daarmee een ander soort partner voor de KNVB dan een gewone sponsor. Wij gebruiken namelijk onze kennis en onze denkkracht om de voetbalbond te helpen met hun missie.
We zetten onze kennis en expertise in om de KNVB te helpen bij hun problemen, uitdagingen en vraagstukken, specifiek op het gebied van duurzaamheid (ESG) en het meten van haar impact, (kansen)gelijkheid en vraagstukken rond vernieuwing, innovatie en technologie.
Playback of this video is not currently available
Een recent voorbeeld van onze samenwerking met de KNVB is onze bijdrage aan de 'Dragons Den'-pitchsessie. De sessie was bedoeld om nieuwe en verfrissende ideeën te bedenken en alle afdelingen van de KNVB mochten hieraan meedoen.
Omdat wij denken dat goede ideeën van meerwaarde zijn voor het voetbal en het plezier dat miljoenen daaraan beleven, stelden we vanuit PwC 50.000 euro aan uren beschikbaar om het meest impactvolle, originele en innovatieve idee een stap dichter bij werkelijkheid te brengen. Veronique Roos (bestuurslid PwC), Martin Bond (partner bij PwC) zaten samen met Dave Dekker (commercieel directeur KNVB) en Giel Kirkels (hoofd onderzoek en innovatie KNVB) in de jury.
Playback of this video is not currently available
Foto, van links naar rechts: Giel Kirkels (hoofd onderzoek en innovatie KNVB), Veronique Roos (bestuurslid PwC), Robin Janssen (winnaar pitch), Martin Bond (partner bij PwC) en Dave Dekker (commercieel directeur KNVB).
Uiteindelijk presenteerden negen afdelingen hun idee. Als winnaar kwam de pitch voor een Europees kampioenschap para-voetbal uit de bus. Van de vijf verschillende para-voetbalvormen worden op dit moment afzonderlijke EK's en WK’s georganiseerd. Dit is inefficiënt en niet krachtig. Het doel is nu om deze vormen samen te voegen tot één evenement. Het KNVB-team gaat het door PwC beschikbaar gestelde budget gebruiken om een haalbaarheidsrapport te maken.
Ook toekomstige toptalenten laten wij graag kennismaken met de KNVB en ons waardevolle kennispartnership. Bekijk hier de video van één van de bezoeken aan de campus door onze collega’s met gemotiveerde studenten, waar zij de kans kregen om meer te leren over onder andere het accountancyvak, de KNVB en werken bij PwC.
Playback of this video is not currently available
Per 1 september verbindt PwC zich als strategisch kennispartner aan de Koninklijke Nederlandse Voetbalbond (KNVB). De missie van de KNVB is het voetbal in Nederland naar een steeds hoger niveau te brengen en de verbindende kracht van het voetbal in te zetten voor een positieve impact op de samenleving. “Dit sluit goed aan bij de belofte van PwC: bouwen aan vertrouwen in de maatschappij en belangrijke problemen helpen oplossen. Een inhoudelijk sterk vertrekpunt voor dit nieuwe, vanuit kennis gedreven, partnerschap", zegt Agnes Koops-Aukes, CEO van PwC Nederland.
Betaald voetbal verbindt 8,2 miljoen Nederlanders door alle lagen van de bevolking heen. Dat blijkt uit onderzoek uitgevoerd door PwC in 2021 in opdracht van de KNVB, de Eredivisie CV (ECV) en de Coöperatie Eerste Divisie (CED). De maatschappelijke impact van voetbal is enorm, voetbal speelt een belangrijke rol in de maatschappij en in het leven van miljoenen Nederlanders. Voetbal heeft de unieke kracht om mensen te verbinden. Een kracht die in Nederland door geen andere sport, evenement of activiteit wordt geëvenaard. Koops-Aukes: "In de laatste jaren van het vorige partnerschap met de KNVB hebben we ons bezig gehouden met het vergroten van de maatschappelijke relevantie van voetbal. Dit zal opnieuw een belangrijk onderdeel worden van de toekomstige samenwerking.”
Bijschrift bij de foto vlnr: Veronique Roos-Emonds - lid van de raad van bestuur PwC Nederland, Marianne van Leeuwen - directeur betaald voetbal KNVB, Agnes Koops-Aukes - CEO PwC Nederland, Dave Dekker - commercieel directeur KNVB
Playback of this video is not currently available
Marianne van Leeuwen, directeur betaald voetbal KNVB beaamt dit en vult aan: “Met ons strategisch plan 2022-2026 leggen we de lat op verschillende terreinen weer hoger. Strategische en organisatorische inzichten zijn nodig om die volgende stap te kunnen maken. Daarom zijn we heel blij met PwC als onze kennispartner.”
De KNVB werkt samen met betaald voetbalclubs, amateurverenigingen, de overheid en maatschappelijke en commerciële partners om positieve impact te maken op de samenleving. Van Leeuwen: “Het voetbal heeft de samenleving zoveel te bieden en dat willen we graag onderbouwd en structureel overbrengen. Maar we zien meer kansen waarbij we samen met PwC impact kunnen maken”. Koops-Aukes: “Onze brede kennis en expertise op uiteenlopende thema’s zetten we in voor de uitdagingen waar de KNVB mee te maken heeft om samen een zo groot mogelijk maatschappelijke impact te maken. Ik ben dan ook erg enthousiast over onze nieuwe samenwerking.”