Eenduidige manier van werken met SAP S/4HANA Cloud

Alle tijd en aandacht voor de klant, ondersteund door gestandaardiseerde systemen en processen die de samenwerking tussen collega’s binnen PwC Europa aanzienlijk bevorderen. Om dit te bereiken kiest PwC voor een grootscheepse migratie van het volledige ‘contact to cash’-proces naar de publieke SAP S/4HANA Cloud.

Wat is het probleem?

De drie disciplines binnen PwC - Assurance, Tax & Legal en Advisory - alsook de verschillende landen binnen PwC Europa werken allemaal met hun eigen systemen en eigen processen. Een nieuwe manier van samenwerken is noodzakelijk. ‘Klantintimiteit is voor ons heel erg belangrijk. Wat wij doen, is per definitie maatwerk. Daar hoort ook een bepaalde mate van flexibiliteit bij’, zegt Wouter Hoff, partner bij PwC. ‘Projecten kunnen binnen een dag veranderen. Daar moet je op kunnen anticiperen. Tegelijkertijd kun je veel makkelijker en beter samenwerken als je allemaal op dezelfde systemen zit en dezelfde processen hebt. Dan heb ik het niet alleen over samenwerking tussen de verschillende disciplines, maar ook tussen de landen die deel uitmaken van PwC Europa.’

Wat is de oplossing?

Om de nieuwe manier van werken snel eigen te maken heeft PwC het wereldwijde transformatieprogramma ‘Da Vinci’ opgezet. Een belangrijk onderdeel van dit programma is het harmoniseren en het naar de publieke cloud brengen van het ‘contact to cash’-proces om zo tot een eenduidige manier van werken te komen. ‘Binnen de cloud is minder ruimte voor maatwerk, maar zijn de laatste technische updates en nieuwe functionaliteiten wel direct beschikbaar’, aldus Hoff. ‘Ook zijn nieuwe ontwikkelingen gemakkelijk te adopteren zonder dat daar aanzienlijke investeringen voor nodig zijn.’

Als koplopers nemen PwC Nederland, Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland onder meer een module voor een nieuw systeem voor het schrijven van uren en voor reis- en onkostenbeheer in gebruik. Alles is cloudgebaseerd en gekoppeld aan SAP S/4HANA Cloud. Samen met SAP heeft PwC het systeem geoptimaliseerd voor de professional services waarin PwC actief is.

Wat is het resultaat?

Volgens Hoff merken de gebruikers nu al de voordelen van de nieuwe systemen en de eenduidige manier van werken. ‘We hoeven nu nog maar één keer bepaalde gegevens in te voeren. Die komen allemaal automatisch in SAP S/4HANA terecht. Dit geeft ons grip en inzicht in de sturing en de planning enerzijds en gebruikersgemak voor onze medewerkers anderzijds.

Daarnaast is de samenwerking verbeterd, zowel tussen de drie disciplines als over de grenzen heen. Als ik vanuit de consultancypraktijk samen met PwC Duitsland en de collega’s van Tax een opdracht bij een klant uitvoer, is voor iedereen de totale opdracht inzichtelijk.

Nu zijn we bezig met het opstellen van bedrijfsvoorschriften. We kijken welke parameters we kunnen inbouwen om sneller inzichten te verkrijgen die helpen bij het aan- en bijsturen van onze business. Daarmee zie je dat deze transformatie verder gaat dan de afdeling finance alleen en een echte businesstransformatie is’, besluit Hoff.

Contact

Wouter Hoff

Wouter Hoff

Partner, PwC Netherlands

Tel: +31 (0)62 238 67 81

Volg ons