Portfolio-optimalisatie is een belangrijk instrument om je te helpen jouw bedrijf te herpositioneren, te laten groeien, duurzame langetermijnresultaten te behalen of gereed te maken voor verkoop. Beoordeel je totale portfolio opnieuw om te achterhalen waar je de meeste waarde toevoegt en waar je - in verhouding tot die waarde – kosten maakt. Daag jezelf uit in termen van structuur en ontwerp - ‘end to end’ – vind opnieuw uit welk werk je - hoe en waar - doet. Fusies en overnames zijn een krachtige manier om jouw portfolio aan te passen om zowel langetermijnwaarde als economische veerkracht te genereren.
Als organisatie kun je te maken krijgen met ongekende veranderingen als gevolg van de verschuiving van de wereldwijde economische macht, generatiewisselingen, een vergrijzende bevolking, de digitale economie en de opkomst van mondiale spelers die traditionele sectoren ontwrichten. Ook kunnen interne factoren een rol spelen om je bedrijfsportfolio te optimaliseren:
Bij toenemende economische druk is het noodzakelijk dat jouw bedrijf over een goed gepland, evenwichtig (groei)portfolio beschikt. Jouw prestaties op korte en middellange termijn kunnen verbeteren als je jouw hele bedrijfsportfolio op een aantal gebieden beoordeelt:
Als bedrijf moet je jezelf uitdagen in termen van structuur en ontwerp - ‘end to end’ - en opnieuw uitvinden wat u doet, hoe en waar. Identificeer delen van je bedrijf die mogelijk niet strategisch geschikt zijn en werk aan het transformeren en met vertrouwen afstoten van deze activiteiten. Zo kan jouw bedrijf tijd en middelen besteden aan de activiteiten die het best bij jouw portfolio past.
Een proactieve herziening van het portfolio is essentieel. Volgens PwC's Divestiture Study, een uitgebreid onderzoek over desinvesteringen onder meer dan 2.500 topmanagers, verhoogt die de kans op een positief rendement voor de aandeelhouders met 2,5 keer. Bij een proactieve evaluatie van het portfolio worden grondige analyses uitgevoerd op basis van financiële en niet-financiële gegevens en analyses van de huidige en toekomstige concurrentieomgeving. Dit proces helpt je een bedrijf(sonderdeel) te herkennen dat niet past en/of sneller moet worden verkocht.
Een actieve evaluatie van het portfolio is nodig om als bedrijf relevant te blijven. Wij raden je aan om ten minste jaarlijks een evaluatie uit te voeren, doorgaans als onderdeel van jouw budgetcyclus. Als jouw uitvoerend management op dit front niet proactief is, zullen belanghebbenden (zoals activistische beleggers) jouw bedrijf ertoe aanzetten om te beoordelen welke onderdelen niet langer stroken met jouw groeiambities op lange termijn.
De daaruit voortvloeiende desinvesteringen genereren middelen die je opnieuw kunt investeren in de optimalisering van de kernactiviteiten of de ontwikkeling/verwerving van nieuwe activiteiten/capaciteiten. Hoge rentetarieven maken het duur of onpraktisch om bankfinanciering te verkrijgen. In sommige gevallen zijn desinvesteringen daarom een van de goedkoopste en meest effectieve manieren om aan nieuw kapitaal te komen. Een robuust herinvesteringsplan vooraf - weten waarvoor de opbrengst zal worden gebruikt - vergroot de kans op uitvoering van een besluit tot splitsing.
Zorg er als bedrijf voor dat je over de juiste combinatie van activiteiten en capaciteiten beschikt om met vertrouwen beslissingen te nemen om waarde te ontsluiten, te beschermen en te vergroten en tegelijkertijd potentiële bieders te verleiden. Twee elementen zijn essentieel bij deze beoordeling van het portfolio: financieel potentieel en strategische waarde. Over het algemeen komen bedrijfsonderdelen die geen duidelijke en coherente strategische waarde hebben in aanmerking voor afsplitsing.