Itho Daalderop is al zeker een decennium bezig om digitale elementen toe te voegen aan hun producten en diensten voor een optimaal binnenklimaat. Digitalisering stelde de fabrikant voor allerlei vragen rondom data, beveiliging en connectiviteit. Met het zogeheten d.quarks-model heeft PwC Itho Daalderop geholpen om te bepalen waar het bedrijf staat en welke vaardigheden er nodig zijn voor vervolgstappen in de digitale transformatie.
Van links naar rechts: Danny Gerritsen (PwC), Nick Winkelman en David Eddes (beiden Itho Daalderop).
'Ons bedrijf heeft een marktleidende positie in de apparaten die een belangrijke rol spelen in de energietransitie in Nederland.'
Itho Daalderop ontwikkelt producten en diensten voor een comfortabel, gezond en energiezuinig binnenklimaat, met producten op het gebied van verwarming, warm en kokend water, ventilatie en regeltechniek. De voornaamste afnemers zijn bouw- en installatiebedrijven. De ondernemingen Itho en Daalderop, beide met een lange geschiedenis, gingen in 2009-2010 samen en in 2015 sloot Klimaatgarant zich aan. Dit laatste bedrijf was in 2012 ontstaan als spin-off van Itho Daalderop, dat een productielocatie heeft in Tiel en verkoopkantoren in Schiedam en Zellik (nabij Brussel, België).
‘Warmtepompen maken we al heel lang’, verklaart David Eddes, CFO van Itho Daalderop en op directieniveau verantwoordelijk voor ICT. 'En de prestaties daarvan worden op afstand gemonitord.' Het bedrijf heeft een marktleidende positie in de apparaten die een belangrijke rol spelen in de energietransitie in Nederland. ‘Ook maken we zeer geavanceerde ventilatiesystemen voor het terugwinnen van warmte’, vervolgt Eddes. ‘We maken en ontwikkelen alles zelf. Bij nieuwbouw- en renovatieprojecten moeten de woningen voldoen aan de energieprestatie-normeringen, die voorgeschreven worden door de overheid, zoals EPC en BENG. Deze normeringen stellen eisen aan apparatuur in woningen, waaraan wij voldoen. Omdat we al vele jaren de prestaties meten, kunnen wij garanties op die prestaties geven.’
In 2012 begon Klimaatgarant met het geven van garanties op het binnenklimaat en het verbruik, op voorwaarde dat de schil van de woning en de apparatuur - waaronder de warmtepomp - aan bepaalde eisen voldoen. Het bedrijf exploiteerde de warmtepompen toen ook al in een leasemodel. Om een prestatiegarantie te kunnen geven, moeten de prestaties van elk individueel apparaat voortdurend worden gemeten en de data ervan worden verstuurd en verwerkt. Het is een van de voorbeelden van digitalisering in het werkveld van Itho Daalderop. Het bedrijf ontwikkelde daarnaast de Spider, een slimme thermostaat waarmee je het klimaat binnenshuis in zones kunt regelen. Ook speelt Itho Daalderop in op de wens van klanten om apparaten op afstand te kunnen besturen of het verbruik te monitoren en werkt het aan veilige en stabiele toevoegingen aan het internet of things.
In de snelle opkomst van digitalisering waarbij data, beveiliging en connectiviteit om antwoorden vragen, gingen zaken weleens mis. Eddes: 'Succes is sterk afhankelijk van de juiste partners. Een buitenlandse partij die voor ons programmeerwerk deed, ging gigantische prijzen vragen voor aanpassingen. ‘Nu werken we alleen nog maar met partijen die we goed kennen.’
‘We zijn er inmiddels allemaal van overtuigd dat het meer dan techniek is waarmee we onze innovaties verder brengen. We hebben alle disciplines nodig en zijn echt gaan denken in digitale businesscases waarin we alle facetten meenemen.'
'Vanuit ervaring weten we dat techniek slechts een deel is van een succesvolle transformatie. We hebben dan ook de vraag gesteld of we breder konden kijken dan alleen naar de techniek.’
Itho Daalderop vroeg PwC in eerste instantie om technisch advies over de inrichting van een datawarehouse en de selectie van een aantal softwareoplossingen. Danny Gerritsen, werkzaam in de praktijk Risk Assurance bij PwC, was onder de indruk van waar Itho Daalderop mee bezig was. ‘Ik zag heel innovatieve producten en diensten en wilde het bedrijf graag helpen met de technische vragen. Vanuit ervaring weten we dat techniek slechts een deel is van een succesvolle transformatie. We hebben dan ook de vraag gesteld of we breder konden kijken dan alleen naar de techniek.’
David Eddes: ‘We waren al een tijdje onderweg op deze digitale reis. We hadden een roadmap voor connectiviteit gemaakt, deden investeringen, gingen partnerships aan voor software en hardware en werkten hard aan de beveiliging van een steeds breder IT-landschap. Daarbij gingen we behalve producten ook steeds meer diensten leveren. We hadden inderdaad behoefte om het totale plaatje eens goed in beeld te krijgen.’
Danny Gerritsen introduceerde de BXT-filosofie, waarmee PwC digitale transformatie bekijkt door de drie brillen van Business, eXperience en Technology. ‘Die drie elementen hebben allemaal de juiste aandacht nodig om een goede transformatie mogelijk te maken. In het geval van de Spider-thermostaat was er sprake van geweldige techniek maar was de koppeling naar business waarschijnlijk niet sterk genoeg. Of misschien schortte het aan de beleving van de klant, of dat nu de eindconsument of de installateur is. Alleen goede techniek is niet genoeg.’
In een eerste workshop namen Gerritsen en zijn collega’s met de directie van Itho Daalderop de businessstrategie onder de loep. Gerritsen: ‘Voor succesvolle digitale transformaties is drijvende kracht vanuit de directie noodzakelijk. De directie van Itho Daalderop was volop betrokken en gepassioneerd over digitale transformatie. Dat weerspiegelt voor mij het innovatieve karakter en het ondernemerschap van dit bedrijf. Het d.quarks-model, waarin de noodzakelijke vaardigheden voor het realiseren van de digitale ambitie worden benoemd, hielp om vast te stellen welke processen, mensen, organisatie en techniek om versterking vroegen bij Itho Daalderop.’
Gerritsen vervolgt: ‘Door interviews in het bedrijf te houden, stelden we vast welke vaardigheden om aandacht vroegen. Vervolgens hebben we die weer in samenspraak met de directie een specifieke invulling gegeven voor Itho Daalderop. Resultaat is een digitale roadmap waarmee het bedrijf vooruit kan.’
‘Voor succesvolle digitale transformaties is drijvende kracht vanuit de directie noodzakelijk. De directie van Itho Daalderop was volop betrokken en gepassioneerd over digitale transformatie. Dat weerspiegelt voor mij het innovatieve karakter en het ondernemerschap van dit bedrijf.’
Nick Winkelman, Programmaleider Digital Itho Daalderop
Een van die vaardigheden is het creëren van een overkoepelend orgaan dat alle activiteiten in de digitale transformatie boven de silo’s van de afdelingen Innovation, ICT en Commercie uit tilt. ‘Dat is voor ons een heel belangrijke geweest’, zegt Nick Winkelman, die leidinggeeft aan het nieuwe Digitale Transformatie Team.
Behalve Winkelman, die een grote affiniteit heeft met de marketing- en de front-end-kant van de organisatie, is Eddes - samen met zijn collega van Innovation - sponsor van het team. Medewerkers van de afdelingen ICT en Innovation zijn ook afgevaardigd. Winkelman: ‘We zijn er inmiddels allemaal van overtuigd dat het meer dan techniek is waarmee we onze innovaties verder brengen. We hebben alle disciplines nodig en zijn echt gaan denken in digitale businesscases waarin we alle facetten meenemen. Daarbij nemen we nu gezamenlijk beslissingen, waardoor ze breed gedragen zijn.’
Zaken zelf ontwikkelen of aan partners uitbesteden zijn beslissingen die nu door het overkoepelende team worden genomen. ‘De slimme, technische mensen bij ons doen bij voorkeur alles zelf’, stelt David Eddes. ‘Dat begrijp ik wel, zeker omdat zaken onder hun handen zo zijn gegroeid. Maar in de transformatie die we doormaken, is het belangrijk om een nuchtere afweging te maken tussen make or buy.’
Neem bijvoorbeeld de digitale toegang die partijen hebben tot de data van Itho Daalderop, zoals installateurs die inloggen voor informatie over een specifiek apparaat of voor het bestellen van een onderdeel. Winkelman: ‘De beveiliging van die data moet op orde zijn, net als de toegang die mensen krijgen tot een deel van de data via apps of de website. Eerst was het idee om dat identity and access management (IAM) zelf te blijven doen, maar toen we met een overkoepelende blik zagen hoeveel werk het is en wat de risico’s en de kosten ervan zijn, konden we snel tot uitbesteden besluiten.’
Een ander voorbeeld is de keuze voor het toepassen van een low-code platform. Itho Daalderop is nu in staat om zelf, snel en eenvoudig apps en webpagina’s te bouwen zonder dat al te veel ervaring met coderen vereist is. Winkelman: ‘De mensen in ons bedrijf die echt iets van programmeren weten, zouden het liever zelf doen. Maar deze stap vergroot onze wendbaarheid enorm. De implementatiepartner doet het moeilijke werk en wij kunnen zelf sneller de markt op. De vernieuwde website en IT-architectuur, die we samen met klanten hebben ontwikkeld, zijn hiervan de eerste resultaten.’
Nu de plannen rondom digitalisering op tafel liggen bij het Digitale Transformatie Team, kunnen de leden met meer focus kiezen waarmee ze vooruit willen. ‘We proberen er meer lijn in te krijgen’, zegt Winkelman. ‘Door alle plannen te prioriteren bijvoorbeeld. We hebben een aantal principes opgesteld die als leidraad dienen; dat helpt om de ideeën te wegen. Zo willen we bij voorkeur werken vanuit single sources of truth.’
Het budget voor alle digitale onderwerpen ligt nu ook bij het Digitale Transformatie Team. Eddes: ‘Daardoor kunnen we nu veel beter sturen waarin we investeren.’ Gerritsen haakt daarop in: ‘Belangrijk daarbij is wel dat jullie, naar mijn indruk, technologie en innovatie niet als sluitpost beschouwen. Dat is een belangrijke basis voor een goede businesscase. De rol van een CFO of een directie kan daarin evengoed bijzonder belemmerend zijn.’
Gevraagd naar waar Itho Daalderop over vijf jaar staat, antwoordt Winkelman vol overtuiging: ‘Dan hebben wij onze organisatie en processen zo efficiënt mogelijk ingericht en handelen wij onze diensten zo veel mogelijk digitaal af, voor installateurs en voor consumenten. Over vijf jaar is Itho Daalderop digitale koploper in de bouw- en installatiebranche.’