Uw mensen spelen cruciale rol in uw digitale transformatie

Ilja Linnemeijer Partner, PwC Netherlands 18/02/20

Laat technologie niet leidend zijn, maar zorg voor de juiste mindset

Voor mijn kinderen is het versturen van een bericht via een digitaal netwerk de normaalste zaak van de wereld. Of het nu Snapchat, Instagram, WhatsApp of gewoon Gmail is, zonder aarzeling communiceren ze talloze malen per dag met hun vrienden. Terwijl nog geen vijftig jaar geleden (1971) computerdeskundigen versteld stonden toen de Amerikaan Ray Tomlinson de eerste e-mail over een computernetwerk verzond. Daarna is de digitalisering alleen maar versneld. Met inmiddels een tempo dat menigeen naar adem doet happen.

Juiste keuzes in technologische ontwikkelingen

Topbestuurders over de hele wereld worstelen steeds meer met de vraag hoe zij de juiste keuzes maken in de stroom aan technologische ontwikkelingen, hoe ze de juiste mensen met de juiste vaardigheden tot hun beschikking hebben en zo zorgen voor het voortbestaan van hun bedrijven. Dat bleek ook duidelijk uit de recente CEO Survey van PwC, die in januari tijdens het World Economic Forum in Davos is gepresenteerd. Van de wereldwijd ondervraagde topbestuurders zegt slechts 24 procent ‘significant’ aan de slag te zijn met het zogenoemde upskilling. In Nederland ligt dit percentage zelfs op maar negen. CEO’s realiseren zich dat ze aan de slag moeten met het bijscholen van hun medewerkers, maar aarzelen nog. De reden is volgens mij vooral onzekerheid. Hoe zorg je er immers voor dat je bedrijf digitaliseert en er een nieuwe manier van werken ontstaat, terwijl de "winkel" ondertussen wel moet blijven draaien? Hoe zet je nu die digitale transformatie in gang en hoe zorg je dat ze een succes wordt?

Mindset is grootste succesfactor bij digitale transformatie

Bij een digitale transformatie is het allereerst belangrijk te beseffen dat niet de technologie leidend is. De grootste succesfactor is het hebben van de juiste mindset en de mogelijkheid om als organisatie te veranderen en net zo digitaal te zijn als de omgeving waarin je opereert. Technologische ontwikkelingen als kunstmatige intelligentie (AI) en machine learning dwingen bedrijven er bijna toe om steeds digitaler te worden. Hun klanten vragen daar ook om. Zij willen een betere kwaliteit, een snellere levering en een modernere dienstverlening. En dat allemaal tegen lagere kosten.

Speciaal programma voor digitale upskilling

Vanuit PwC helpen we organisaties en bedrijven bij deze transformatie. Maar onze klanten verwachten daarbij op hun beurt dat wij ook meegaan in deze veranderingen. En dat doen we ook. Vorig jaar is PwC een speciaal programma voor digitale upskilling begonnen. Zo trainen we bijna al onze mensen op het gebied van data-analyse en ontwikkelden we een speciale app voor digitale fitness. Hierin kunnen medewerkers aan de hand van een wekelijks "fitnessprogramma" op een interactieve manier hun kennis over (opkomende) technologie en digitale manieren van werken verder vergroten.

Digital accelerators sturen op digitale oplossingen

Een bijzonder onderdeel van het programma zijn de zogenoemde digital accelerators. Dit zijn medewerkers die we voor een deel uit hun dagelijkse werkzaamheden hebben gehaald en hebben ondergedompeld in intensieve specialistische trainingen om hun digitale kennis en vaardigheden aan te scherpen en te ontwikkelen. Deze digital accelerators leren de ins en outs van kunstmatige intelligentie, machine learning, data-analyse, design thinking en digital storytelling. Vervolgens nemen ze de opgedane kennis mee naar hun teams en fungeren ze nu als katalysatoren voor hun collega’s bij het uitdagen van de conventionele werkwijzen. De digital accelerators hebben de taak de manier waarop hun teams samenwerken te veranderen en meer te sturen op digitale oplossingen.

Verbeter de gehele employee experience

Dit programma, waaraan dit voorjaar de tweede lichting medewerkers begint, maakt deel uit van de grotere transformatie die PwC momenteel uitvoert. We zijn bezig de gehele employee experience te verbeteren. We willen onze werknemers een werkomgeving van wereldklasse bieden, waarin zij met de geboden tools hun dagelijkse werkzaamheden zo verbeteren dat ze tot waardevollere oplossingen voor de klanten komen. Dit geldt dus niet voor specifieke teams, maar voor iedereen. 

We investeren in al onze mensen, stellen ze in staat en moedigen ze aan om een leven lang te leren. Tegelijkertijd investeren we in technologie waarmee we onze mensen innovatiever, collaboratiever en flexibeler kunnen worden. Daarin verschillen we met veel andere organisaties, die zich richten op de manier hoe menselijk talent wordt vervangen door technologie. We kijken hoe technologische ontwikkelingen het werk van onze mensen kwalitatief beter en efficiënter maakt. En wat misschien nog belangrijker is: hoe automatisering onze mensen meer tijd geeft om hun talenten te benutten voor een betere dienstverlening aan onze klanten.

Vier tips om digitale upskilling te omarmen

Uit de reacties van de eerste groep digital accelerators kwamen enkele tips naar boven die ik graag deel met topbestuurders die een digitale upskilling willen omarmen om hun organisaties te transformeren:

  • Stel uw werknemers in staat om dingen te veranderen

Uw medewerkers zijn de grootste katalysator voor het stimuleren van veranderingen binnen het bedrijf. Geef ze daarom de ruimte om zelf keuzes te maken en controle te hebben over wat zij doen. Als bedrijven hiervoor geen ruimte bieden, kan dit leiden tot 'aangeleerde hulpeloosheid' bij medewerkers. Zij nemen dan geen initiatief meer, omdat ze het idee hebben dat ze geen controle over hun situatie hebben. 

  • Klanten profiteren ervan als u de digitale kennis van uw medewerkers vergroot

De beleving van uw klanten wordt bepaald door de mensen met wie ze contact hebben bij uw bedrijf. En de beleving van uw medewerkers wordt weer bepaald door de cultuur die u creëert, hoe u in hun vaardigheden investeert en ze helpt bij de groei van hun carrière. Door te investeren in uw mensen zorgt u uiteindelijk voor een grotere impact bij uw klanten en vergroot u hun tevredenheid.

  • Laat uw mensen gebruikmaken van de hoeveelheid beschikbare data

Door de digitalisering groeit het aantal gegevens over uw bedrijfsvoering, uw klanten, uw leveranciers; noemt u het maar op. We weten allemaal dat die gegevens bruikbare informatie kunnen opleveren, maar vaak nog niet hoe. Bij PwC gebruiken we onze digital accelerators om de overige medewerkers te helpen bij het op een andere manier analyseren, verwerken en begrijpen van de data. Op die manier creëren we nieuwe inzichten die relevant en betekenisvol zijn voor onze teams en onze klanten.

  • Het bijscholen van uw personeel heeft geen einddatum

Duurzame vooruitgang bereikt u niet door simpelweg "een programma uit te rollen". Duurzame vooruitgang gaat over het veranderen van de manier waarop individuen denken over hun eigen ontwikkeling en hoe ze die omarmen. Daarom zult u uw medewerkers – ongeacht waar hun carrière ze uiteindelijk brengt – moeten blijven aanmoedigen zich te ontwikkelen. Dit houdt niet alleen een investering in de individuele werknemer in, maar ook in de flexibiliteit van uw hele organisatie. Alleen op die manier kunt u groeien in dit tijdperk van digitale disruptie.

Digitale transformatie is geen "extra laag", maar een onvermoeibaar proces in alles wat u doet

Als chief digital officer van PwC in Nederland ben ik blij dat wij verder vooruitkijken naar de toekomst van onze digitale transformatie. Zo verdubbelen we onze investeringen in het genoemde programma. Onze digitale transformatie is een belangrijk onderdeel van onze brede transformatie en strategie. Onze klanten valt dat inmiddels ook op. Sommige organisaties zijn zelfs geïnteresseerd in onze methode en willen haar overnemen. Zij beseffen al dat een digitale transformatie geen "extra laag" is op hun huidige bedrijfsvoering, maar een onvermoeibaar proces om het in te bedden in alles wat zij doen.

CEO’s zien belang in van ‘upskilling’, maar doen nog te weinig

De meesten van de wereldwijd ondervraagde CEO’s in PwC's 23ste CEO Survey beseffen dat ze voor het voortbestaan van hun bedrijf medewerkers met andere vaardigheden moeten hebben. Maar tot nu toe hebben ze op dit vlak nog geen grote stappen gezet. Slechts 24 procent is ‘significant’ aan de slag met het zogenoemde upskilling. In Nederland ligt dit percentage zelfs op negen.

Lees meer >

Contact

Ilja Linnemeijer

Ilja Linnemeijer

Partner, PwC Netherlands

Tel: +31 (0)61 091 39 48

Volg ons