Playback of this video is not currently available
27th CEO-Survey
Uit de CEO Survey van vorig jaar bleek dat CEO's overwegend negatief waren over hun verwachtingen voor de economie. Tachtig procent van de respondenten verwachtte toen economische achteruitgang. De CEO Survey van dit jaar laat een veel gevarieerder beeld zien, hoewel de meerderheid van de CEO's nog steeds uitgaat van wereldwijde economische krimp in plaats van groei. Tegen de trend in verwacht een kleine meerderheid van de CEO's in de verzekeringssector echter economische groei in de komende twaalf maanden.
De verwachtingen die CEO's hebben voor hun eigen bedrijf in de komende twaalf maanden, tonen wereldwijd ook een vrij gemengd beeld. Het aantal CEO's dat zeer zeker is over het realiseren van omzetgroei is kleiner dan de groep die daar een beetje of ‘gemiddeld’ vertrouwen in heeft. CEO’s zijn in het algemeen optimistischer als ze naar de langere termijn kijken.
CEO's in de verzekeringssector hebben aanzienlijk meer vertrouwen in de vooruitzichten op korte termijn voor hun eigen bedrijf dan hun collega’s in andere sectoren.
In de verzekeringssector zien CEO’s inflatie, macro-economische volatiliteit, klimaatrisico's en klimaatverandering nog steeds als grote bedreigingen, maar ze voelen zich minder kwetsbaar voor de eerste twee dan een jaar geleden.
Zo'n 39 procent van de respondenten in de verzekeringssector betwijfelt of hun bedrijf op de lange termijn toekomstbestendig is als zij doorgaan op de huidige koers. Dit cijfer is iets hoger dan de 37 procent die dit twaalf maanden geleden zei.
Een ander teken dat de noodzaak tot transformatie toeneemt, is een toename van de druk die CEO’s verwachten van factoren die invloed hebben op het businessmodel van hun onderneming. Factoren als technologische verandering, overheidsregulering en veranderende klantvoorkeuren dwongen de afgelopen vijf jaar veranderingen af en CEO’s gaan ervan uit dat deze factoren de komende jaren een nog sterkere invloed gaan hebben.
GenAI is een van die technologische veranderingen die voor veranderingen in businessmodellen zorgen. CEO's verwachten dat generatieve AI de komende twaalf maanden aanzienlijke voordelen oplevert voor omzet en efficiëntie. Hun zorgen hebben voornamelijk betrekking op grotere cybersecurityrisico's. Een aanzienlijk aantal CEO's is bang dat GenAI leidt tot een sterkere ‘bias’ tegenover specifieke groepen medewerkers of klanten en tot de verspreiding van misinformatie. Dit onderstreept de maatschappelijke verantwoordelijkheid die CEO's hebben om ervoor te zorgen dat hun bedrijven AI op een verantwoorde manier gebruiken.
Meer dan 60 procent van de CEO's in de verzekeringssector is bezig met het verbeteren van de eigen energie-efficiëntie, waarbij iets minder dan de helft zegt bezig te zijn met het ontwikkelen van klimaatvriendelijke producten en diensten. Een aanzienlijk deel van de respondenten heeft echter geen plannen voor andere klimaatacties. Initiatieven op het gebied van biodiversiteit blijven in bijna alle sectoren achter.
Zoals hierboven opgemerkt, verwacht een deel van de CEO's van verzekeringsbedrijven dat klimaatverandering in de komende drie een grote invloed zal hebben op de manier waarop zij waarde creëren. Dit kan deels verklaren waarom 24 procent van de respondenten zegt dat zij een lager rendement accepteert op klimaatvriendelijke investeringen dan op andere investeringen.