Proces voor het beheer van certificaten

Verlenen en behouden van certificering

PricewaterhouseCoopers Certification B.V.(PwCC) onderzoekt het managementsysteem van de klant en stelt vast of op de beoordelingsdatum in alle wezenlijke aspecten wordt voldaan aan de eisen van de desbetreffende ISO-Norm.

Het besluit om al dan niet een certificaat te verstrekken aan de aanvrager wordt genomen door de Review Manager in samenspraak met de Lead Auditor op basis van de audit resultaten die tijdens het gehele certificeringsproces zijn verzameld.

Na afronding van onze audit verstrekken we een certificaat waarop staat vermeld of het managementsysteem van de klant naar onze mening op de audit datum voldoet aan de eisen van de ISO Norm.

We kunnen ons certificaat uitsluitend zonder voorbehoud verstrekken als uit onze audit blijkt dat de klant op de audit datum heeft voldaan aan de toepasselijke eisen van de ISO Norm.

Het certificaat is drie jaar geldig. Gedurende deze geldigheidstermijn worden periodiek zogenoemde surveillance-audits uitgevoerd. We onderzoeken hierbij of het managementsysteem consequent wordt nageleefd en of gesignaleerde verbeterpunten adequaat worden aangepakt.

Op de website van PwCC kunnen de organisaties opgezocht worden die PwCC heeft gecertificeerd. Dan wordt de geldigheid en de status van het certificaat getoond en op grond van welke ISO standaard de organisatie is gecertificeerd door PwCC.

Weigeren van certificering

PwCC is niet verplicht om een zakelijke relatie aan te gaan of in stand te houden met een organisatie als de activiteiten van die organisatie in strijd zijn met het beleid van PwCC.

PwCC kan certificering weigeren als daar wezenlijke of aantoonbare redenen voor zijn, zoals illegale activiteiten, het niet voldoen aan de certificeringseisen en soortgelijke redenen.

Vernieuwen, herstellen van de certificering

Tegen het einde van de driejarige certificeringscyclus (vóór het verlopen van het bestaande certificaat) bespreekt het PwCC-team met de klant de afspraken voor hercertificering.

Wanneer een organisatie het certificaat wil verlengen moet opnieuw worden gestart met het certificeringsproces.

Wanneer deze hercertificering succesvol wordt afgerond en een positief hercertificeringsbesluit is genomen door PwCC, wordt het nieuwe certificaat verstrekt. Indien de hercertificering niet succesvol wordt afgerond, wordt het certificaat niet verlengd.

De certificering kan hersteld worden binnen 6 maanden nadat deze verlopen is, mits de hercertificeringswerkzaamheden zijn afgerond. Zo niet, dan wordt minimaal een stage 2-audit uitgevoerd.

Opschorten, intrekken of beperken van reikwijdte certificering

PwCC kan de certificering van een managementsysteem op elk moment opschorten indien PwCC vindt dat het managementsysteem niet beoordeeld kan worden of als PwCC vindt dat het managementsysteem ontoereikend is. Bijvoorbeeld als gevolg van een surveillance audit die PwCC heeft uitgevoerd of als een incident heeft plaats gevonden. De certificering kan eveneens opgeschort worden als de klant niet voldoet aan de eisen van haar contract met PwCC, bijvoorbeeld als de klant

facturen niet tijdig betaalt of als de klant niet toestaat dat PwCC surveillance- of hercertificeringsaudits uitvoert op de daarvoor vereiste momenten. Wanneer de certificering van een cliënt wordt opgeschort, is deze (tijdelijk) ongeldig. PwCC zal in dit geval een formele brief sturen naar de cliënt om de cliënt hierover te informeren. Tevens zal PwCC op haar website de status van het certificaat van de betreffende cliënt aanpassen. Wanneer een certificering opgeschort wordt, mag de klant zijn certificering niet op enige wijze onder de aandacht brengen en mag hij niet stellen dat de organisatie gecertificeerd is.

Wanneer de situatie die aanleiding geeft tot het opschorten van de certificering niet binnen negentig (90) dagen wordt hersteld, wordt de reikwijdte van de certificering beperkt of wordt de certificering ingetrokken.

De certificering kan worden hersteld als corrigerende maatregelen effectief worden uitgevoerd en als aan de certificeringseisen wordt voldaan.

PwCC beperkt de reikwijdte van de certificering indien de klant aanhoudend of in ernstige mate niet aan de certificeringseisen voldoet zodat de onderdelen die niet aan de certificeringseisen voldoen worden uitgesloten.

De certificering wordt ingetrokken als het managementsysteem van de klant significant niet voldoet aan de ISO Norm of gemaakte afspraken en de cliënt niet de nodige maatregelen heeft genomen om de non-conformiteit(en), die tot de schorsing heeft / hebben geleid, tijdig op te lossen.

Contact

Mirjam Pauw

Mirjam Pauw

Senior Director, PwC Netherlands

Tel: +31 (0)65 154 75 39

Volg ons