![](/content/dam/pwc/nl/nl/Blogs/assets/images/bouwen-aan-vertrouwen-heeft-economische-waarde.jpeg/jcr:content/renditions/cq5dam.thumbnail.319.319.png)
Bouwen aan vertrouwen heeft economische waarde
Openheid én goed ondernemingsbestuur zullen bedrijven helpen bij het terugwinnen van vertrouwen, aldus Agnes Koops en Barbara Baarsma.
Als jouw bedrijf streeft naar groei of transformatie van jouw bedrijf via deals - en private equity portefeuilles in het bijzonder - is de druk om te investeren in technologie bijzonder groot. Want technologie kan een krachtige aanjager van waarde zijn voor, tijdens en na een transactie. Maar hoe behaal je maximale waarde door technologie-investeringen?
Als dealmarges krap blijven, is het belangrijk dat je vanaf het begin van elke deal waarde creëert. Een meer wendbare vorm van waardecreatie via technologie kan je helpen zaken beter, sneller en goedkoper te doen zonder jouw hele technologielandschap te transformeren. Dat kan onder meer door:
De prioriteit bij het creëren van waarde door technologie-investeringen moet zijn om de waarde van wat je al bezit te maximaliseren. Zouden investeringen in verouderde technologie en/of wijzigingen in het bedrijfsmodel resultaten opleveren? Kun je de bedrijfs- en dataprocessen stroomlijnen door vereenvoudiging van bestaande technologie?
De vitale ERP-systemen die de kernactiviteiten beheren en financiële en managementgegevens verzamelen vereisen voortdurende investeringen om van waarde te blijven voor jouw bedrijf. Weeg die af tegen de noodzaak te evolueren en hun positie te verdedigen en om opkomende en innovatieve technologie (denk aan kunstmatige intelligentie en machine learning) te maximaliseren om de gegevens in hun kerntoepassingen effectief te gebruiken. Een praktische kijk en focus op productieve casussen is cruciaal om ervoor te zorgen dat je de meeste waarde kunt creëren.
In een competitieve, innovatieve omgeving kan de angst om iets te missen of achter te blijven het moeilijk maken baanbrekende technologische investeringen te identificeren. De nieuwste innovatie is niet noodzakelijkerwijs wat jouw bedrijf nodig heeft om waarde te creëren.
Maak gebruik van technologie om je bedrijf en je klanten te begrijpen, snel nieuwe producten te ontwikkelen, gerichte advertenties effectief te maken en productiever te werken. Maak hierbij onderscheid tussen technische investeringen die echt waarde creëren en technische innovaties die slechts in het oog springende gimmicks zijn. Denk hierbij aan:
Bedenk daarbij dat het creëren van technische waarde een proces is, en geen eenmalige gebeurtenis. Je hoeft niet alles (tegelijk) te doen en je hoeft niet per se veel uit te geven om impact te maken. De beste oplossingen komen voort uit een doordachte samenwerking tussen degenen die het bedrijf begrijpen en degenen die technologie begrijpen.
Openheid én goed ondernemingsbestuur zullen bedrijven helpen bij het terugwinnen van vertrouwen, aldus Agnes Koops en Barbara Baarsma.
Twee derde van de nieuwe partnerships van banken, verzekeraars en pensioenorganisaties in 2023 droeg bij aan de innovatie van hun businessmodel.
De voordelen die AI binnen een bedrijf heeft gecreëerd, worden vaak onvoldoende belicht bij een deal. Daarom is het slim eerst een AI due diligence uit te voeren.
Inclusieve bedrijven doen het beter en zijn bij een deal dus meer waard. Het overbruggen van de loonkloof kan daaraan bijdragen, aldus PwC-expert Mischa Borst.
Beoordeel risico’s óók om waarde en groeikansen te vergroten, stellen PwC-experts Angeli Hoekstra en Andreia Veiga in hun blog.
De CSRD vormt een mooi vehikel om de verduurzaming van het businessmodel op gang te brengen en zo te zorgen voor een duurzame bedrijfstransformatie.
Nederlandse banken gingen vorig jaar 82 nieuwe partnerships aan, waarbij ESG voor het tweede jaar op rij de belangrijkste aanjager was. PwC-expert Pieter Verheijen geeft duiding.
Integratie van bedrijven na overname is een uitgelezen kans om de inrichting van btw-processen in een IT-systeemlandschap te optimaliseren.