Terug naar de kern door de coronacrisis

Impactvolle maatschappelijke initiatieven

Door de coronacrisis beseffen steeds meer bedrijven de reden van hun bestaan. Als PwC willen wij een bijdrage leveren aan het vertrouwen in de maatschappij en een rol spelen bij het oplossen van belangrijke problemen. ‘Deze crisis verbindt ons daarin en versnelt processen op dit vlak’, stelt Renate de Lange, als lid van de raad van bestuur verantwoordelijk voor clients & markets en corporate responsibility. ‘Zo zijn er vanuit onze kern enkele initiatieven ontstaan die ons doel waarborgen en onze impact in de maatschappij vergroten.’

Impactvolle maatschappelijke initiatieven

Een duurzame toekomst

‘Een crisis zorgt altijd voor slachtoffers', vervolgt De Lange. 'Niet elk bedrijf zal economische tegenslag als vanzelfsprekend overleven. Anderzijds zorgt een crisis zoals deze voor herstructurering en relativering. Hoe kunnen we duurzamer en socialer uit deze crisis komen? Een gouden kans die we met beide handen hebben aangegrepen. We zochten daarom de samenwerking met Frisse Blikken. Samen kwamen we uit op het initiatief Kraak de crisis, een creatieve wedstrijd waarbij we ondernemend Nederland uitdagen met de vraag: hoe komt Nederland beter uit deze crisis?’

‘Het is de bedoeling dat ondernemers echt out of the box denken en daarbij willen we het zwartkijken uit de wereld helpen’, vult Mark Spijker, projectleider bij Frisse Blikken aan. ‘We worden nu gedwongen om stil te staan en daar ligt de kans voor sociale ondernemingen om te groeien. Uit alle inzendingen zijn tien winnaars gekozen, waarbij we hebben gekeken naar het maatschappelijk belang van de pitch. Hoe maatschappelijker des te beter, was de strekking. De beste drie concepten zullen door PwC worden begeleid om het idee door te ontwikkelen tot een maatschappelijk initiatief of misschien wel tot een bedrijf. Eén zo’n duurzaam concept is Holland Houtland dat zich bezighoudt met lokale bomenkap. Het hout dat nu in onze winkels ligt, heeft vaak duizenden kilometers afgelegd. Hoe milieuvriendelijk is dat? Deze start-up wil houtkap in Nederland op een duurzame en milieuvriendelijke manier stimuleren. Hout uit Canada dat met vervuilende olietankers deze kant op wordt gebracht, hebben we op deze manier niet meer nodig.’

Upskilling als essentiële bedrijfsstrategie

Door de overheidsmaatregelen moesten veel bedrijven van de een op de andere dag massaal thuis gaan werken. ‘Niet elk bedrijf was daar klaar voor’, vertelt De Lange. ‘Denk aan het ontbreken van adequate beveiligingssystemen of juiste vaardigheden van medewerkers. Sommige moesten voor het eerst gaan videobellen, dat is een behoorlijke stap. Upskilling van digitale vaardigheden werd hierdoor belangrijker dan ooit.’

Ook de Kindertelefoon liep tegen dit probleem aan. De Kindertelefoon heeft een grote doorloop van vrijwilligers en de kwaliteit van de gesprekken staat hoog in het vaandel. Het Covid-19-virus zorgde voor meer ziekmeldingen van vrijwilligers, maar ook voor fors meer gesprekken: gemiddeld van duizend naar vijftienhonderd per dag. Veel kinderen belden met vragen over het virus. Ook waren er kinderen die contact zochten met De Kindertelefoon omdat ze thuis meer te maken kregen met geweld of spanningen die thuis opliepen door de intelligente lockdown. Dit zorgde voor schrijnende situaties.

De Kindertelefoon wilde de continuïteit van haar dienstverlening waarborgen zonder aan kwaliteit in te boeten. Daarom was het belangrijk dat vrijwilligers zo snel mogelijk digitaal werden opgeleid. De Lange: ‘Maar hoe zorg je er nu voor dat nieuwe medewerkers, die vanuit huis moeten starten, goed worden ingewerkt? Zeker als het om medewerkers gaat die werken met een kwetsbare doelgroep.'

‘PwC heeft een groot aandeel gehad in het digitaliseren van de training, het verbeteren van e-learnings, het evalueren van het evaluatieproces en het meedenken over de toekomst van leren bij De Kindertelefoon. Hierdoor staat er nu een sterke digitale training, die De Kindertelefoon blijvend kan inzetten wanneer nodig. Er zijn nu acht verschillende trainingen gestart met elk zo’n tien deelnemers', meldt Suzanne Pappot van De Kindertelefoon.

Helpdesk voor kleine en grote ondernemers

‘Zoals ik al aangaf, is een crisis voor elk bedrijf een uitdaging’, besluit De Lange. ‘Het ene bedrijf zal er beter uitkomen dan het andere. De Kindertelefoon heeft nu bijvoorbeeld een snelle digitalisatie doorgemaakt. Een groot voordeel dus. Helaas zijn er ook veel bedrijven – vooral sociale ondernemingen – die het nu erg moeilijk hebben. Zij zijn essentieel voor de duurzame doorontwikkeling van onze samenleving. Om die reden vinden wij het dan ook ontzettend belangrijk dat juist deze bedrijven gesteund worden.'

'Een van de eerste initiatieven die wij daarom in een heel kort tijdsbestek hebben opgestart, is de speciale Covid-19-helpdesk. Deze helpdesk, actief sinds donderdag 2 april, is bedoeld voor het mkb, zelfstandige en sociale ondernemers en goededoelenorganisaties. Deze ondernemers kunnen aankloppen bij de helpdesk met vragen over hun bedrijfsvoering en de beschikbare overheidssteun. Met de helpdesk kunnen wij deze ondernemers echt de helpende hand bieden en hun houvast geven in deze turbulente tijd. De helpdesk is kosteloos beschikbaar voor iedereen die daar gebruik van wil maken. Ook binnen PwC is de helpdesk goed ontvangen. We hebben de handen ineengeslagen en iedereen was meteen enthousiast. Het duurde niet langer dan een week om alles op te zetten en consultants klaar te stomen om achter de desk plaats te nemen. Samen hebben we meer dan honderd ondernemers verder geholpen.’

covid-19 helpdesk

'Als PwC willen wij een bijdrage leveren aan het vertrouwen in de maatschappij en een rol spelen bij het oplossen van belangrijke problemen. Deze crisis verbindt ons daarin en versnelt processen op dit vlak.’

Renate de LangeLid van de raad van bestuur PwC, verantwoordelijk voor clients & markets en corporate responsibility.

Contact

Eric de Bie

Eric de Bie

Hoofdredactie Inzake, PwC Netherlands

Tel: +31 (0)64 613 60 38

Volg ons