‘Financiële stabiliteit is een heel herkenbare voorwaarde voor deze doelgroep’, zegt Elieke Vastenhouw, PwC-expert op het gebied van workforce transformation. Samen met haar collega Daphne van Engelen, consultant Workforce Strategy bij PwC, kijkt ze naar de meest gekozen voorkeuren en opvallende stijgers in de studie.
‘We hebben sinds drie jaar een vrij hoge inflatie, waarbij jongeren hun besteedbare inkomen vooral kwijt zijn aan wonen en boodschappen', vervolgt Vastenhouw. ‘Dus dat deze uitkomst blijft terugkomen is wel voorspelbaar. Ter vergelijking: in een eerder Hopes & Fears-onderzoek uit 2022, stond persoonlijke groei nog bovenaan. Sinds de pandemie is het ook duidelijk voor jongeren dat een inkomen nodig is om studieschulden of huurverhoging te kunnen betalen.’
Naast salarisverhoging (plek 1) moet het werk wel uitdagend en interessant zijn (plek 4) voor deze doelgroep. Gelukkig leven we in een AI-gedreven tijdperk. Zijn organisaties zich daar bewust van?
Vastenhouw: ‘Bedrijven moeten zich bewust blijven wat medewerkers boeit. Denk je nog steeds in traditionele functies of denk je al in skills die je steeds kunt doorontwikkelen? Misschien kan het repetitieve werk meer en meer overgenomen worden door AI en kunnen die medewerkers meer betekenisvol werk gaan doen. Voor de bedrijven die zich nu al zorgen maken dat ze niet aantrekkelijk genoeg zijn voor twintigers en dertigers geldt dat er werk aan de winkel is. Deze groep beslaat straks veertig procent van de beroepsbevolking’.
‘De verdere opkomst van AI en technologie kunnen organisatiestrategiëen vormen, vooral in de mix van taken en technologie. Deze doelgroep gaat niet meer zestig uur in de week werken voor een veertiguursalaris, zoals de generaties – niet altijd graag - voor hen wel deden. Die generaties waren minder uitgesproken, iets dat deze groep wel doet en kan. Dus mijn tip aan organisaties is: verwijd je blikveld, onderzoek goed in welke richting je doelgroep zich graag wil ontwikkelen en kijk vooral hoe technologie daarin kan ondersteunen.’
In het rapport staan carrière-ontwikkeling en ondersteuning op plek 10, voor jong talent belangrijke voorwaarden in hun loopbaan. Hoe kunnen organisaties hierop acteren? Vastenhouw: ‘Wat is de definitie van carrière? Is dat nog steeds omhoog of ook in de breedte? Of juist in de diepte van je specialisme? Organisaties moeten gaan bespreken wat carrièregroei betekent voor jonge talenten en wat ze daarvoor moeten faciliteren. Of worden medewerkers duurzaam inzetbaar met skills die de komende jaren steeds meer worden gevraagd? Wat moet een organisatie dan bieden om de carrière van deze groep te ondersteunen? Voor elke organisatie zullen de vragen en de antwoorden anders zijn.’
In de studie noemen jonge talenten respectievelijk collega’s, waardering en een positieve werksfeer als belangrijke factoren om zich betrokken te voelen bij hun werk. Van Engelen: ‘Dat klopt. Zodra je fulltime gaat werken, worden collega's nog belangrijker omdat je ineens veel meer tijd samen doorbrengt. Een positieve werksfeer en fijne collega’s zijn belangrijke redenen voor jonge talenten om voor een werkgever te kiezen en te blijven werken. Als die er niet zijn, vertrekken ze snel.’
Een van de meest opvallende stijgers in de WFPS is dat jongeren graag maatschappelijke impact willen maken met hun werk (plek 18, een stijging van 25 plekken ten opzichte van vorig jaar). Om dat te faciliteren hebben Van Engelen en Vastenhouw wel ideeën. Van Engelen: ‘Je hoeft je als bedrijf echt niet meteen op kosten te jagen. Je kunt medewerkers bijvoorbeeld de mogelijkheid bieden om een aantal werkdagen per jaar vrij op te nemen voor maatschappelijk verlof of hen vrij geven wanneer zij bloed willen doneren."
Vastenhouw: ‘Er zijn veel organisaties die duurzaamheid van planeet en mens in de breedste zin van het woord omarmen. Organisaties die voor een eerlijk inkomen zorgen, kunnen zichzelf vaak beter profileren op dit gebied bijvoorbeeld via CSRD in het jaarverslag. Ook zijn er bedrijven die vanwege hun verdienmodel lastiger hun maatschappelijke bijdrage kunnen laten zien. Denk aan een producent van genotsmiddelen. Toch kunnen ook zij de energie, tijd en middelen die ze wel hebben, gebruiken om bij te dragen in en aan de samenleving. Ga eerst het gesprek aan met je medewerkers en stem met ze af wat zij belangrijk vinden als het gaat om dit thema.’
Tot slot: met welke oneliners mogen bedrijven meteen stoppen wat betreft vacatureteksten? Van Engelen: ‘Ik denk dan aan “competitief salaris” of “marktconform”, en “geen 9-tot 5-mentaliteit”. Dit kan natuurlijk origineler. Soms lijken vacatureteksten bij elk bedrijf wel hetzelfde te zijn'.
Vastenhouw: ’Deze oneliners zeggen ook niets over jouw organisatie en daarbij salarisranges zijn ook binnenkort verplicht te vermelden vanwege de Europese Richtlijn Loontransparantie, de kandidaat bepaalt dan zelf wel of dat competitief is. Als je aan medewerkers zelf zou vragen waarom ze hier werken, zegt niemand “omdat het salaris hier zo competitief is”. Vraag het aan medewerkers en verwerk die testimonials in de vacaturetekst.’