Maar het tegenovergestelde gebeurde: tijdens de pandemie werden de producten van de fabrikant juist populairder. De vraag ging omhoog, maar het bedrijf kon nauwelijks leveren. Bij hun leveranciers in Zuidoost-Azië stonden ze met hun nieuwe bestellingen aan het einde van de rij. En toen er ook nog een containerschip in het Suezkanaal kwam vast te zitten, viel de productie helemaal stil.
Voor het management van de onderneming waren deze gebeurtenissen aanleiding om PwC te vragen naar hun planningsproces te kijken. Ook met het besef dat er sprake is van een nieuwe realiteit. Daarin krijgen bedrijven steeds meer te maken met pieken en dalen in niet alleen de vraag, maar vooral in het beschikbare aanbod in de toeleveringsketen.
Experts van ons team Operations hebben vervolgens het bedrijfsproces in kaart gebracht. Snel werd duidelijk dat afdelingen met verschillende data en verschillende systemen werkten. Daardoor wist finance niet waar inkoop mee bezig was en ging de afdeling sales ook weer van andere gegevens uit.
We hebben samen met het bedrijf een plan gemaakt voor het inrichten van een toeleveringsketen die bij de huidige omstandigheden past. Daarbij werd duidelijk dat er eigenlijk een nieuw IT-systeem nodig was. Maar de implementatie daarvan zou zeker anderhalf jaar duren.
Ons team data-analyse is vervolgens aangesloten en we hebben een snellere oplossing bedacht. Met behulp van een datatool op basis van enkele algoritmen heeft het bedrijf nu inzicht in welke producten het in welke volgorde moet produceren.
Daarbij wordt rekening gehouden met de vraag van de klant, de onderdelen die op voorraad zijn en de capaciteit in de verschillende fabrieken. Op die manier kwam het bedrijf erachter dat het toch bepaalde, veelgevraagde producten kan maken als een ontbrekend onderdeel wordt vervangen door een variant.
Het uiteindelijke resultaat is dat de fabrikant een beter inzicht heeft in de componenten die op voorraad zijn en daardoor beter weet wat wel en wat niet geproduceerd kan verder. Maar wellicht nog belangrijk is dat de nieuwe tool er mede voor heeft gezorgd dat het overleg tussen de verschillende afdelingen is verbeterd.
In uitdagende economische tijden is het behoorlijk lastig om de bedrijfsvoering gezond te houden. Hoe transformeert u naar een veerkrachtige organisatie?
Hoe houdt u de dagelijkse risico’s in toom en maakt u ondertussen uw bedrijf zo veerkrachtig dat het met onvoorziene omstandigheden kan omgaan?
Hoe houdt u de dagelijkse risico’s in toom en maakt u ondertussen uw bedrijf zo veerkrachtig dat het met onvoorziene omstandigheden kan omgaan?
Partner Industrial Manufacturing & Automotive, PwC Netherlands
Tel: +31 (0)62 233 25 30