Veel niet-Amerikaanse financiële instellingen hebben vanaf begin 2000 een Qualified Intermediary (“QI”) overeenkomst afgesloten met de Amerikaanse Internal Revenue Service (“IRS”). In de loop van de jaren zijn er nieuwe vereisten bijgekomen, zoals de introductie van FATCA en CRS, de voortdurend toenemende AML-vereisten en de toevoeging van de 871 (m)/Qualified Derivatives Dealer (“QDD”) status. Met zoveel nieuwe verplichtingen is het een uitdaging voor QI’s om deze ontwikkelingen bij te houden. Personeelsverloop en de moeite om Amerikaanse belastingexperts te vinden dragen hier niet aan bij. Met soms kleine operationele belastingafdelingen die de QI-programma's leiden, kunnen de juiste middelen om kwaliteitscontroles (health checks) uit te voeren voorafgaand aan de periodieke review en QI-certificering ontbreken. Door de steeds toenemende controle vanuit de IRS is het nog meer van belang om de QI-zaken goed op orde te hebben. Verder is het automatiseren van handmatige processen belangrijker dan ooit om alle werkzaamheden rondom klantdocumentatie, review procedures, jaarlijkse rapportage en reconciliatieverschillen goed en efficiënt uit te kunnen voeren. Dit alles kan ertoe leiden dat sommige QI's zich afvragen waarom ze ooit de keuze hebben gemaakt om een QI-overeenkomst af te sluiten met de IRS. Komt dit bekend voor voor uw organisatie?
Uw organisatie kan verder ook op andere manieren worden geraakt door Amerikaanse bronbelasting- en rapportageverplichtingen, zoals wanneer uw organisatie zelf inkomsten vanuit Amerikaanse bron ontvangt en u assistentie nodig heeft bij het documenteren van uw claim voor verlaagde bronbelastingtarieven aan Amerikaanse partijen.
PwC kan u bijstaan bij al bovengenoemde en onderstaande diensten, welke de volledige reikwijdte van het QI-regime en andere Amerikaanse bronbelasting- en rapportageverplichtingen dekken. Hierbij heeft PwC speciale aandacht voor de strategie, de omvang en de bedrijfsfuncties van uw organisatie. Deze services kunnen ad hoc of van begin tot einde worden geleverd, afhankelijk van de behoeften van uw organisatie. We vertellen u graag meer over onze dienstverlening.
PwC kan u op veel manieren bijstaan. Door ons internationale netwerk kunnen wij u bijstaan op verschillende niveaus en in een internationale omgeving. Neem contact met ons op om te zien wat wij voor u kunnen betekenen.
Als we "AVG" horen, denken we meestal aan de privacy op onze sociale media (we moeten de instellingen controleren), maar hoe zit het met de privacy van onze financiële gegevens ten aanzien van onze rekeningen bij banken en andere financiële zakenpartners?
Hoewel een groot deel van het publiek hun rechten onder de Algemene Verordening Gegevensbescherming ("AVG") lijkt te begrijpen met betrekking tot hun aanwezigheid op sociale media (deels als gevolg van schandalen in het verleden), borrelt er meer onder de oppervlakte met betrekking tot individuele rechten onder de AVG en hun relatie met de financiële dienstverlening. Er is een wereldwijde trend in de regelgeving gaande naar transparantieverplichtingen van de financiële dienstensector om belastingontduiking en het witwassen van geld tegen te gaan. De AVG en de toegenomen publieke vraag naar privacy bewegen echter de tegenovergestelde richting op. Dit paper onderzoekt waar de individuele rechten onder de AVG soms in strijd zijn met de wettelijke vereisten die aan de financiële dienstensector worden opgelegd.