Leonique van Houwelingen, CEO van Aon Nederland, over de menselijke kant van transformeren

‘Goed transformeren betekent steeds je keuzes checken’

‘Goed transformeren betekent steeds je keuzes checken’
  • Video
  • 29 feb 2024

Mensen binnen een organisatie zijn een bepalende, zo niet de meeste bepalende factor bij het slagen van een transformatie. Dat zegt Leonique van Houwelingen, CEO van Aon Nederland, in de video- en podcastserie ‘CEO’s op koers’ van PwC. ‘Het is belangrijk dat je je mensen meekrijgt. Want ook al roepen we met z’n allen dat we moeten veranderen, eigenlijk wil van nature niemand veranderen.’

In de tweede aflevering van ‘CEO’s op koers’ wordt Van Houwelingen door financieel journalist Paul Laseur bij het Aon-kantoor in Rotterdam opgehaald en naar huis gebracht. Onderweg praten ze naar aanleiding van PwC's 27e CEO Survey over de ambities van Van Houwelingen en de uitdagingen waarmee zij wordt geconfronteerd als CEO van het bedrijf dat een toonaangevende adviseur op het gebied van risico-, pensioen- en gezondheidsoplossingen is.

‘Ook bij Aon zijn we natuurlijk met een transformatie bezig. Iets dat ik overigens ook bij al onze klanten hoor. Iedereen kijkt hoe ze als organisatie over tien jaar nog relevant kunnen zijn. En ik kan me voorstellen dat dit voor stress zorgt. Zeker bij medewerkers. Want veranderingen zijn altijd lastig en zorgen voor onzekerheid’, aldus Van Houwelingen.

Playback of this video is not currently available

0:05:10

‘Transformeren moet niet ten koste van alles gaan’

Transparantie en tempo zijn volgens haar daarom belangrijke onderdelen van een transformatie. ‘Voor iedereen moet duidelijk zijn aan welk proces je samen begint. Een transformatie zie ik ook niet als een horde die je per se moet nemen. Je gaat samen de uitdaging aan en je bepaalt ook samen het tempo. Transformeren moet niet ten koste van alles gaan. Het is belangrijk dat je voortdurend afweegt of je de juiste keuze maakt. Of deze stap nu echt nodig is. Of je de mensen ervoor hebt. Dus altijd blijven checken.’

Voordat Van Houwelingen bij Aon aan de slag ging, werkte ze bij ABN AMRO en BNY Mellon. Verder is ze commissaris bij Mizuho Bank Europe. Op de achterbank van de ‘PwC-auto’ vraagt Paul Laseur haar ook of ze zich ziet als een rolmodel voor jonge vrouwen die carrière in de financiële sector willen maken.

Gelijke kansen mannen en vrouwen: ‘We mogen nog wel wat ambitieuzer zijn’

‘In het begin van mijn carrière dacht ik daar niet zo over na, maar op een gegeven moment kwam ik in een positie waar ik dacht: ik kan een rolmodel voor anderen zijn. Daar ben ik toen bewust mee aan de slag gegaan. Ik denk dat ik met mijn ervaringen andere vrouwen kan helpen bij het maken van keuzes. In Nederland hebben vrouwen het best nog lastig om hun ambities waar te maken. Je wilt kinderen krijgen, hoe doe je dat dan? Ik heb zelf drie kinderen en dat gaat heel goed. Je moet wel op de juiste momenten keuzes maken.’

‘In Nederland hebben we wat betreft gelijke kansen voor mannen en vrouwen de afgelopen jaren vooruitgang geboekt, maar we kunnen wat ambitieuzer zijn. Vergeleken met andere landen zijn we wel snel tevreden. Daar moeten we met z’n allen een beetje harder aan werken.’

Benieuwd naar het hele interview met Leonique van Houwelingen?

Luister dan de podcast ‘CEO's op koers'.

Eugénie Krijnsen

Eugénie Krijnsen

Industry Leader Financial Sector, PwC Netherlands

Roderik van Houtert

Roderik van Houtert

Director, PwC Netherlands

Volg ons