Operationele uitmuntendheid is een gestructureerde tactiek die het beheer van mensen, processen en middelen afstemt op belangrijke meetgegevens en strategische doelstellingen. Zo kun je jouw medewerkers voorzien van hulpmiddelen en informatie die nodig zijn om gewenste ervaringen te leveren en tegelijkertijd een innovatieve cultuur te creëren waarmee zij nieuwe en zinvollere manieren kunnen vinden om aan de behoeften van jouw klanten te voldoen. Operationele uitmuntendheid is de basis voor jouw organisatorische transformatie. Ontsluit jouw volledige bedrijfswaarde door te begrijpen wat jouw klanten willen en verhoog je interne efficiëntie om aan die verwachtingen te voldoen.
Operationele uitmuntendheid komt voort uit een geïntegreerde aanpak van leiderschap, mobilisatie van het personeel en innovatie.
De grootste uitdaging voor het bereiken van operationele uitmuntendheid is ervoor te zorgen dat teams op alle niveaus erkennen en begrijpen waarom jouw organisatie moet verbeteren. Door eerstelijnsteams sterker te maken begrijpen werknemers hoe hun rol van invloed is op waarde, waardoor ze een betrouwbaardere en responsievere service kunnen bieden.
Nieuwe technologieën en innovatieve methoden blijven van invloed op alle sectoren doordat klantverwachtingen uitgaan van steeds flexibelere ervaringen. Als organisatie moet je digitale initiatieven ontplooien om eenvoudigere en aantrekkelijkere oplossingen te bieden. Om operationele uitmuntendheid volledig te realiseren, moet je als organisatie data-analyse, mobiele strategie en digitale transformatie omarmen.
Nu digitalisering de norm wordt, moet je als organisatie een digitale aanpak van jouw activiteiten ontplooien. Zoek naar baanbrekende manieren om problemen op te lossen en de efficiëntie te verbeteren, om te komen tot operationele uitmuntendheid. Dit betekent niet dat je als organisatie digitaal moet implementeren omwille van digitaal. Soms is het voldoende om bestaande traditionele tools aan te vullen met innovatief denken om problemen op te lossen.
Operationele uitmuntendheid gaat over ervoor zorgen dat je de systemen en de beschikbare tools en informatie hebt, zodat jouw medewerkers snel kunnen reageren op de problemen die ertoe doen. Met een succesvolle strategie – die mensen, processen en activa op elkaar afstemt – streef je voortdurend naar het verwijderen van verspillingen en help je jouw organisatie kosten en tarieven zo laag en concurrerend mogelijk te houden, met minder uitval in processen en betrouwbaardere, responsievere prestaties. Aandachtspunten daarbij zijn: