Onderwijsactualiteiten

Bereid je voor op het verslagjaar!

Jaarlijks organiseren wij onze Onderwijsactualiteiten trainingen in de periode januari en februari. Tijdens deze trainingen brengen wij je op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen en relevante actualiteiten en de effecten hiervan op jouw onderwijsinstelling en jaarrekening. Wij bieden je handvatten voor een juiste procesvoering van de jaarafsluiting.  

Onze gespecialiseerde trainers vertalen de theorie direct naar jouw praktijksituatie in interactieve sessies. Er is ruimte om met trainers/deelnemers te discussiëren over vraagstukken en mogelijke gevolgen van ontwikkelingen op jouw werkzaamheden en onderwijsinstelling. We vinden het belangrijk dat de training aansluit bij jouw behoeften. Daarom bieden we je de mogelijkheid om een eigen praktijkcasus in te brengen.

“Altijd weer kundige medewerkers die de training geven.”

Deelnemer Onderwijsactualiteiten 2024

        
 

“Ieder jaar weer interessante mix van actualiteiten.”

Deelnemer Onderwijsactualiteiten 2024

Over deze training

Inhoud van de training

  • De meest relevante wijzigingen in de jaarverslaggevingsregels voor onderwijsinstellingen 
  • Actuele ontwikkelingen in de fiscaliteit en de mogelijke gevolgen hiervan
  • Brede ontwikkelingen op het gebied van verslaggeving 

Na afloop van de training

  • heb je kennis van nieuwe wet- en regelgeving en de impact op de jaarrekeningen in PO, VO, MBO, HBO en WO. Daarnaast ben je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en vereisten ten aanzien van het bestuurs- en RvT-verslag, alsmede de jaarrekening volgens RJO en RJ 660;
  • heb je inzicht in de gevolgen van de wijzigingen in het Onderwijsaccountantsprotocol en mogelijke wijzigingen voor aankomende jaren;
  • ben je bekend met de meest recente ontwikkelingen en bevindingen/issues, voortvloeiend uit het financieel toezicht door de Inspectie van het Onderwijs en diverse financiële onderzoeken;
  • ben je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen ten aanzien van onder andere de verantwoording van groot onderhoud, de WNT en de Continuïteitsparagraaf;
  • heb je inzicht in de voor jou meest relevante fiscale ontwikkelingen en de mogelijke gevolgen hiervan voor jouw eigen instelling. 

Voor wie?

Deze training is bestemd voor de financieel verantwoordelijken in het College van Bestuur, financieel directeuren, hoofden bedrijfsvoering en controllers/administrateurs van een PO-instelling, een VO-instelling, een MBO-instelling respectievelijk een HO-instelling (HBO en WO).

Het niveau van de opleiding is HBO-niveau, en is ook geschikt voor een ieder met ervaring of affiniteit met het onderwerp.

Wie zijn de trainers?

De bijeenkomst wordt georganiseerd door de brede sectorgroep Onderwijs van PwC. De facilitators zijn fiscale specialisten en specialisten op het gebied van financieel management.

Datum & locatie

15 januari 2026 | 09:00-16:30 uur | PwC Rotterdam
22 januari 2026 | 09:00-16:30 uur | PwC Amsterdam
28 januari 2026 | 09:00-16:30 uur | PwC Eindhoven
4 februari 2026 | 09:00-16:30 uur | PwC Utrecht 

Kosten

De kosten voor het bijwonen zijn €825,- (vrijgesteld van BTW). De prijs is inclusief trainingsmateriaal en lunch. De training is vrijgesteld van BTW in verband met onze registratie bij het CRKBO.

Voor PwC alumni geldt een kortingsregeling van 10%. Wanneer je je als PwC alumnus aanmeldt, vermeld dan bij de inschrijving in het opmerkingenveld dat je gebruik wil maken van de PwC alumni korting.

Voor alle kortingsregelingen van PwC's Academy geldt dat deze niet onderling te combineren zijn tenzij dit expliciet is aangegeven.

Programma

Het programma is voor jouw organisatie op maat te maken. Onderstaand programma is het programma van de open training in 2025.

Tijd Onderdeel programma
09.00 - 09.15 Welkom & introductie
09.15 - 10.15 Actualiteiten - Onderwijsaccountantsprotocol (1)
10.15 - 10.25 Pauze
10.25 - 10:55 Actualiteiten - Topics (2)
10:55 - 11.05 Pauze
11.05 - 12.35 Hot topic: AI, inclusief diverse use cases en impact op de financiële functie
12.35 - 13.30 Lunchpauze
13.30 - 14.45 Actualiteiten - Jaarverslaggeving en IvhO (3)
14.45 - 15.00 Pauze
15.00 - 15.50 Fiscale actualiteiten (1)
15.50 - 16.00 Korte pauze
16.00 - 16.20 Fiscale actualiteiten (2)
16.20 - 16.30
Vragen, evaluatie en afsluiting
16.30 Borrel

*Het programma is onder voorbehoud van wijzigingen

Deelname

Bij minimaal 13 deelnemers gaat de training door.

De registratieperiode sluit doorgaans twee weken voor de trainingsdatum. Na ontvangst van jouw registratie sturen wij je een bevestiging met aanvullende informatie over de training. Het aantal beschikbare plaatsen per training is beperkt, dus wij raden je aan om zo snel mogelijk te registreren. Als je niet in staat bent om aanwezig te zijn, kan je een collega sturen in jouw plaats. Laat ons alsjeblieft weten van deze wijziging via e-mail op nl_pwc_academy@pwc.com.

Permanente Educatie

PE-Portfolio accountants (AA en RA)

Deze training kan je opnemen als leeractiviteit in jouw PE-portfolio. Na afloop van de training ontvang je van ons een deelnamebewijs met het aantal gevolgde lesuren van de training.

PE-punten registercontrollers (RC)

Na afloop van de training ontvang je van ons een deelnamebewijs met het aantal gevolgde lesuren van de training. Je kan dit zelf registreren op de website van de VRC.

Contact us

Magda Chrysoulis-Stegeman

Magda Chrysoulis-Stegeman

Senior Director, PwC Netherlands

Tel: +31 (0)88 792 86 70

Volg ons