Onze specialisten van Performance improvement voerden de scan uit. Zij kwamen al snel tot de conclusie dat er sprake was van enkele grote onderliggende problemen. Al snel bleek dat het management zich daarvan niet bewust was. Zo was er een slechte uitwisseling van informatie tussen de verschillende afdelingen en werden er verschillende rekenmethoden en definities voor begrippen gebruikt.
Er was duidelijk geen sprake van een goed end-to-endproces en geen goed beeld van de behaalde marges op de verschillende producten. Zo bleek een van de belangrijkste producten, de mango, verliesgevend te zijn. Dat kwam mede doordat de kwaliteit van de aangeleverde vruchten onvoldoende was en dit niet naar de verantwoordelijke afdelingen werd gecommuniceerd. Met als gevolg van een groot aantal mango’s moest worden weggegooid.
Met een divers team hebben we vervolgens de hele structuur van de organisatie, van procurement tot commercie, in kaart gebracht en een selectie gemaakt van de prioriteiten die als eerste moesten worden opgepakt. Zo hebben we het werkkapitaal van het bedrijf weten te verhogen.
Door prijzen van producten te verhogen en te zorgen dat er minder mango’s in de afvalemmers verdwijnen, hebben we ervoor gezorgd dat de groothandel dit jaar financieel gezien goed doorkomt. Ondanks de inflatie zit het bedrijf al op een verbetering van tien miljoen euro.
De volgende stap is het bedrijf voor de lange termijn levensvatbaar maken. Daarvoor zijn we bezig met een transformatie van de interne
In uitdagende economische tijden is het behoorlijk lastig om de bedrijfsvoering gezond te houden. Hoe transformeert u naar een veerkrachtige organisatie?
De huidige onvoorspelbaarheid vraagt van bedrijven dat zij snel kunnen schakelen in hun supplychains om hun productie zo goed mogelijk in stand te houden.
Hoe houdt u de dagelijkse risico’s in toom en maakt u ondertussen uw bedrijf zo veerkrachtig dat het met onvoorziene omstandigheden kan omgaan?