Daniel de Jager Client Lead Partner, Ministerie van Defensie, PwC Netherlands 18/01/22
In het regeerakkoord is er veel aandacht voor verbinding met de samenleving, voor samenwerking en voor klimaat en verduurzaming. Het besluit om structureel drie miljard euro te investeren in Defensie, als ook de extra middelen die in 2024 en 2025 beschikbaar komen om het Europese NAVO-gemiddelde te bereiken, is een positief signaal en een stap in de goede richting. Hierdoor ontstaat ruimte binnen Defensie om echt stappen te zetten die bijdragen aan het realiseren van de Defensievisie 2035, vindt PwC-expert Daniel de Jager.
Naast het besluit structureel te investeren in Defensie, heeft het regeerakkoord expliciet aandacht voor het personeel en de personele uitdagingen (onder meer nieuwe HR-model, arbeidsvoorwaarden en compensatie AOW-gat), het wegwerken van diverse achterstanden en het vastgoed. Het kabinet gaat overbodig vastgoed afstoten en het benodigde vastgoed moderniseren en verduurzamen, met oog voor regionale impact. Positief is ook de focus op zelfredzaamheid en internationale defensiesamenwerking. De coalitie wil inzetten op het gezamenlijk inkopen van materieel, het vergroten van de interoperabiliteit en de samenwerking in onderhoud.
Hoewel drie miljard euro een substantieel bedrag is, is het onvoldoende voor het realiseren van de Defensievisie, die uitgaat van dertien tot zeventien miljard euro extra. Keuzes zijn nodig: waarin gaan we extra investeren en wanneer? Niet alles kan, en al zeker niet tegelijk. Voor dit dilemma is niet één makkelijke oplossing. Het is een complex vraagstuk, dat veel perspectieven kent, die allemaal op een passende manier gewogen moeten worden in de besluitvorming. Heldere afwegingen, duidelijke besluiten en sterk leiderschap zijn nodig.
Wij pretenderen niet dé oplossing te hebben voor dit complexe vraagstuk, maar vinden het wel belangrijk met elkaar tot duidelijke keuzes te komen. Waarin investeren we, wanneer en waarom? En waarin investeren we dus niet, of waarvan nemen we afscheid? Duidelijke en integrale afwegingen zijn nodig. Maak gebruik van brede en diepe kennis in de organisatie, beleg de uitdagingen daar waar de kennis zit en biedt incentives om het beter en slimmer te doen. Breng de basis zoveel mogelijk op een toekomstbestendige manier op orde, vermijd investeringen in vroeger en zet in op modernisering.
Blijf de verbinding met de samenleving en met partners opzoeken, ook al zijn dit vaak langdurige en moeilijke trajecten. Aandacht en steun van de top is hierbij onontbeerlijk, zeker bij internationale samenwerking. Zet in op specialisatie, op gezamenlijk inkopen, op interoperabiliteit en samenwerking in onderhoud. Voor al deze vormen van samenwerking zijn er tientallen redenen waarom ze niet gaan lukken. Het vergt visie, daadkracht en leiderschap om dit toch met de partners te realiseren.
De Covid-19-crisis heeft de rol van en de waardering voor de overheid vergroot. Dit lijkt een versterking van de trend die voor corona al is ingezet. Volgens ons moet de overheid dit momentum aangrijpen om grote maatschappelijke issues aan te pakken.
Nederland is een veilig land en onze veiligheid is een belangrijke voorwaarde voor onze vrijheid, welvaart en democratie. Er wordt steeds vaker een beroep...
Stimuleer publiek-private samenwerking bij aanpak criminaliteit, betogen George Alders en Adrienne Huisman, experts organisatie en veiligheid bij PwC.
Een veilige samenleving vraagt om een steeds intensievere samenwerking tussen publieke en private organisaties. Dat is de kern van een nieuw PwC-rapport.
Met een ambitieuze agenda en een fors investeringsbudget gaat een nieuw kabinet grote maatschappelijke uitdagingen aan op gebieden als energietransitie,...
Daniel de Jager
Client Lead Partner, Ministerie van Defensie, PwC Netherlands
Tel: +31 (0)65 575 87 57