Voor Van der Valk bestaat er wel een reden waarom Nederlandse bedrijven achterblijven in het cloudgebruik op platformniveau. ‘Veel organisaties denken dat ze op bepaalde gebieden uniek zijn. Maar in feite gebruiken ze standaardprocessen als “hire-to-retire" en “purchase-to-pay". Van die systemen maken heel veel bedrijven gebruik; dus daarmee onderscheiden ze zich niet.’
'Als je je in een bepaald marktsegment onderscheidt, moeten alle andere onderdelen - je niet-differentiërende mogelijkheden - zoveel mogelijk standaard worden afgenomen bij cloud SaaS-aanbieders. Dit betekent dat je het merendeel van de marktstandaarden consumeert. Wat overblijft, je zogeheten "differentiërende capaciteiten, is de unieke waardepropositie die je daadwerkelijk naar de markt en klanten brengt. Dat is waar de echte platformbenadering begint, door deze mogelijkheden op het (cloud)platform te bouwen en daardoor alleen te investeren en te innoveren daar waar het zinvol is.'
'Pas als bedrijven weten wat hun waardepropositie uniek maakt, kunnen ze waarde gaan toevoegen aan hun overgang naar de cloud', vervolgt Van der Valk. 'De cloud wordt niet alleen een technisch spelletje. Cloud is de nieuwe manier voor bedrijven om zichzelf opnieuw uit te vinden, bijvoorbeeld door nieuwe inkomstenbronnen te vinden, nieuwe manieren van werken in uw go-to-market, nieuwe klantsegmenten of nieuwe of aangepaste producten en diensten te vinden.'
Op de vraag hoe bedrijven op zoek moeten gaan naar hun unieke waardepropopostie, stelt Van der Valk dat het gaat om heel specifieke capaciteiten. ‘Een aantal van die capaciteiten zit niet in de technologische oplossingen, maar je moet veel meer denken aan de merkbeleving van een bedrijf. Uiteraard met ondersteuning van IT of klantenservice.
Van der Valk neemt opkomende markten als India en China als voorbeeld in hoe ze daar cloud op platformniveau tot in de finesses doorvoeren. ‘Chinese bedrijven passen zich heel snel aan aan de niet-loyale klant. Door deze groep stukje bij beetje te faciliteren, trekken ze de klant steeds meer het platform in. Daarvoor zijn samenwerkingsverbanden met partners nodig die de gewenste innovatie kunnen leveren. Door precies dat stukje innovatie in te kopen en te koppelen aan de eigen bedrijfsvoering, zijn Chinese bedrijven in staat om hun serviceniveau te verhogen.’
‘In Europa en in Nederland proberen we vooral wendbaar te worden. Door bijvoorbeeld agile te werken om digitalisering door te voeren. In China gaat het om wendbaar zijn, het zit in hun DNA. Het is wel iets waar we naartoe kunnen groeien, met kleine stappen vooruit. Met de mindset dat je elke dag een stukje meer innovatie in je processen kunt brengen.’
Van der Valk is zich ervan bewust dat privacywetgeving Europa in de weg staat als het gaat om het opbouwen van een transparante klantrelatie. ‘De markt is meestal sneller dan de wetgeving die daarop gemaakt kan worden. Bedrijven moeten het moreelkompas als startpunt gebruiken en elkaar scherp houden in de samenwerking. Wanneer je de grenzen opzoekt maar er niet overheen gaat, kun je wetgeving reguleren in plaats van het af te wachten.’
Een van de uitkomsten van de EMEA Cloud Business Survey 2023 is dat is de cloudadoptie onder Nederlandse bedrijven hoog is, maar dat alleen zestien procent ook al zijn processen hierop heeft aangepast. Van der Valk ziet dat bedrijven al veel stappen hebben gemaakt. ‘Maar dan gaat het vooral om het gebruik van applicaties voor HR, sales en marketing. Op platformniveau kunnen we nog meer aan cloudadoptie doen. Denk aan software-ontwikkeling en het gebruiken van data voor nieuwe inzichten.’
De nieuwkomers op het gebied van cloudadoptie, de zogenoemde cloud native-spelers, zijn van nature veel beter in staat om complexiteit te reduceren. Van der Valk stelt dat ‘cloud natives' er simpelweg voor zorgen dat hun processen zonder complexiteit gepaard gaan. Wat kunnen de meer traditionele bedrijven daar tegenoverstellen? Van der Valk geeft tips:
‘Ik vergelijk het altijd met het verbouwen van een huis’, zegt Van der Valk. ‘Wil je state-of-the-art, dan is renovatie soms ingewikkelder dan van de grond af aan opnieuw beginnen.’
In de PwC-podcastserie ‘Een andere kijk op zaken’ bespreken PwC-expert Ragnar van der Valk en Pascal Coppens, partner bij nexxworks en China-specialist, het Chinese bedrijfsleven. Wat kunnen wij in Europa leren wat betreft klantgerichtheid, technologie en ecosystemen? Beluister de aflevering hier.