Ombuigen

De tijd vooruit zijn

Greep op veranderende klantbehoeften

Turbulente marktomstandigheden dwingen je soms een forse draai te maken en jouw businessmodel geheel om te gooien om te overleven. Maar dit ‘ombuigen’ kan ook gaan over kansen: als jouw bedrijf zich goed aanpast aan de veranderende behoeften van jouw klanten, krijgt het toegang tot tastbare voordelen als omzetgroei, hogere winstgevendheid en een groter marktaandeel.

De tijd vooruit zijn
Technologische innovatie en externe factoren

Technologische innovatie en externe factoren

Tijdens de coronapandemie was ombuigen voor veel bedrijven een noodoplossing. Veel levensmiddelenproducenten zagen hun gebruikelijke markten gesloten. Zij moesten snel alternatieve bedrijfsmodellen verkennen of partnerships aangaan met bezorgdiensten om toegang te krijgen tot de afhaalmarkt. Ombuigen was noodzakelijk om te overleven.

Ombuigen kan ook gaan over kansen: om het creëren van een efficiënte, duurzame onderneming die zowel aan de huidige als aan de toekomstige eisen van jouw klanten voldoet. In normale omstandigheden vereist het aanpassen van jouw bedrijfsmodel om waarde te creëren een vooruitziende blik: inzicht in hoe en waarom dingen waarschijnlijk zullen veranderen, en hoe dat jouw bedrijf zal beïnvloeden. Technologische innovatie en externe factoren hebben veel sectoren er in de afgelopen jaren toe gebracht hun bedrijfsmodellen te heroverwegen.

Succesvol ombuigen: vier kenmerken

Er is een onderscheid tussen echt ombuigen en een reeks incrementele veranderingen, zoals het invoeren van technologie in jouw bedrijf. Het eerste – mits goed uitgevoerd - verhoogt het waardecreatiepotentieel van jouw bedrijf. Het tweede niet.

Een echte ombuiging is een ommezwaai die jouw bedrijfsmodel echt verandert, waardoor jouw bedrijf zijn klantenservice kan verbeteren, zijn marktaandeel kan vergroten en/of kan uitbreiden naar nieuwe markten. Het zorgt voor efficiëntie in workflow, processen en organisatie - zoals een herstructurering van de toeleveringsketen - en bovenal is er een onderscheidend resultaat in de vorm van inkomstengroei, verhoogde winstgevendheid, groter marktaandeel en een stijging van de aandelenkoers.

Enkele van de meest succesvolle ombuigingen van de afgelopen jaren zijn bedrijven die van een direct verkoopmodel zijn overgestapt op het aanbieden van hun goederen of diensten als abonnementsmodel. Als je dit goed uitvoert, zijn het uitstekende voorbeelden van waardecreatie, omdat het gaat om omzetgroei. Als jouw klanten jouw product ten volle gebruiken en er het maximale uit halen, is de kans groter dat zij jou trouw blijven.

Zonder een overkoepelende strategische visie voert jouw bedrijf slechts een reeks stapsgewijze veranderingen door. Jouw verhaal doet ertoe – voor jouw bedrijf en voor jouw stakeholders.

Vaker wel dan niet, zal winst op de lange termijn pijn op korte termijn vereisen. Je zult een enorme hoeveelheid investeringen nodig hebben om jouw bedrijf te laten draaien, en wellicht zijn er situaties waarin het rendement enigszins tegenvalt of een tijdje kan afnemen. Als jouw bedrijf onder de druk van een openbare markt opereert, zul je jouw plan duidelijk moeten verwoorden.

Jouw bedrijf heeft behoefte aan duidelijkheid over de beslissingen die je in elke fase van het proces moet nemen om risico's te identificeren en te beperken, en tegelijkertijd het rendement op investeringen te maximaliseren. Denk aan inzicht in hoe cyberbeveiliging een aanzienlijke impact kan hebben op je bedrijfswaarde tijdens de levenscyclus van een nieuwe technologie-investering.

Je kunt jouw bedrijfsmodel niet standalone veranderen. Zonder flexibiliteit, rolmodellering van leiderschap voor het gewenste toekomstige gedrag, aanpassing van processen en het aantrekken en behouden van het juiste talent kun je geen waarde creëren. Een door technologie aangedreven bedrijf zal zich anders gedragen en heel andere operationele en vaardigheidseisen hebben dan het ‘gevestigde bedrijf dat het voorheen was’. Zo heeft het onder andere een chief information officer en een goed ontwikkelde productbeheerfunctie nodig.

Het succesvol ombuigen van jouw bedrijf hangt af van strategie en uitvoering, maar ook van het verhaal dat je vertelt. Het vereist een zekere mate van vertrouwen van jouw investeerders en andere belanghebbenden dat jouw visie de juiste is en dat de verandering duurzame waarde en veerkracht zal genereren.

Volg ons

Contact us

Gert-Jan van der Marel

Gert-Jan van der Marel

Partner, PwC Netherlands

Tel: +31 (0)65 122 48 19

Remco van Daal

Remco van Daal

Partner, PwC Netherlands

Tel: +31 (0)61 001 80 15

Wilmer Kloosterziel

Wilmer Kloosterziel

Partner, PwC Netherlands

Tel: +31 (0)61 386 40 62

Leonie Schreve

Leonie Schreve

Partner, PwC Netherlands

Tel: +31 (0)63 063 48 15

Brenda Mooijekind

Brenda Mooijekind

Partner, Lid Tax & Legal Board, PwC Netherlands

Tel: +31 (0)62 239 94 51

Hide