Marktsector
Financiële sector
Onze rol
Ontwikkeling programma ESG-upskilling
Door
PwC Nederland Consulting
Binnen de financiële sector neemt de aandacht voor duurzaamheid met de dag toe. Een Nederlandse grootbank merkte ook in de dagelijkse praktijk een toename van het aantal vragen rondom ESG, zowel aan klantzijde als intern. De bank zette vervolgens een belangrijke stap richting duurzame vooruitgang en ontwikkelde samen met PwC een ESG-bijscholingsprogramma voor alle medewerkers.
Bedrijven zoeken naar manieren om hun ESG-strategie (environmental, social, governance) tot leven te wekken. Zo ook een Nederlandse grootbank. De bank moet niet alleen aan EU-duurzaamheidsregels voldoen, maar heeft ook te maken met toenemende druk van buitenaf.
ESG en duurzaamheid is een maatschappelijk thema. De rol die de bank op dit thema pakt is elementair voor het imago, de concurrentiepositie en de geloofwaardigheid van een organisatie die zo midden in de samenleving staat. Daarnaast wordt er van financiële instellingen steeds meer kennis verwacht op het gebied van duurzaamheid. De kansen én risico's van klimaatverandering zijn aanzienlijk, ook in het bedrijfsleven. De veerkracht en toekomstbestendigheid van veel organisaties is hiervan afhankelijk.
Dit was in de praktijk merkbaar. Medewerkers van de afdeling klimaatrisico kregen bijvoorbeeld steeds meer vragen rondom duurzaamheid, klimaat en ESG. Binnen de organisatie groeide het besef dat alle medewerkers de juiste kennis en vaardigheden moeten hebben om ESG een geïntegreerd onderdeel van hun werk te maken. Het is essentiële kennis om klanten goed te kunnen adviseren, risico’s juist te kunnen beoordelen en om meer betekenis te voelen bij het werken voor de bank.
De route naar duurzame vooruitgang is een gezamenlijke route. Dat besef was voor de grootbank direct helder. Alle medewerkers moeten zich onderdeel voelen van deze reis en het is van groot belang dat iedereen over dezelfde basiskennis beschikt.
In co-creatie met PwC is een bijscholingsprogramma opgezet. Een van de beginvragen hierbij was: welke basiskennis van ESG is voor iedereen binnen de bank nodig? Vervolgens zijn de verschillende doelgroepen in kaart gebracht en geprioriteerd, omdat voor elke doelgroep andere onderwerpen in de bijscholing van belang zijn. Er werden specifieke leerroutes gecreëerd voor de frontoffice, afdeling kredietrisico en andere specifieke doelgroepen. Een belangrijk element was bijvoorbeeld specifiek bijscholing op het gebied van ESG-regelgeving in de bankensector.
Het ESG-‘upskilling’-programma gaat onder meer over klimaatverandering, klimaatrisico, stakeholderverwachtingen, net zero en CSRD. Medewerkers leren waarom verandering op basis van ESG-principes nodig is en hoe zij deze verandering in hun werk kunnen stimuleren.
De betrokkenheid van leidinggevenden is cruciaal voor verandering. Daarom zijn er ook speciaal voor hen interactieve modules gemaakt. Dankzij de ambitie van de bank en de gezette stappen met het ESG-‘upskilling’-programma is de bank op weg naar duurzame vooruitgang.