FuelUp, een online platform dat bedrijven en (nieuwe) technologieën met elkaar verbindt, heeft door unieke machinelearning-algoritmen een almaar groeiende wereldwijde database opgebouwd, met momenteel ruim 1,6 miljoen bedrijven. Met behulp van geavanceerde zoektechnologie kunnen bedrijven in contact komen met nieuwe technologieën uit allerlei bedrijfstakken over de hele wereld.
‘De technologieën die bedrijven nodig hebben om te innoveren en nieuwe producten en diensten te ontwikkelen, zijn er. Maar je moet ze wel weten te vinden’, zegt Lucy Howie, CEO van FuelUp. ‘Wij zijn continu bezig om op basis van een groot aantal externe bronnen nieuwe technologieën en ideeën te verzamelen. Iedere week komen er nieuwe technologieën in onze database bij. Door het unieke lateraal denken van FuelUp te combineren met de zoekalgoritmen, komen er technologieën en ideeën boven water die bedrijven anders nooit gevonden zouden hebben.’
Veel grotere bedrijven denken dat start-ups op hen zitten te wachten zodat zij kunnen samenwerken. Howie: ‘Start-ups zijn soms wat wantrouwig ten aanzien van grote bedrijven omdat ze bang zijn dat die hun idee stelen of hen willen inlijven.’ Howie bekijkt het van de positieve kant: zij is van mening dat bedrijven en start-ups/scale-ups elkaar kunnen aanvullen. ‘Grote bedrijven hebben de middelen – schaalgrootte en financiën – maar zij zijn vaak tamelijk log als het gaat om verandering en innovatie. Kleine bedrijven zijn wendbaar en hebben vaak een verfrissende blik op mislukken, leren, bijstellen en opnieuw beginnen.’
Lucy Howie schetst het huidige landschap, ook wel de 4e industriële revolutie genoemd. Sinds 2000 is 52% van alle FTSE 500-bedrijven failliet gegaan of overgenomen. En sinds 2015 heeft 55% van de Fortune 500-bedrijven geen winst gemaakt.1 "Veel bedrijven hebben het moeilijk in deze tijd. Grote bedrijven moeten niet alleen nieuwe, digitale bedrijfsmodellen introduceren, maar ook innoveren in de breedste zin van het woord. Dat betekent dat iedereen meer bereid moet zijn tot en open moet staan voor innovatie. Want uiteindelijk is innovatie ook een geweldige kans."
1www.forbes.com
Howie constateert dat innovatie bij grotere bedrijven vaak nog wordt beschouwd als een noodzakelijk kwaad in plaats van corebusiness. Zij onderstreept dat in deze tijd van verandering innovatie door middel van technolgie-scouting het hart van de bedrijfsstrategie moet vormen, en op die manier top-down door het hele bedrijf moet worden ingevoerd. ‘Het werkt niet als bedrijven een apart innovatielab of een R&D-afdeling hebben die niet sterk verankerd is in het bedrijf of slechts beperkte financiële middelen heeft. Bedrijven moeten een duidelijke, aan de hele bedrijfsstrategie gekoppelde methode hebben voor het testen en implementeren van innovatie. Terwijl kleine bedrijven mislukkingen vaak aangrijpen om van te leren, is er binnen grotere bedrijven vaak enorme huiver om fouten te maken. Grotere bedrijven zijn er duidelijk niet op ingesteld om fouten te maken en snel te reageren.’
‘Om succesvol te innoveren, moeten ook grotere bedrijven verder kijken dan hun neus lang is’, aldus Lucy Howie. ‘FuelUp zorgt dat (grote) bedrijven de technologie kunnen vinden die zij nodig hebben voor de innovatie waarnaar zij op zoek zijn. Wij hebben het voordeel dat wij niet gebonden zijn aan een bepaalde bedrijfstak; we zoeken nieuwe technologieën door alle bedrijfstakken heen. En door middel van onze laterale manier van denken zorgen we ervoor dat onze klanten bij hun zoekresultaten ook dat bredere overzicht krijgen. Een overzicht over het hele technologielandschap.’ Howie noemt als mooi voorbeeld van de toepassing van technologie in een compleet andere bedrijfstak het gebruik van hitte- en krasbestendig glas uit de medische sector voor moderne telefoons.
Maar voordat FuelUp begint met het zoeken naar de beschikbare technologische oplossingen, helpt PwC het bedrijf eerst met het vaststellen van zijn strategie en innovatiekader. Howie: ‘Dit betekent ook dat PwC klanten helpt om vast te stellen wat zij nodig hebben en waar ze naartoe willen.’ FuelUp voert vervolgens een uitgebreide database-zoekopdracht uit, organiseert de resultaten, selecteert de relevante technologische oplossingen voor de klant en stelt een uitgebreide marktscan samen. ‘Met de zoekresultaten wil FuelUp de klant vooral inspireren met nieuwe ideeën. Daarbij speelt FuelUp met name de rol van katalysator ten behoeve van verandering.’
Nadat de zoekresultaten aan het bedrijf zijn gepresenteerd, is het de beurt aan PwC: ondersteuning bieden bij het implementeren van de nieuwe technologie die gekozen is. PwC doet dit door in kaart te brengen hoe de technologie kan worden verkregen. Bijvoorbeeld door een samenwerkingsverband, een licentieovereenkomst of zelfs door een bedrijfsovername. Ook kan PwC de bedrijfsmodellen rondom de technologie uitwerken en uiteindelijk alles in de organisatie integreren. Zulke projecten vereisen meestal bepaalde aspecten van veranderingsmanagement, maar brengen ook uitdagingen met zich mee, bijvoorbeeld op fiscaal gebied of met betrekking tot de inrichting van de toeleveringsketen.
Het bedrijfsmodel van FuelUp is tweeledig. Ten eerste wordt het gekenmerkt door het Software-as-a-Service-model, waarbij klanten een maandelijkse vergoeding betalen om zelf op het platform te kunnen zoeken. ‘Maar we zagen bij de ontwikkeling van deze tool al snel in dat het helemaal geen zin heeft om te zoeken als je niet weet wát je zoekt’, aldus Howie. ‘En daarom hebben we de techscouting-dienst ontwikkeld. Onze scouts zijn experts in het vinden van nieuwe en relevante technologie die geschikt is om de specifieke vragen van een bepaald bedrijf op te lossen. Door middel van een deepdive-zoekopdracht krijgen klanten een lange lijst met potentiële partners op technologiegebied. Bovendien zien ze op die manier wat er allemaal beschikbaar is aan technologieën, ook in andere bedrijfstakken, en de invloed die deze technologieën kunnen hebben op hun eigen bedrijfstak.’
Een van FuelUps klanten in de snel veranderende consumptiegoederensector wilde weten welke technologische oplossingen er beschikbaar waren voor duurzame verpakkingen. Een deepdive-zoekopdracht leverde onder meer technologieën op zoals eetbaar plastic. Maar het zoekresultaat dat de klant echt interessant vond, was een nieuw soort superlijm die is ontwikkeld door MIT-spin-off GeckSin met behulp van biomimicry van de gekko. Howie: ‘Bij dit product wordt geïmiteerd hoe een gekko als het ware aan een muur zit geplakt. Het product wordt op uiteenlopende wijzen in diverse bedrijfstakken toegepast. Als onze klant zelf onze database zou hebben doorzocht, zou hij waarschijnlijk alleen hebben gekeken naar kartonverpakkingen. Bij het afbakenen van het probleem hebben we onszelf de volgende vraag gesteld: “waarom heb je eigenlijk verpakking nodig?” Grote bedrijven zitten vaak zo in hun eigen manier van denken gevangen, dat ze er niet aan denken om te kijken naar technologieën die in andere sectoren zijn ontwikkeld. Een brede blik is precies de meerwaarde die FuelUp geeft. Een ander voorbeeld is de 3D-lichaamsscan, een techniek uit de medische technologie. Tegenwoordig kan er een scan worden gemaakt met behulp van een iPhone. Er is een kledingretailer die deze scan nu gebruikt zodat klanten online kleding kunnen passen, waarbij hun echte maten worden gebruikt.’
‘Wat het allemaal zo interessant maakt, is dat we innovaties mogelijk maken die de wereld zullen veranderen’, zegt Howie enthousiast. ‘De technologie die we zien, is fantastisch. We komen bijvoorbeeld in innovatielabs met robots. Het is allemaal even fascinerend, en het geeft me nieuwe hoop voor onze wereld.’ Het doel van FuelUp voor de korte termijn is een wereldwijd platform met een miljoen gebruikers. Ook wordt hard gewerkt aan het uitbreiden en opschalen van de techscouting-dienst. Howie: ‘Een van onze klanten noemde ons onlangs de “Google van de technologie”. En dat klopt eigenlijk wel, hoewel veel van de technologieën die wij vinden, waarschijnlijk niet zo eenvoudig te vinden zijn op Google. Door onze algoritmen en de voortdurende update die we uitvoeren met onze eigen technologie, vinden we dingen die heel moeilijk op een andere manier te vinden zijn.’
Lucy Howie is geboren in Nieuw-Zeeland, maar is een echte wereldburger: ze heeft al op diverse plaatsen over de hele wereld gewoond. Ze heeft een opleiding genoten als business consultant en daarnaast een MBA in Edinburgh gedaan. Ze heeft vier jaar in Londen gewoond, waar ze voor een venture capitalist werkte als business consultant en voor een publiek-privaat samenwerkingsverband. Howie is vervolgens naar Amsterdam verhuisd, waar ze bij FuelUp ging werken als innovatieconsultant. Na een tijdje vroegen de oprichters van FuelUp haar om CEO van de onderneming te worden.
In 2013 nam FuelUp deel aan het start-upacceleratorprogramma StartupBootcamp, waar PwC al jaren bij betrokken is. In 2016 zijn PwC en FuelUp hun samenwerking begonnen. Lucy Howie: ‘Voor FuelUp was dit een geweldige kans om toegang te krijgen tot het wereldwijde PwC-netwerk en aan te schuiven bij allemaal topmensen uit het bedrijfsleven. Door het combineren van onze expertise kunnen wij onze klanten meerwaarde bieden bij het ontwikkelen van nieuwe producten, diensten en bedrijfsmodellen.’
‘Voor PwC betekent de samenwerking met FuelUp dat onze deskundigheid op het gebied van digitale transformatie wordt versterkt. Bovendien spelen we op die manier in op de groeiende vraag onder onze klanten naar techscouting-diensten’, aldus Ilja Linnemeijer, technologie-expert bij PwC. ‘FuelUp zal daarnaast van nut zijn bij het interne digitaliseringsproces bij PwC. Het is mooi om te zien dat PwC-consultants nu al met hun klanten gesprekken voeren over technologische innovaties. Gesprekken die ze anders wellicht niet zouden hebben gehad. Dit biedt een opening om te bespreken hoe we onze klanten kunnen helpen met hun digitalisering.’