Portfolio-optimalisatie

Langetermijnwaarde en economische veerkracht

Herpositionering, groei, resultaat

Portfolio-optimalisatie is een belangrijk instrument om je te helpen jouw bedrijf te herpositioneren, te laten groeien, duurzame langetermijnresultaten te behalen of gereed te maken voor verkoop. Beoordeel je totale portfolio opnieuw om te achterhalen waar je de meeste waarde toevoegt en waar je - in verhouding tot die waarde – kosten maakt. Daag jezelf uit in termen van structuur en ontwerp - ‘end to end’ – vind opnieuw uit welk werk je - hoe en waar - doet. Fusies en overnames zijn een krachtige manier om jouw portfolio aan te passen om zowel langetermijnwaarde als economische veerkracht te genereren.

Portfolio optimalisatie

Triggers voor portfolio-optimalisatie

Als organisatie kun je te maken krijgen met ongekende veranderingen als gevolg van de verschuiving van de wereldwijde economische macht, generatiewisselingen, een vergrijzende bevolking, de digitale economie en de opkomst van mondiale spelers die traditionele sectoren ontwrichten. Ook kunnen interne factoren een rol spelen om je bedrijfsportfolio te optimaliseren:

  • Biedt jouw bedrijf de juiste mix van producten en diensten in de huidige marktomstandigheden?
  • Is je bedrijfsportfolio toekomstbestendig, bijvoorbeeld op het gebied van ESG?
  • Hebben nieuwe en strengere regelgeving gevolgen voor het portfolio van jouw bedrijf
  • Ondersteunt het portfolio van jouw bedrijf de structurele langetermijntrends in de markt?

  • Wat zijn de belangrijkste capaciteiten van jouw bedrijf?
  • Welk deel van het portfolio kun je als non-core beschouwen?
  • Wat is het cash-verdienpotentieel van elk onderdeel van het portfolio?
  • Wat zijn de onderscheidende mogelijkheden van jouw bedrijf om groei te realiseren?
  • Welke onderdelen zullen waarschijnlijk interesse van bieders wekken?
  • Zijn er belangrijke wijzigingen in de organisatiestructuur van jouw bedrijf?
  • Is het managementteam/bestuur gewisseld of nieuw benoemd?

Een goed gepland, evenwichtig groeiportfolio

Bij toenemende economische druk is het noodzakelijk dat jouw bedrijf over een goed gepland, evenwichtig (groei)portfolio beschikt. Jouw prestaties op korte en middellange termijn kunnen verbeteren als je jouw hele bedrijfsportfolio op een aantal gebieden beoordeelt:

  • toegevoegde waarde versus vereiste investeringen
  • langetermijnstrategie van bedrijfsonderdelen, merken en productportfolio
  • strategische fit

Als bedrijf moet je jezelf uitdagen in termen van structuur en ontwerp - ‘end to end’ - en opnieuw uitvinden wat u doet, hoe en waar. Identificeer delen van je bedrijf die mogelijk niet strategisch geschikt zijn en werk aan het transformeren en met vertrouwen afstoten van deze activiteiten. Zo kan jouw bedrijf tijd en middelen besteden aan de activiteiten die het best bij jouw portfolio past.

Een proactieve herziening van het portfolio is essentieel. Volgens PwC's Divestiture Study, een uitgebreid onderzoek over desinvesteringen onder meer dan 2.500 topmanagers, verhoogt die de kans op een positief rendement voor de aandeelhouders met 2,5 keer. Bij een proactieve evaluatie van het portfolio worden grondige analyses uitgevoerd op basis van financiële en niet-financiële gegevens en analyses van de huidige en toekomstige concurrentieomgeving. Dit proces helpt je een bedrijf(sonderdeel) te herkennen dat niet past en/of sneller moet worden verkocht.

Actieve portfoliobeoordeling

Een actieve evaluatie van het portfolio is nodig om als bedrijf relevant te blijven. Wij raden je aan om ten minste jaarlijks een evaluatie uit te voeren, doorgaans als onderdeel van jouw budgetcyclus. Als jouw uitvoerend management op dit front niet proactief is, zullen belanghebbenden (zoals activistische beleggers) jouw bedrijf ertoe aanzetten om te beoordelen welke onderdelen niet langer stroken met jouw groeiambities op lange termijn.

De daaruit voortvloeiende desinvesteringen genereren middelen die je opnieuw kunt investeren in de optimalisering van de kernactiviteiten of de ontwikkeling/verwerving van nieuwe activiteiten/capaciteiten. Hoge rentetarieven maken het duur of onpraktisch om bankfinanciering te verkrijgen. In sommige gevallen zijn desinvesteringen daarom een van de goedkoopste en meest effectieve manieren om aan nieuw kapitaal te komen. Een robuust herinvesteringsplan vooraf - weten waarvoor de opbrengst zal worden gebruikt - vergroot de kans op uitvoering van een besluit tot splitsing.

Zorg er als bedrijf voor dat je over de juiste combinatie van activiteiten en capaciteiten beschikt om met vertrouwen beslissingen te nemen om waarde te ontsluiten, te beschermen en te vergroten en tegelijkertijd potentiële bieders te verleiden. Twee elementen zijn essentieel bij deze beoordeling van het portfolio: financieel potentieel en strategische waarde. Over het algemeen komen bedrijfsonderdelen die geen duidelijke en coherente strategische waarde hebben in aanmerking voor afsplitsing. 

Actieve portfoliobeoordeling
Volg ons

Contact us

Gert-Jan van der Marel

Gert-Jan van der Marel

Partner, PwC Netherlands

Tel: +31 (0)65 122 48 19

Remco van Daal

Remco van Daal

Partner, PwC Netherlands

Tel: +31 (0)61 001 80 15

Wilmer Kloosterziel

Wilmer Kloosterziel

Partner, PwC Netherlands

Tel: +31 (0)61 386 40 62

Leonie Schreve

Leonie Schreve

Partner, PwC Netherlands

Tel: +31 (0)63 063 48 15

Brenda Mooijekind

Brenda Mooijekind

Partner, Lid Tax & Legal Board, PwC Netherlands

Tel: +31 (0)62 239 94 51

Hide