Bedrijven en organisaties die succesvol zijn, kennen de behoefte van de klant. En met de toestroom van digitale data weet u in potentie meer van uw klant dan ooit. Weet u uw customer analytics zo in te richten dat het bijdraagt aan groei, margeverbetering en het leveren van een optimale customer experience?
Om uw klant werkelijk te begrijpen, verzamelt u data van alle contactmomenten met uw organisatie: bij het opvragen van informatie, de aankoop van producten en diensten en bij service achteraf. Deze data komen samen in de ´360 graden customer view´, het meest volledige klantbeeld waarmee u een voorsprong kunt nemen op de concurrentie.
PwC helpt u met een analyse van de transactiegegevens. We identificeren repetitieve gedragspatronen en voorkeuren. Vervolgens adviseren we over de juiste marketing- en salesinitiatieven om nieuwe klanten te werven. Tegelijkertijd helpen we de effectiviteit van marketing te verhogen door het rendement van elke actie of campagne inzichtelijk te maken. Met geavanceerde modellen zijn wij in staat om te voorspellen welke klant mogelijk naar een andere leverancier wil overstappen, en we geven advies met welke acties deze klant te behouden is.
Het verbeteren van uw marge begint met begrijpen waaruit uw brutomarge bestaat. Naast volume en consumentenprijzen zijn ook kostprijzen, de productmix en mix van verkoopkanalen van invloed. PwC helpt u om de oorzaken te vinden voor margeverschillen. Dit kan op het totaalniveau maar ook op detailniveau zoals product(groep), klant(groep), regio of kanaal. Inzicht in de elementen die uw marge bepalen, leidt tot aanvullende analyses om de beste beslissingen te nemen over portfolio-optimalisatie, prijsoptimalisatie en klantstrategie.
Het verbeteren van de klantervaring is het hoofddoel van customer analytics. Het vereist de juiste gegevens, van meerdere kanalen en geïntegreerd om een compleet beeld te geven van de customer journey. In plaats van naar het verleden te kijken en te reageren op problemen die zich voordoen, gebruiken wij predictive analytics. Met alle beschikbare gegevens voorspellen we hoe de consument waarschijnlijk zal reageren op nieuwe producten en nieuwe initiatieven.
Bent u benieuwd wat customer analytics voor uw organisatie kan betekenen? Neem contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek. Wij zien ernaar uit van u te horen.