Meer doen met wat je hebt

Onbenutte mogelijkheden

Meer waarde creëren kan altijd

In grote, complexe organisaties zien we zelden echte optimalisatie. Toch zijn er altijd mogelijkheden om meer waarde te creëren. Denk aan efficiëntere manieren van werken, het maximaliseren van het potentieel voor cross-selling of het stimuleren van meer innovatie en samenwerking.

Onbenutte mogelijkheden

Katalystische waardecreatie vaak niet nodig

Wellicht denk je – net als velen – eerst aan een katalyserende gebeurtenis om jouw bedrijf te laten groeien. Bijvoorbeeld de introductie van een radicale verandering in je bedrijfsmodel of de overname van een ander bedrijf met de gewenste vaardigheden, technologie of kennis die jouw bedrijf in één stap naar het volgende niveau brengt. Maar zo'n katalystische waardecreatie is voor bedrijven met beperkte middelen vaak onmogelijk. En daarbij, vaak geeneens nodig. Zeker als er nog aanzienlijk ontgrendelde waardekansen in die bedrijven liggen te sluimeren.

Meer doen met wat je al hebt, oogt als de minder flitsende optie, maar het is een potentieel rijke bron van groei en waarde voor jouw bedrijf. Als jouw bedrijf elke resource die het heeft weet te maximaliseren, kan het efficiënter, productiever, kritischer en veerkrachtiger zijn. Voer regelmatige checks uit om te achterhalen of jouw bedrijf al maximale waarde levert: doe je alles wat je zou moeten doen? Ben je commercieel zo effectief als je zou kunnen zijn? Klopt jouw prijsstrategie?

Ontgrendel kansen

Bij zeer complexe bedrijven zie je zelden echte optimalisatie, waarbij ze elke kans volledig benutten. Als je cross-selling en/of het aandeel van bestaande klanten probeert te vergroten, kan de buitenwereld vaak in de weg staan, maar niet alle hindernissen zijn onoverkomelijk.

Stel, je neemt bedrijven over de hele wereld over. Je krijgt daarmee de beschikking over een enorm klantenbestand en een scala aan mogelijkheden. Het potentieel voor cross-selling en voor het binnenhalen van nieuwe contracten is op basis van de gecombineerde capaciteiten enorm, maar de collectieve kracht van jouw bedrijf is aanzienlijk minder dan de som der delen.

De uitdaging is vaak deels cultureel, deels praktisch. Als je bedrijven overneemt, realiseer je dan dat deze bedrijven vaak een eigen cultuur hebben en heel verschillend zijn. Hoe creëer je dan een (h)echte samenwerkingsrelatie? Volledige integratie is niet nodig, maar elkaar kennen en met elkaar praten een basisvereiste. Iedereen moet bekend zijn met elkaars capaciteiten en bestaande en beoogde klanten en beseffen dat geen van hen in een vacuüm opereert. Zorg dus voor een goede communicatie-infrastructuur waardoor je werknemers kunnen praten en samenwerken, en thought leadership kunnen delen. 

Stimuleer samenwerking

In multinationals is het veelal niet direct duidelijk waarmee iedereen bezig is. Het is onvermijdelijk dat slimme mensen over de hele wereld onafhankelijk van elkaar werken aan ontluikende projecten en ideeën die een gemeenschappelijke basis hebben. Als je deze capaciteiten kunt samenbrengen en ruimte, investeringen en aanmoediging geeft, kunnen ze uitgroeien tot belangrijke waardegenererende activiteiten voor jouw bedrijf.

Stimuleer samenwerking

Haal alles uit jouw medewerkers

Hoe haal je meer uit jouw medewerkers? Geef je voldoende erkenning voor wat jouw medewerkers doen en hoe ze het doen, met stimulansen om anders te presteren? Een van de belangrijkste drijfveren voor kostenverlaging of verhoging van de winstgevendheid is het verwijderen van dubbel werk door je bestaande bedrijfsmodel en de bestaande processen te evalueren. Nu werken op afstand sinds de pandemie in veel sectoren een realiteit is, is het nog nooit zo belangrijk geweest volledig te beoordelen wat jouw werknemers doen, waar ze elkaar overlappen en of dit een prioriteit is.

De pandemie bood je ook de gelegenheid het doel, de visie en de waarden van jouw organisatie opnieuw te formuleren. Er is een schat aan gegevens die de voordelen van een duidelijk bedrijfsdoel op aandeelhouderswaarde versterken. Als je jouw werknemers een duidelijk, authentiek doel geeft, kan dit voordelen opleveren in de vorm van meer betrokkenheid en discretionaire inspanning, een langere aanstelling, het aantrekken van belangrijk talent en continue energie en motivatie om productief te zijn.

Omarm incidentele productiviteitsboosters

De coronapandemie dwong bedrijven en werknemers te innoveren en hun manier van werken te veranderen. Hoewel de ervaringen uiteenlopen, zien we ook processen en technieken die de kosten verlagen en de productiviteit verhogen. Het is belangrijk dat je blijft voortbouwen op dingen die hebben gewerkt.

Een nieuwe agenda voor handel

Er was een tijd dat internationale markten een logische stap waren in de zoektocht naar groei. Maar handelsoorlogen en verzet tegen globalisering onder leiding van populistische politiek hebben het landschap veranderd. Met handelspatronen en partnerships die constant in beweging zijn, is het moeilijker de beste bestemmingen voor groei vast te stellen. Daarbij heeft de pandemie ervoor gezorgd dat bedrijven goed nadenken over de veerkracht van toeleveringsketens en lokalisatie als plan B verkennen. 

Hoewel we van leiders over het algemeen verwachten dat ze in de toekomst een selectievere en zorgvuldigere benadering hanteren bij het betreden van nieuwe markten, betekent dat niet dat geografisch bereik niet langer een belangrijke optie voor waardecreatie is. Ongeacht de route die je kiest om waarde te creëren, zorgt focus op waarde voor een veerkrachtiger bedrijf dat snel kan reageren op externe schokken en kan profiteren van kansen die zich voordoen.

Volg ons

Contact us

Gert-Jan van der Marel

Gert-Jan van der Marel

Partner, PwC Netherlands

Tel: +31 (0)65 122 48 19

Remco van Daal

Remco van Daal

Partner, PwC Netherlands

Tel: +31 (0)61 001 80 15

Wilmer Kloosterziel

Wilmer Kloosterziel

Partner, PwC Netherlands

Tel: +31 (0)61 386 40 62

Leonie Schreve

Leonie Schreve

Partner, PwC Netherlands

Tel: +31 (0)63 063 48 15

Brenda Mooijekind

Brenda Mooijekind

Partner, Lid Tax & Legal Board, PwC Netherlands

Tel: +31 (0)62 239 94 51

Hide