Aandeelhouders. Werknemers. Klanten. Het grote publiek. Ze kijken allemaal naar waar jouw bedrijf voor staat – jouw doel en hoe je dat vervult. Dat geldt ook voor investeringen in milieu, maatschappij en goed bestuur (ESG), en tijdens een deal is de controle nog groter. Dus hoe help je jouw verschillende stakeholders te begrijpen wat je doet met ESG en hoe zorg je ervoor dat jouw betrokkenheid bij ESG duidelijk is voor alle partijen bij een transactie?
Duurzaamheid heeft een steeds grotere impact op de waarde van activa. De weerbaarheid van jouw bedrijf tegen de impact van ESG-gerelateerde kwesties zal belangrijk zijn; private equity gaat steeds meer op zoek naar 'schone' activa en investeerders verwachten steeds meer solide ESG-prestaties. De meeste, zo niet alle, beleggers kijken kritisch naar de manier waarop je als bedrijf omgaat met duurzaamheid in verschillende dimensies, waaronder regelgeving, compliance, strategie, impact en bedrijfsvoering. Zo kunnen ze de materiële risico's en potentiële groeimogelijkheden van jouw bedrijf beter begrijpen. Beleggers willen netto-positieve trajecten zien die zowel risico's als kansen aanpakken.
Een duidelijk verhaal over het doel van jouw organisatie - prioriteiten aangeven, investeringen aantonen, hiaten erkennen en vooruitgang benadrukken – is dan ook een kans om te laten zien hoe jouw ESG-initiatieven de samenleving als geheel ten goede komen en bijdragen aan de groei van jouw bedrijf. En dat kan weer een doorslaggevende factor zijn bij een potentiële deal.
Om de meeste waarde voor jouw bedrijf te krijgen, moet je jouw duurzaamheidsbenadering aan potentiële investeerders kunnen communiceren en hun kunnen laten zien dat je een robuuste ESG-strategie en een realistisch stappenplan voor verandering hebt. Als het gaat om het ontwikkelen van een ESG-strategie voor jouw bedrijf, overweeg dan ook om prioriteiten en activiteiten vanuit waardeperspectief te beoordelen. Ga voorbij de focus op de risico's voor jouw bedrijf en identificeer de kansen die jouw ESG-acties in de loop van de tijd kunnen opleveren.
Als je jouw bedrijf nu of in de toekomst wilt laten groeien of verkopen, zijn er enkele concrete stappen die je kunt zetten om je bedrijf aantrekkelijker te maken voor investeerders of kopers en tegelijkertijd de ontwikkeling van een robuuste ESG-strategie te ondersteunen.
Medewerkers, klanten en aandeelhouders spelen een belangrijke rol bij het omarmen en verder brengen van jouw ESG-strategie en –activiteiten. Je doet er dan ook goed aan hen te betrekken bij de initiatieven die je als bedrijf of gezamenlijk ontplooit.
Ze maken deel uit van het bedrijf en hebben meer inside-informatie dan aandeelhouders, klanten en dealpartners: jouw medewerkers. Zij kunnen een moeilijk publiek zijn, want zij zien immers uit eerste hand wanneer en waar woorden echte actie vertegenwoordigen. Als dat uitblijft, kunnen zij sceptisch zijn. En met zoveel digitale (social) media en andere onlineplatformen voor openhartige opmerkingen hebben kopers en verkopers tegenwoordig een goed beeld van hoe de werknemers van jouw bedrijf je ESG-inspanningen waarnemen.
Waak voor tegenstrijdige informatie en meningen tijdens een transactie, zeker als er al onzekerheid kan zijn bij jouw medewerkers. Omarm transparantie en stimuleer een eerlijke dialoog over de elementen van ESG die voor jouw medewerkers het belangrijkst zijn. En bewijs vervolgens dat je luistert door echt te investeren. Het opbouwen van dat vertrouwen resulteert in een sterker bedrijf en aantrekkelijkheid als dealpartner.
Als klanten de ESG-benadering van een bedrijf accepteren en bewonderen, is dat een kans om de waarde van een deal te verhogen. Door advertenties, sociale media of andere merkactiviteiten kun je bekendheid geven aan jouw doel en in contact komen met klanten die steeds meer gericht zijn op duurzaamheid.
Succesvolle bedrijven die bewonderd worden zijn de droom van elke aandeelhouder. Waardeverlies als gevolg van spraakmakende misstappen is daarentegen een nachtmerrie. Als jij jouw aandeelhouders er niet van kunt overtuigen dat je toegewijd bent aan duurzaamheid, kunnen ze jouw bedrijf in twijfel trekken en aandringen op grote veranderingen, wat kan leiden tot verdere ontwrichting die de groei belemmert. Immers, een deal die onder druk wordt gesloten, heeft minder kans van slagen.
Wees duidelijk over hoe diversiteit op de werkplek en in leiderschap, economische ongelijkheid, klimaatverandering en andere kwesties belangrijke zakelijke zorgen zijn. Eerlijk en weloverwogen aangepakt, kunnen deze factoren kansen zijn om de aandeelhouderswaarde te vergroten en de positie van jouw bedrijf als koper, verkoper of beide te verbeteren.