Investeren om te groeien

Overname van veelbelovende bedrijven

Maximale dealwaarde

Organische groei is voor veel bedrijven de gangbare vorm van groei. Maar als je over een overschot aan liquide middelen en een gezonde balans beschikt, kan een overname van een veelbelovende onderneming de beste optie voor groei zijn. Overweeg jij een overname? Stel jezelf enkele belangrijke vragen:

  • Waarom denk je erover precies deze onderneming over te nemen?
  • Hoe past deze overname in jouw overallgroeistrategie?
  • Welke risico’s voorzie je bij de overname?
  • Hoe haal je jouw maximale dealwaarde?

 

Overname van veelbelovende bedrijven

Focus op langetermijnwaarde

Door strategische heroriëntatie, digitale transformatie en meer aandacht voor het menselijke potentieel leggen ondernemingen steeds meer de focus op waardecreatie voor de lange termijn. Fusies en overnames zijn een belangrijk instrument om waardecreatie te versnellen, mits je op een meer holistische manier gaat denken over waarde.

Een meer holistische blik richt zich ook op de potentie van overnames buiten je eigen branche. Een niet-branchespecifieke transactie is (voor gevestigde ondernemingen) vaak de snelste manier om in te spelen op veranderende marktomstandigheden. Het organisch bouwen van nieuwe specifieke capaciteiten, bedrijfsmodellen of klantenbases kost meestal meer tijd.

Houd dan ook goed in de gaten wat er in jouw eigen en aanpalende markten speelt. Achterhaal welke nieuwe businessmodellen het licht zien en welke nieuwkomers de markt betreden. En analyseer welke zogenoemde ‘capabilities’ je zelf hebt, welke je mist en hoe je die zou willen opbouwen voor verdere waardecreatie. Want meer nog dan met focus op de cijfers vergroot je met een juiste ‘capabilities fit’ de kans op waardecreatie. 

Tackel specifieke risico's: mensen en cultuur

Bedrijven die investeren om te groeien zijn vaak grote(re) ondernemingen die kleine(re), ondernemende bedrijven overnemen. Deze kleine bedrijven hebben vaak duidelijk geformuleerde doelstellingen en waarden die door hun werknemers worden begrepen en gevoeld, de zogenoemde bedrijfscultuur. Bij een overname kan deze cultuur – die creatieve energie en talent koestert - verloren gaan of verzwakt worden. Wat vervolgens weer zijn weerslag kan hebben op het behouden en het aantrekken van werknemers met de juiste vaardigheden en talenten. Zorg dus voor een intelligente culturele integratie om geen waarde te verliezen.

Meer dan ooit zijn ‘capabilities’ belangrijk voor het slagen van een overname. Als er tussen de koper en de over te nemen partij een goede ‘match’ is op vaardigheden van de mensen, bedrijfscultuur, aanwezige technologie en processen (‘capabilities fit’), vergroot je de kans op meer waardecreatie.

Vijf stappen voor maximale dealwaarde

Een overname creëert vooral waarde als de unieke bedrijfskenmerken (‘capabilities’) van beide partijen elkaar versterken. Met de volgende vijf stappen kun je de waarde van jouw deals maximaliseren:

  1. Bepaal de huidige unieke kenmerken (‘capabilities’) van jouw bedrijf en welke je nodig hebt om waardevol te blijven voor jouw stakeholders. Waar zitten de leemten in jouw organisatie? Als je dat weet, kun je bepalen hoe je de leemten vult: zelf ontwikkelen of door middel van een fusie of overname.
  2. Voer doorlopend portfolio-optimalisaties uit en bekijk jouw portfolio daarbij vanuit een ‘capabilities’-perspectief. Passen jouw bedrijfsonderdelen nog bij elkaar? Zijn er onderdelen die je beter kunt afstoten?
  3. Zorg dat je altijd klaar bent om een partij over te nemen. Bouw verder op de inzichten uit de eerste twee stappen om te zorgen voor een effectief overnamebeleid. 
  4. Bouw onderscheidend inzicht en vermogen op voor M&A-integratie, want iedere deal vraagt een andere aanpak. 
  5. Wees besluitvaardig en handel snel. Past een bedrijfsonderdeel niet binnen de gewenste bedrijfskenmerken? Neem er dan snel afstand van in plaats van het te veranderen, en zo waarde te verliezen. Omgekeerd geldt hetzelfde: als er een leemte in je portfolio is, moet je meteen handelen om die op te vullen. Anders loop je een achterstand op ten opzichte van je concurrenten.

Vijf stappen voor maximale dealwaarde
Volg ons

Contact us

Gert-Jan van der Marel

Gert-Jan van der Marel

Partner, PwC Netherlands

Tel: +31 (0)65 122 48 19

Remco van Daal

Remco van Daal

Partner, PwC Netherlands

Tel: +31 (0)61 001 80 15

Wilmer Kloosterziel

Wilmer Kloosterziel

Partner, PwC Netherlands

Tel: +31 (0)61 386 40 62

Leonie Schreve

Leonie Schreve

Partner, PwC Netherlands

Tel: +31 (0)63 063 48 15

Brenda Mooijekind

Brenda Mooijekind

Partner, Lid Tax & Legal Board, PwC Netherlands

Tel: +31 (0)62 239 94 51

Hide