Turbulente marktomstandigheden dwingen je soms een forse draai te maken en jouw businessmodel geheel om te gooien om te overleven. Maar dit ‘ombuigen’ kan ook gaan over kansen: als jouw bedrijf zich goed aanpast aan de veranderende behoeften van jouw klanten, krijgt het toegang tot tastbare voordelen als omzetgroei, hogere winstgevendheid en een groter marktaandeel.
Tijdens de coronapandemie was ombuigen voor veel bedrijven een noodoplossing. Veel levensmiddelenproducenten zagen hun gebruikelijke markten gesloten. Zij moesten snel alternatieve bedrijfsmodellen verkennen of partnerships aangaan met bezorgdiensten om toegang te krijgen tot de afhaalmarkt. Ombuigen was noodzakelijk om te overleven.
Ombuigen kan ook gaan over kansen: om het creëren van een efficiënte, duurzame onderneming die zowel aan de huidige als aan de toekomstige eisen van jouw klanten voldoet. In normale omstandigheden vereist het aanpassen van jouw bedrijfsmodel om waarde te creëren een vooruitziende blik: inzicht in hoe en waarom dingen waarschijnlijk zullen veranderen, en hoe dat jouw bedrijf zal beïnvloeden. Technologische innovatie en externe factoren hebben veel sectoren er in de afgelopen jaren toe gebracht hun bedrijfsmodellen te heroverwegen.
Er is een onderscheid tussen echt ombuigen en een reeks incrementele veranderingen, zoals het invoeren van technologie in jouw bedrijf. Het eerste – mits goed uitgevoerd - verhoogt het waardecreatiepotentieel van jouw bedrijf. Het tweede niet.
Een echte ombuiging is een ommezwaai die jouw bedrijfsmodel echt verandert, waardoor jouw bedrijf zijn klantenservice kan verbeteren, zijn marktaandeel kan vergroten en/of kan uitbreiden naar nieuwe markten. Het zorgt voor efficiëntie in workflow, processen en organisatie - zoals een herstructurering van de toeleveringsketen - en bovenal is er een onderscheidend resultaat in de vorm van inkomstengroei, verhoogde winstgevendheid, groter marktaandeel en een stijging van de aandelenkoers.
Enkele van de meest succesvolle ombuigingen van de afgelopen jaren zijn bedrijven die van een direct verkoopmodel zijn overgestapt op het aanbieden van hun goederen of diensten als abonnementsmodel. Als je dit goed uitvoert, zijn het uitstekende voorbeelden van waardecreatie, omdat het gaat om omzetgroei. Als jouw klanten jouw product ten volle gebruiken en er het maximale uit halen, is de kans groter dat zij jou trouw blijven.