Playback of this video is not currently available
27th CEO-Survey
Uit de CEO Survey van vorig jaar bleek dat CEO's overwegend negatief waren over hun verwachtingen voor de economie. Tachtig procent van de respondenten verwachtte toen economische achteruitgang. De CEO Survey van dit jaar laat een veel gevarieerder beeld zien, hoewel de meerderheid van de CEO's nog steeds uitgaat van wereldwijde economische krimp in plaats van groei.
De verwachtingen die CEO's hebben voor hun eigen bedrijf in de komende twaalf maanden, tonen wereldwijd ook een vrij gemengd beeld. Het aantal CEO's dat zeer zeker is over het realiseren van omzetgroei is kleiner dan de groep die daar een beetje of ‘gemiddeld’ vertrouwen in heeft. CEO’s zijn in het algemeen optimistischer als ze naar de langere termijn kijken en de resultaten van de consumentenmarkt sluiten hierbij aan.
In de consumentenmarkt zien CEO’s inflatie, macro-economische volatiliteit en geopolitiek conflict nog steeds als grote bedreigingen, maar ze voelen zich minder kwetsbaar dan een jaar geleden. Ze schatten de risico’s van klimaatverandering ongeveer hetzelfde in als vorig jaar.
Zo'n 36 procent van de respondenten in de consumentenmarkt betwijfelt of hun bedrijf op de lange termijn toekomstbestendig is als zij doorgaan op de huidige koers. Dit cijfer is bijna hetzelfde als de 35 procent die dit twaalf maanden geleden zei.
Een ander teken dat de noodzaak tot transformatie toeneemt, is een toename van de druk die CEO’s verwachten van factoren die invloed hebben op het businessmodel van hun onderneming. Factoren als technologische verandering, overheidsregulering en veranderende klantvoorkeuren dwongen de afgelopen vijf jaar veranderingen af en CEO’s gaan ervan uit dat deze factoren de komende jaren een nog sterkere invloed gaan hebben. CEO's in de consumentenmark verwachten wel minder druk op hun supplychains.
GenAI is een van die technologische veranderingen die voor veranderingen in businessmodellen zorgen. CEO's verwachten dat generatieve AI de komende twaalf maanden aanzienlijke voordelen oplevert voor omzet en efficiëntie. Hun zorgen hebben voornamelijk betrekking op grotere cybersecurityrisico's. Een aanzienlijk aantal CEO's is bang dat GenAI leidt tot een sterkere ‘bias’ tegenover specifieke groepen medewerkers of klanten en tot de verspreiding van misinformatie. Dit onderstreept de maatschappelijke verantwoordelijkheid die CEO's hebben om ervoor te zorgen dat hun bedrijven AI op een verantwoorde manier gebruiken.
Een grote meerderheid van de CEO's in de consumentenmarkt is bezig met het verbeteren van de eigen energie-efficiëntie en het ontwikkelen van klimaatvriendelijke producten en diensten. Een aanzienlijk deel van de respondenten heeft echter geen plannen voor andere klimaatacties.
Zoals hierboven opgemerkt, verwacht een aanzienlijk deel van de CEO's uit de consumentenmarkt dat klimaatverandering een enorme ‘driver’ voor veranderingen binnen hun organisaties zal zijn. Dit kan deels verklaren waarom 45 procent van de respondenten zegt dat zij een lager rendement accepteert op klimaatvriendelijke investeringen dan op andere investeringen.