24/05/22
Het was goed geweest als het kabinet in de Voorjaarsnota 2022, anticiperend op het Belastingplan en de Miljoenennota van komend najaar, al belangrijke keuzes had gemaakt op fiscaal gebied. Volgens voorzitter Marc Diepstraten van de belastingpraktijk van PwC ontbreken die nu. Bovendien draagt de heffing van belastingen nu niet of nauwelijks bij aan het realiseren van grote transformaties.
‘De Voorjaarsnota komt over als het resultaat van een rekenkundige exercitie waarbij hier en daar geld is weggehaald om aan de dekking voor andere maatregelen te komen. Het is niet een heel coherent verhaal, eerder pompen om niet te verzuipen’, zegt Marc Diepstraten.
Diepstraten is zich ervan bewust dat het hier gaat om een voorjaarsnota die vooral ziet op de verwerking van mutaties uit het huidige begrotingsjaar, maar het kabinet had toegezegd ook met een doorkijk naar de begroting te komen die uiteindelijk op Prinsjesdag wordt gepresenteerd. En dat valt volgens hem tegen.
‘Omdat de blik verder reikt dan de horizon van dit begrotingsjaar, had ik al wat duidelijker keuzes verwacht die anticiperen op toekomstig beleid. Zo maakt het kabinet in deze voorjaarsnota nog geen keuze tussen het belasten van vermogens of het belasten van arbeid. Nu worden zowel mensen met een hoog inkomen als mensen met een groot vermogen extra belast. Het kabinet zal in aanloop naar Prinsjesdag kijken naar de manier waarop de verhouding tussen lasten op vermogen en arbeid meer in balans kan worden gebracht. Daar moeten we dus nog even op wachten.’
Diepstraten hoopt dat het kabinet dan ook kijkt naar de verlaging van de marginale druk, die bepaalt wat mensen netto overhouden als zij meer uren gaan werken. ‘De krapte op de arbeidsmarkt is zo groot dat het voor parttimers financieel echt interessant moet worden om meer uren te gaan werken. Daarbij gaat het niet alleen om verlaging van de marginale druk, maar ook om de voorspelbaarheid en gelijkmatigheid van die druk. Op dit moment is het hele systeem van belastingen, heffingskortingen en toeslagen zo ingewikkeld dat je zonder uitgebreide studie van tevoren niet weet hoeveel je overhoudt van een euro die je extra verdient.’
Een ander punt op zijn verlanglijstje is een duidelijke visie op box 2 voor aanmerkelijkbelanghouders en op de vennootschapsbelasting, met een stabiele toekomststrategie. Als het bedrijfsleven iets nodig heeft, is het voorspelbaarheid en stabiliteit. In de Startnota van het kabinet hadden bedrijven te maken met een lastenverzwaring van 1,0 miljard euro; in de Voorjaarsnota hebben bedrijven te maken met lastenverzwaring van 2,8 miljard euro gedurende de kabinetsperiode.
‘Het bedrijfsleven betaalt in die zin voor de extra uitgaven aan defensie en de AOW. Maar er ontbreekt een fundamentele visie op de bedrijvigheid en wat je wel en niet of minder zou willen belasten. Ik zou willen dat de belastingen in dienst staan van de transformationele agenda die Nederland heeft. Denk aan klimaatverandering, stikstof, onderwijs. Maar dat is nu niet of slechts in beperkte mate het geval.’
Belastingplan 2025. Wat kunt u verwachten? Bekijk het overzicht van de belangrijkste verwachte fiscale maatregelen.
Koppel zo snel mogelijk de fiscale verslaglegging aan ESG-ambities, stelt Edwin Visser, PwC’s Tax Policy Leader EMEA. Hij zet vier aandachtspunten op een rij.
Fiscaliteit binnen organisaties ondergaat een transformatie die vraagt om moderne processen en een herdefiniëring van de rol van tax binnen uw bedrijf.