Naast return on investment (ROI), traditionele meetmethode om het succes van een bedrijf te bepalen, is tegenwoordig een nieuwe eenheid relevant: return on experience (ROX). In de tiende editie van PwC's Global Consumer Insights Survey (GCIS) lanceren wij dit nieuwe bergrip.
De Consumer Insights Survey is een jaarlijks onderzoek dat het sentiment meet van meer dan 21.000 online consumenten in 27 landen. Op deze pagina's vindt u meer informatie over ROX en een overzicht van de ontwikkelingen in Nederland. Verder lichten we de meningen van consumenten over sustainability en het gebruik van A-merken uit.
Onderaan de pagina kunt een samenvatting van het onderzoek downloaden. Dit is een interactief document waarin u meer gedetailleerde achtergrondinformatie vindt.
Nederlandse consumenten vinden online winkelen steeds meer de normaalste zaak van de wereld. Jongeren doen bovendien meer aankopen via hun smartphone, maar opvallend genoeg doen zij daarnaast nog steeds aankopen bij fysieke winkels. Digitale hulpmiddelen zijn daarbij wel van invloed op de ervaringen die ze daar verwachten.
Technologie heeft de relatie tussen klanten en bedrijven zo sterk veranderd dat de consument het nu voor het zeggen heeft en een goede winkelervaring belangrijker is dan ooit. Dat blijkt uit de tiende jaarlijkse Global Consumer Insights Survey (GCIS) van PwC. Bedrijven moeten een nieuwe klantmetriek gaan gebruiken, waarin rekening wordt gehouden met deze verschuiving: de “return of experience” (ROX).
Aanbieders van consumptiegoederen moeten overwegen om hun direct-to-consumer (DTC)-verkoopkanalen uit te breiden, of om snel e-commerce-initiatieven te ontwikkelen, als ze nog niet aan DTC doen. De tiende jaarlijkse Global Consumer Insights Survey (GCIS) van PwC bevestigt dat Nederlandse consumenten daarvoor openstaan.
Nederland staat bekend als een voorloper op het gebied van sustainability. De tiende Global Consumer Insights Survey (GCIS) van PwC laat echter zien dat Nederlandse consumenten wat betreft duurzame winkelgewoontes achterlopen op burgers van veel andere landen.
Technologie heeft de relatie tussen klanten en bedrijven zo sterk veranderd dat de consument het nu voor het zeggen heeft en een goede winkelervaring belangrijker is dan ooit.