Organische groei is voor veel bedrijven de gangbare vorm van groei. Maar als je over een overschot aan liquide middelen en een gezonde balans beschikt, kan een overname van een veelbelovende onderneming de beste optie voor groei zijn. Overweeg jij een overname? Stel jezelf enkele belangrijke vragen:
Door strategische heroriëntatie, digitale transformatie en meer aandacht voor het menselijke potentieel leggen ondernemingen steeds meer de focus op waardecreatie voor de lange termijn. Fusies en overnames zijn een belangrijk instrument om waardecreatie te versnellen, mits je op een meer holistische manier gaat denken over waarde.
Een meer holistische blik richt zich ook op de potentie van overnames buiten je eigen branche. Een niet-branchespecifieke transactie is (voor gevestigde ondernemingen) vaak de snelste manier om in te spelen op veranderende marktomstandigheden. Het organisch bouwen van nieuwe specifieke capaciteiten, bedrijfsmodellen of klantenbases kost meestal meer tijd.
Houd dan ook goed in de gaten wat er in jouw eigen en aanpalende markten speelt. Achterhaal welke nieuwe businessmodellen het licht zien en welke nieuwkomers de markt betreden. En analyseer welke zogenoemde ‘capabilities’ je zelf hebt, welke je mist en hoe je die zou willen opbouwen voor verdere waardecreatie. Want meer nog dan met focus op de cijfers vergroot je met een juiste ‘capabilities fit’ de kans op waardecreatie.
Bedrijven die investeren om te groeien zijn vaak grote(re) ondernemingen die kleine(re), ondernemende bedrijven overnemen. Deze kleine bedrijven hebben vaak duidelijk geformuleerde doelstellingen en waarden die door hun werknemers worden begrepen en gevoeld, de zogenoemde bedrijfscultuur. Bij een overname kan deze cultuur – die creatieve energie en talent koestert - verloren gaan of verzwakt worden. Wat vervolgens weer zijn weerslag kan hebben op het behouden en het aantrekken van werknemers met de juiste vaardigheden en talenten. Zorg dus voor een intelligente culturele integratie om geen waarde te verliezen.
Meer dan ooit zijn ‘capabilities’ belangrijk voor het slagen van een overname. Als er tussen de koper en de over te nemen partij een goede ‘match’ is op vaardigheden van de mensen, bedrijfscultuur, aanwezige technologie en processen (‘capabilities fit’), vergroot je de kans op meer waardecreatie.
Een overname creëert vooral waarde als de unieke bedrijfskenmerken (‘capabilities’) van beide partijen elkaar versterken. Met de volgende vijf stappen kun je de waarde van jouw deals maximaliseren: