Belangrijkste resultaten 28e CEO Survey

Consumer

Consumer
  • Marktsector
  • 5 minute read

CEO's zijn veel meer dan vorig jaar optimistisch over wereldwijde economische groei. Tegelijkertijd maken ze zich meer zorgen over factoren die op korte termijn de omzet en winstgevendheid van hun bedrijf sterk kunnen beïnvloeden. De druk om hun bedrijven opnieuw uit te vinden is aanzienlijk en dat heeft de afgelopen vijf jaar geleid tot acties die raken aan het businessmodel van de organisatie.

In totaal namen wereldwijd 4.701 CEO's deel aan de 28e CEO Survey, onder wie 371 uit consumentenmarkten

Playback of this video is not currently available

1:14

Playback of this video is not currently available

1:20

40%

van de CEO's denkt dat hun bedrijf niet levensvatbaar is over tien jaar als zij geen veranderingen doorvoeren.

Wereldwijde uitkomst: 42%
56%

gaat uit van wereldwijde economische groei in de komende twaalf maanden. 

Wereldwijde uitkomst: 58%
33%

heeft zeer veel vertrouwen in de groei van de omzet van het eigen bedrijf.

Wereldwijde uitkomst: 38%
31%

denkt dat het aantal werknemers de komende twaalf maanden zal groeien.

Wereldwijde uitkomst: 42%

CEO's in de consumentenmarkten maken zich het meest zorgen over inflatie  

CEO's in de consumentenmarkten maken zich het meest zorgen over inflatie, meer dan gemiddeld.

Hoe kwetsbaar is uw bedrijf de komende twaalf maanden voor de volgende bedreigingen? (alleen zeer/extreem kwetsbaar)

CEO's ondernemen acties om hun bedrijven opnieuw uit te vinden

Een aanzienlijk deel van de CEO's twijfelt op lange termijn aan de houdbaarheid van het businessmodel van hun onderneming. De druk om hun bedrijf opnieuw uit te vinden is dus aanzienlijk en dat heeft de afgelopen vijf jaar geleid tot acties die raken aan het businessmodel van de organisatie.  

In welke mate heeft uw bedrijf de afgelopen vijf jaar de volgende acties ondernomen? (alleen in grote/zeer grote mate)

De opmars van (Gen)AI in de consumentenmarkten gaat door

De opmars van (Gen)AI gaat door en de verwachte effecten van deze technologie op efficiëntie en winstgevendheid blijven hoog. Een aanzienlijk deel van de CEO's gaat deze technologie verder integreren in de organisatie.

In welke mate verwacht u dat (Gen)AI de komende drie jaar systematisch zal worden geïntegreerd in de volgende gebieden in uw bedrijf? (alleen in grote/zeer grote mate)

Investeringen in klimaat verhogen kosten, maar ook opbrengsten 

88 procent van de CEO's in de consumentenmarkten heeft de afgelopen vijf jaar klimaatvriendelijke investeringen gedaan. Van deze groep rapporteert ongeveer 44 procent hogere kosten, maar 35 procent ook een hogere omzet.

In welke mate hebben klimaatvriendelijke investeringen van uw bedrijf in de laatste vijf jaar bijgedragen aan de toename of afname van: 

Belangrijkste resultaten 28e CEO Survey

Lees meer over retail en consumer

Contact us

Barbara Baarsma

Barbara Baarsma

Hoofdeconoom, PwC Netherlands

Tel: +31 (0)62 420 47 07

Milo Hartendorf

Milo Hartendorf

Consumer Markets Industry Leader, PwC Netherlands

Tel: +31 (0)62 299 15 98

Volg ons