Digitalisering in deals

Maximale waarde door technologie-investeringen

Krachtige aanjager van waarde

Als jouw bedrijf streeft naar groei of transformatie van jouw bedrijf via deals - en private equity portefeuilles in het bijzonder - is de druk om te investeren in technologie bijzonder groot. Want technologie kan een krachtige aanjager van waarde zijn voor, tijdens en na een transactie. Maar hoe behaal je maximale waarde door technologie-investeringen?

Digitalisering in deals

Wendbare waardecreatie 

Als dealmarges krap blijven, is het belangrijk dat je vanaf het begin van elke deal waarde creëert. Een meer wendbare vorm van waardecreatie via technologie kan je helpen zaken beter, sneller en goedkoper te doen zonder jouw hele technologielandschap te transformeren. Dat kan onder meer door:

Meer doen met wat je hebt 

De prioriteit bij het creëren van waarde door technologie-investeringen moet zijn om de waarde van wat je al bezit te maximaliseren. Zouden investeringen in verouderde technologie en/of wijzigingen in het bedrijfsmodel resultaten opleveren? Kun je de bedrijfs- en dataprocessen stroomlijnen door vereenvoudiging van bestaande technologie?

Doe niet alle technische uitgaven gelijk 

De vitale ERP-systemen die de kernactiviteiten beheren en financiële en managementgegevens verzamelen vereisen voortdurende investeringen om van waarde te blijven voor jouw bedrijf. Weeg die af tegen de noodzaak te evolueren en hun positie te verdedigen en om opkomende en innovatieve technologie (denk aan kunstmatige intelligentie en machine learning) te maximaliseren om de gegevens in hun kerntoepassingen effectief te gebruiken. Een praktische kijk en focus op productieve casussen is cruciaal om ervoor te zorgen dat je de meeste waarde kunt creëren.

Investeer in de juiste gebieden 

In een competitieve, innovatieve omgeving kan de angst om iets te missen of achter te blijven het moeilijk maken baanbrekende technologische investeringen te identificeren. De nieuwste innovatie is niet noodzakelijkerwijs wat jouw bedrijf nodig heeft om waarde te creëren.

Stel technologie centraal in waardecreatie 

Maak gebruik van technologie om je bedrijf en je klanten te begrijpen, snel nieuwe producten te ontwikkelen, gerichte advertenties effectief te maken en productiever te werken. Maak hierbij onderscheid tussen technische investeringen die echt waarde creëren en technische innovaties die slechts in het oog springende gimmicks zijn. Denk hierbij aan:

  • het identificeren van door technologie geleide kansen voor waardecreatie vóór een deal
  • het onderzoeken van manieren waarop technologische innovatie zoals kunstmatige intelligentie en machine learning de bedrijfsprestaties kunnen verbeteren
  • het volgen van een praktische benadering op basis van casussen en de waarde die het mogelijk maakt
  • het beschermen van de waarde van gegevens, een vitaal strategisch bezit tijdens de integratie
  • het onderzoeken van uitbreidings- en groeimogelijkheden via een ‘cloud first’-strategie
  • het (opnieuw) inregelen van applicaties en platformen 

Bedenk daarbij dat het creëren van technische waarde een proces is, en geen eenmalige gebeurtenis. Je hoeft niet alles (tegelijk) te doen en je hoeft niet per se veel uit te geven om impact te maken. De beste oplossingen komen voort uit een doordachte samenwerking tussen degenen die het bedrijf begrijpen en degenen die technologie begrijpen. 

Volg ons

Contact us

Gert-Jan van der Marel

Gert-Jan van der Marel

Partner, PwC Netherlands

Tel: +31 (0)65 122 48 19

Remco van Daal

Remco van Daal

Partner, PwC Netherlands

Tel: +31 (0)61 001 80 15

Wilmer Kloosterziel

Wilmer Kloosterziel

Partner, PwC Netherlands

Tel: +31 (0)61 386 40 62

Leonie Schreve

Leonie Schreve

Partner, PwC Netherlands

Tel: +31 (0)63 063 48 15

Brenda Mooijekind

Brenda Mooijekind

Partner, Lid Tax & Legal Board, PwC Netherlands

Tel: +31 (0)62 239 94 51

Hide