Bedrijven zien graag dat hun compliancefunctie een meer strategische rol inneemt in de organisatie. Snelle data-analyse levert een bron aan relevante fiscale inzichten op. Denk aan bedrijfsmatige beslissingen zoals kapitaalinvesteringen, financieringsopties en een efficiënte transfer pricingstrategie. Dat vraagt om data die betrouwbaar, bruikbaar en gemakkelijk toegankelijk zijn. PwC-expert Stan Berings legt in vijf stappen uit hoe u een sterke belastingdatastrategie kunt ontwikkelen.
Door niet communicerende financiële- en fiscale systemen hebben veel organisaties weinig overzicht over hun data. Belastingdata worden in meerdere systemen opgeslagen, waardoor ze gefragmenteerd of onvolledig zijn. De gegevens zijn lang niet altijd beschikbaar in een – voor belastingdoeleinden – geschikt formaat. Daarnaast is het moeilijk om tijdig betrouwbare gegevens van goede kwaliteit te krijgen. Kortom, zowel de datakwaliteit als toegang tot de data laat in veel bedrijven te wensen over.
Als het om een belastingaangifte gaat, kunt u zich geen gebrek aan precisie veroorloven. En dit is waar een datastrategie cruciaal wordt.
Een deel van de uitdagingen rondom data is te wijten aan verouderde IT-software. Juist op het gebied van compliance en belastingen, waar nauwkeurigheid een wettelijke vereiste is, kan dat een kritiek punt worden. Zeker met de opkomst van realtime reporting wordt het steeds belangrijker om betrouwbare informatie binnen handbereik te hebben. Zo vragen belastingdiensten steeds vaker om realtime gegevens. Bijvoorbeeld ten aanzien van de btw. Uw organisatie moet in dat geval in staat zijn om actuele transactionele informatie en fiscale data samen te brengen om de juiste data met de belastingdienst te delen. Een robuuste belastingdatastrategie is onmisbaar om aan deze eisen te kunnen voldoen.
Bijna de helft van de respondenten in ons onderzoek (47 procent) heeft niet snel toegang tot data van hoge kwaliteit of realtime gegevens die bredere bedrijfsprocessen kunnen ondersteunen.
37 procent van de bedrijven kan met hun gegevens een volledig digitale ‘audittrail’ genereren.
Slechts een kwart van de respondenten heeft alle gegevens die nodig zijn voor naleving van de belastingwetgeving en rapportage, opgeslagen in een centraal datawarehouse.
Belastingdata zijn een waardevol bezit voor uw bedrijf. Wat voor veel zaken geldt, gaat zeker op voor data: de kwaliteit van de grondstoffen bepaalt de kwaliteit van het product. Om ervoor te zorgen dat uw fiscale functie op strategisch niveau bijdraagt aan uw bedrijfsmatige beslissingen, zijn betrouwbare – consistente, nauwkeurige, accurate en volledige – data nodig. En dat begint met een belastingdatastrategie.
Het identificeren van de benodigde informatie is een cruciale eerste stap in het opzetten van een belastingdatastrategie. Hiermee ontstaat een duidelijk beeld van welke data essentieel is en hoe deze data kunnen worden verzameld, beheerd en uiteindelijk gerapporteerd voor bijvoorbeeld Vpb, btw, douane en LB/IB. De geïdentificeerde belastingdata vormen de basis voor de benodigde rapportages en fiscale inzichten.
Het is cruciaal om een verantwoordelijke te benoemen voor uw data. Een belastingdata- eigenaar is essentieel voor effectief datamanagement. Een duidelijke verantwoordelijkheid bevordert de datakwaliteit, verbetert efficiëntie en consistentie, waarborgt naleving van wet- en regelgeving en ondersteunt de besluitvorming. Met data-eigenaarschap verzekert u uzelf van consistente, nauwkeurige en volledige gegevens.
Een belangrijk onderdeel van een datastrategie is de afspraak waarop u gegevens verzamelt in uw bedrijf. Creëer één centrale plaats (single source of truth) met toegang tot alle data die nodig zijn om u te voorzien in uw informatiebehoefte. Eén plaats waar de data toegankelijk is voor de rapportages die voldoen aan de missie en visie van uw bedrijf. Zo maakt iedereen in uw organisatie gebruik van dezelfde relevante, geüniformeerde en eenduidige gegevens.
Om van belastingdata naar een waardevolle fiscale aangifte te komen moeten de data worden getransformeerd. Hier legt u de structurele basis voor de juistheid, volledigheid en tijdigheid van uw fiscale inzichten en rapportages wat vervolgens resulteert in de juiste aangifte. Verder zijn de gegevens nu ook beschikbaar voor de interne organisatie.
Zorg ervoor dat belastingdata toegankelijk zijn door gebruik te maken van duidelijke toegangsrechten. De belastingdata-eigenaar kan deze gegevens toegankelijk maken waarmee medewerkers snel en efficiënt rapportages genereren die voldoen aan de verschillende eisen van uw bedrijf. Daarmee dragen ze bij aan waardevolle fiscale inzichten. Toegankelijke en goed beheerde gegevens zijn de sleutel tot het maximaliseren van de waarde van uw belastingdata.
Tot slot: gebruik belastingdata als waardevolle bron van zakelijke inzichten.
Bedrijven erkennen steeds meer de waarde van hun gegevens. Nauwkeurige en toegankelijke gegevens zijn een belangrijke troef. Toch is het belangrijk om te beseffen dat er nog ruimte is voor verbetering. De ontwikkeling van een sterke belastingdatastrategie is noodzakelijk voor professionalisering.
Als u uw bedrijfsgegevens beter structureert en organiseert, wordt het gemakkelijker om financiële processen te automatiseren of om de kracht van nieuwe AI-mogelijkheden in te zetten. De foutmarge zal drastisch verminderen en uw bedrijf zal beter in staat zijn om de stap naar een realtimerapportage te maken. Het is eenvoudiger om aan uw compliance-rapportageverplichtingen te voldoen.
Wij zien dat de rol van de fiscale functie verandert. Daarom vormt het creëren van een sterke belastingdatastrategie de kern van onze Connected Tax Compliance-aanpak. Maak van uw belastingen ook een strategische drijfveer door gegevens, mensen en resultaten met elkaar te verbinden.
Tax Partner, EMEA Connected Tax Compliance Lead, PwC Netherlands
Stan Berings heeft meer dan 25 jaar ervaring in de internationale fiscale advies- en compliancepraktijk. Vanuit zijn verantwoordelijkheid voor Connected Tax Compliance, adviseert Stan klanten bij het vormgeven en inrichten van hun complianceprocessen.