Afstoten en optimaliseren

Focus op de kern

Zorgvuldige voorbereiding

Als je je focust op de kernactiviteiten van jouw bedrijf, kun je alles wat niet langer past bij deze activiteiten verkopen. Deze strategie vergt goede planning en zorgvuldige voorbereiding. Jouw uiteindelijke doel is de hoogst mogelijke prijs te krijgen voor wat je afstoot, en de hoogst mogelijke waarde te halen uit wat er overblijft. 

Afstoten en optimaliseren

Leg ieder stukje waarde op tafel

Bij het vaststellen van de waarde van een te verkopen bedrijf(sonderdeel) richt je je niet alleen op de waarde, maar ook - en nog meer - op de potentiële waarde ervan. Die is namelijk van groot belang om te voorkomen dat je jouw verkochte bedrijf(sonderdeel) een paar jaar later voor een veel hogere prijs doorverkocht ziet worden.

Identificeer de mogelijkheden voor waardecreatie dus goed én maak deze vervolgens expliciet duidelijk aan de bieders. Zo verhoog je de kans op een maximale verkoopprijs. Twee aanpakken kunnen je hierbij helpen:

Identificeer mogelijkheden voor waardecreatie en voer ze uit voordat je verkoopt

Als je een waardecreatiestrategie identificeert en implementeert voordat je jouw bedrijf verkoopt, verhoog je de EBITDA ervan. En dat is dé waarde waarvoor kopers echt geld willen betalen. Als kopers bereid zijn een veelvoud van bijvoorbeeld 8x EBITDA voor jouw bedrijf te betalen, biedt een verhoging van de EBITDA vooraf exponentiële voordelen op.

Identificeer mogelijkheden voor waardecreatie en vertel het verhaal

Het implementeren van een waardecreatiestrategie kost tijd - meestal twee tot drie jaar - maar er is een alternatief op korte termijn. Als je als verkoper mogelijkheden voor waardecreatie in jouw bedrijf identificeert en deze duidelijk aantoont en verwoordt, geef je kopers vertrouwen dat deze de EBITDA in de toekomst kunnen verhogen. Hierdoor zijn deze vaak bereid meer te betalen, zeker als je dit ook nog eens ondersteunt met due diligence.

Denk bij het opstellen van een waardecreatieplan voor een desinvestering als een private equity (PE)-investeerder, ook al is PE niet jouw doelgroep. PE-investeerders zoeken immers altijd naar mogelijkheden om waarde te creëren. En naar erkenning dat eventuele risico's in het bedrijf die de waarde van het bedrijf in de toekomst negatief zouden kunnen beïnvloeden - zoals een verwaarloosd IT-systeem - zijn aangepakt. 

Verwaarloos niet wat er overblijft

Het maximaliseren van de waarde van desinvesteringen is slechts de helft van de aanpak. Verkopen heeft gevolgen voor de resterende activiteiten. En die moet je aanpakken als jouw kernactiviteiten maximale waarde moeten creëren.

Beperk gestrande kosten

Gestrande kosten - de terugkerende kosten die blijven bestaan nadat jouw bedrijf is verkocht - zijn een bekende aanslag op de waarde van transacties. Maak daarom een plan om die kosten te beperken voordat de verkoop is afgerond. Ga onder meer na hoe de gedeelde middelen vroeger werden verdeeld, en hoe dat er nu moet uitzien. En bekijk of de afstoting gevolgen heeft voor koopkracht of schaalvoordelen.

Realiseer wat er overblijft

Omdat de verkoop van jouw bedrijf gevolgen heeft voor verschillende bedrijfsfuncties doe je er verstandig aan van tevoren na te denken over wat er anders kan en moet na de verkoop. Kun je bijvoorbeeld de financiële functie inkrimpen? Of is outsourcing van bepaalde onderdelen een efficiëntere optie? Wellicht is een EMS-oplossing (Execution Managed Services) handig om niet-kernactiviteiten te ondersteunen en te verbeteren, zodat jouw bedrijf zich kan concentreren op de juiste prioriteiten voor waardecreatie.

Herschikking van middelen

Herzie hoe en waarop je kapitaal, werknemers en management moet richten om zoveel mogelijk waarde te creëren in de resterende kernactiviteiten.

Werknemers en vaardigheden

Een overname is voor talent vaak de aanleiding een organisatie te verlaten. Met een overtuigend verhaal - een ambitieus bedrijfsplan met plannen voor groei en het grijpen van nieuwe kansen – kun je hen overhalen te blijven.

Volg ons

Contact us

Gert-Jan van der Marel

Gert-Jan van der Marel

Partner, PwC Netherlands

Tel: +31 (0)65 122 48 19

Remco van Daal

Remco van Daal

Partner, PwC Netherlands

Tel: +31 (0)61 001 80 15

Wilmer Kloosterziel

Wilmer Kloosterziel

Partner, PwC Netherlands

Tel: +31 (0)61 386 40 62

Leonie Schreve

Leonie Schreve

Partner, PwC Netherlands

Tel: +31 (0)63 063 48 15

Brenda Mooijekind

Brenda Mooijekind

Partner, Lid Tax & Legal Board, PwC Netherlands

Tel: +31 (0)62 239 94 51

Hide