EU Douanehervorming

Op woensdag 17 mei 2023 heeft de Europese Commissie een voorstel gepubliceerd om de douane opzet van de Europese Unie te hervormen. Dit is de meest ambitieuze en uitgebreide hervorming van de Europese douane unie sinds de oprichting in 1968. De Europese Commissie heeft daarbij vooral de focus op drie belangrijke ambities:

  • Een nieuw partnerschap met het bedrijfsleven
  • Een slimmere aanpak van douanecontroles
  • Een modernere aanpak ten aanzien van e-commerce

Deze ambities worden ondersteund door een volledige herziening van het douanewetboek van de Unie (DWU) en bijbehorende bepalingen over de manier waarop de Europese douane unie in de toekomst zal functioneren.

Structurele veranderingen

De belangrijkste structurele veranderingen die in het voorstel zijn opgenomen:

1)    Centralisatie van de douanefunctie van de EU en grotere uniformiteit in de toepassing van regels om een consistentere ervaring voor bedrijven te waarborgen via:

  • De oprichting van een centrale EU-douaneautoriteit met verantwoordelijkheid voor centraal risicobeheer en die aanbevelingen voor controles zal verstrekken aan nationale douaneautoriteiten om te implementeren
  • Grotere uniformiteit van EU-douaneregels – bijvoorbeeld het vaststellen van een minimum strafregime voor de hele EU in plaats van de lidstaten de autonomie te geven om zelf straffen vast te stellen en uit te voeren.

2)    Een herziening van de douanewetgeving om ervoor te zorgen dat e-commerce op een vereenvoudigde manier wordt behandeld via:

  • Verwijdering van de vrijstelling van douanerechten voor zendingen met een lage waarde van €150
  • Invoering van nieuwe, vereenvoudigde bucket-tarieven voor invoer van goederen bij afstandsverkopen
  • Nieuwe concepten van 'importeur' en 'gelijkgestelde importeur’ om douaneregels af te stemmen op btw-regels bij afstandsverkopen.

3)    Vereenvoudiging van douaneformaliteiten en de introductie van de EU Customs Data Hub:

  • De Data Hub zal een gecentraliseerde EU-douane IT-structuur zijn in plaats van 27 afzonderlijke systemen – uiteindelijk een enkele interface voor bedrijven die met douane te maken hebben:
  • De Data Hub zal gegevens van het Single Window, ICS2, digitaal productpaspoort combineren om centraal toezicht op EU-douanegegevens te waarborgen
  • De focus zal liggen op bedrijven en andere belanghebbenden die vereiste douanegegevens kunnen verstrekken, zodat eerstehands, herbruikbare gegevens beschikbaar zijn om de inklaring te vereenvoudigen.

Hoe kan PwC u helpen voor te sorteren op de voorgestelde wijzigingen?

PwC beschikt over een toegewijd team van douanespecialisten, die over uitgebreide kennis en ervaring beschikken op het gebied van de juridische, technische en operationele aspecten van douane. Daarom zijn we door de Europese Commissie geselecteerd om hen te assisteren bij de ontwikkeling van het voorstel (via de studie "An integrated and innovative review of the EU rules governing e-commerce transactions from third countries from a customs and tax perspective", zoals naar verwezen in het voorstel).

Mede hierdoor hebben we een zeer diepgaand begrip van de achtergrond en intentie van het voorstel. Dit plaatst ons in een uiterst gunstige positie om de implicaties van de EU Douanehervorming voor het bedrijfsleven te beoordelen en te helpen bij het nemen van de juiste maatregelen om te voldoen aan de voorgestelde wetgeving, evenals om de kansen die het biedt te benutten.

Natuurlijk doen we dit in samenwerking met ons netwerk van experts op andere gebieden, zoals BTW, Transfer Pricing, digitalisering, duurzaamheid en veiligheid, die cross-sectorale en multidisciplinaire perspectieven kunnen bieden op de douaneproblematiek.

Juridische veranderingen

Naast de voorgestelde structurele veranderingen zoals hierboven beschreven, zijn er een aantal belangrijke juridische veranderingen voorgesteld die de manier waarop bedrijven omgaan met douaneprocessen kunnen veranderen:

Verwijdering vrijstelling van douanerechten

Verwijdering van de vrijstelling van douanerechten die van toepassing is op goederen met een intrinsieke waarde van niet meer dan €150 en update van de eenloketregelingen voor EU- en non-EU afstandsverkopen

Voortkomend uit de ambitie om een modernere aanpak van e-commerce te hebben, heeft de Commissie bepaald dat de huidige vrijstelling van douanerechten, bekend als de vrijstelling voor zendingen met een lage waarde, die van toepassing is op specifieke goederen (uitgezonderd zijn tabak, alcohol en parfum of toiletwater) met een intrinsieke waarde van niet meer dan €150, moet worden verwijderd.

In lijn met de verwijdering van deze vrijstelling zijn de huidige eenloketregelingen voor EU- en non-EU afstandsverkopen ook als volgt bijgewerkt en verbeterd:

  • Een uitbreiding van de 'gelijkgestelde leverancier' om alle afstandsverkopen van ingevoerde goederen uit derde gebieden of derde landen ongeacht de waarde vast te leggen
  • Verwijdering van de €150 limiet voor IOSS en de Bijzondere Regeling en uitbreiding van deze regelingen om alle afstandsverkopen van ingevoerde goederen uit derde gebieden of derde landen ongeacht de waarde vast te leggen, maar exclusief accijnsgoederen.

Gelijkgestelde Importeur

Invoering van het concept 'Gelijkgestelde Importeur' binnen de douanewetgeving

Dit nieuwe concept zal bepaalde 'leveranciers' en 'platforms' verantwoordelijk houden voor het voltooien van de douaneformaliteiten met betrekking tot de invoer van e-commerce goederen. De toevoeging van deze nieuwe partij binnen de douanewetgeving sluit nauw aan bij de huidige btw-regels rondom de 'gelijkgestelde leverancier' bepaling die van toepassing is op elektronische interfaces.

Echter, de invoering van de gelijkgestelde importeur zal een groter aantal leveranciers treffen dan de overeenkomstige btw-bepalingen en zal niet beperkt zijn tot alleen elektronische interfaces die de levering van goederen faciliteren.

In feite zullen alle leveranciers die betrokken zijn bij de afstandsverkopen van goederen en gemachtigd zijn om IOSS te gebruiken, inclusief zowel platforms als niet-platform online retailers, worden beschouwd als een gelijkgestelde importeur en moeten voldoen aan de bijbehorende verplichtingen, waaronder:

  • De berekening en inning van douanerechten en invoer-btw op het moment van verkoop in plaats van het moment van invoer

Definitie voor Importeur

Introductie van een definitie voor Importeur binnen de douanewetgeving

Binnen het huidige DWU en alle eerdere douanewetgeving is er geen definitie van 'importeur'.Historisch gezien waren de verplichtingen verbonden aan een meer amorfe 'aangever' en zijn vertegenwoordiger. Echter, de herziening van het DWU zal nu een duidelijke definitie van een importeur geven en stelt dat deze gevestigd moet zijn in de EU en de bevoegdheid moet hebben om te bepalen dat de goederen in de EU worden gebracht. Dit creëert meer duidelijkheid over de verantwoordelijkheid voor douaneschulden en compliance verplichtingen.

Gecombineerde Nomenclatuur

Herstructurering van de Gecombineerde Nomenclatuur (GN) om nieuwe Tarief Buckets in te voeren voor bepaalde e-commerce leveringen

Het Gemeenschappelijk Douanetarief van de EU zal worden gewijzigd om importeurs, die goederen leveren die kwalificeren als afstandsverkopen van goederen geïmporteerd uit derde gebieden of derde landen, in staat te stellen de douanerechten te berekenen op basis van een vereenvoudigd vast tarief.

Waar deze vereenvoudiging wordt gebruikt, zijn er vijf mogelijke tarieven; 0%, 5%, 8%, 12% en 17% die zullen worden gedefinieerd op basis van de hoofdstukclassificatie van het Geharmoniseerde Systeem (bijv. de eerste 2 cijfers van de goederencode). Het gebruik van deze vereenvoudiging elimineert de noodzaak voor gedetailleerde tariefclassificatie of land van oorsprong informatie.

Dit mechanisme is optioneel en de vereenvoudigde tarief buckets kunnen worden genegeerd als preferentiële tarieven beschikbaar zijn.

Indirect Vertegenwoordiger voor douanezaken

Verhoogde verantwoordelijkheid voor partijen die optreden als Indirect Vertegenwoordiger voor douanezaken

Er is een verduidelijking met betrekking tot de verantwoordelijkheden van indirect vertegenwoordigers. Momenteel zijn indirect vertegenwoordigers hoofdelijk aansprakelijk voor een douaneschuld. Echter, deze verantwoordelijkheid wordt nu uitgebreid en indirect vertegenwoordigers zullen verplicht zijn om alle compliance verplichtingen die een importeur of exporteur heeft in de EU op zich te nemen en zullen in de praktijk als de importeur of exporteur in hun eigen recht worden beschouwd.

Hoewel indirect vertegenwoordigers in de praktijk verplicht waren om aan alle aspecten van de douanewetgeving te voldoen, zal dit nu duidelijk worden vastgelegd. Als zodanig zal de rol van een indirecte vertegenwoordiger nu duidelijker gedefinieerde verantwoordelijkheden dragen (inclusief mogelijke straffen voor niet naleven van de wetgeving).

Trust & Check

Ontwikkeling van een nieuwe Trust & Check ondernemer autorisatie die voortbouwt op het gevestigde geautoriseerd markdeelnemer (AEO) programma

De introductie van een nieuwe 'Trust & Check' ondernemer status zal beschikbaar worden gesteld aan betrouwbare ondernemers en zal een ‘green lane’ bieden voor douane-inklaring zonder formele douane-interventie, mits aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan.

In een afwijking van AEO moeten Trust & Check ondernemers gedurende ten minste 3 jaar voorafgaand aan de aanvraag regelmatige douaneactiviteiten hebben uitgevoerd in het kader van hun bedrijfsvoering. Bovendien zullen dergelijke ondernemers de douaneautoriteiten toegang moeten geven tot hun systemen en realtime gegevens, maar dit zal ervoor zorgen dat goederen worden vrijgegeven zonder voorafgaande interventie van de douaneautoriteiten.

Voor meer gedetailleerde informatie over de Trust & Check ondernemer
Lees meer over de Trust & Check ondernemer

Waar moet u rekening mee houden bij implementatie?

De voorgestelde herziening van het DWU is een belangrijke stap in de richting van het moderniseren van de Europese douane unie en om daarbij ook rekening te houden met de ontwikkelingen in data-analyse en e-commerce en om een consistentere, gestroomlijnde douane-ervaring te creëren. Hoewel de tijdlijn voor implementatie nog ver weg is, moeten alle betrokken partijen bij de invoer in de EU overwegen hoe de voorgestelde wijzigingen hen zullen beïnvloeden.

De implementatie van de 'gelijkgestelde importeur' bepaling zal meer verantwoordelijkheid leggen bij e-commerce leveranciers, maar zou een betere klantervaring moeten bieden omdat alle kosten bij aankoop worden weergegeven en douanecontroles worden versoepeld.

De introductie van de “Trust & Check” autorisatie en de bijbehorende douanevoordelen toont echte vooruitgang door de Commissie en een begrip en bereidheid om de relatie tussen betrouwbare ondernemers en douaneautoriteiten te verbeteren

Implementatie tijdlijn

Een belangrijk punt binnen de implementatietijdlijn zal de publicatie zijn van de Uitvoerings- en Gedelegeerde Verordening die de gedetailleerde stappen zullen bevatten over hoe de nieuwe voorstellen zullen worden geïmplementeerd. Verwacht wordt dat deze wetgevende teksten op zijn vroegst in 2024 zullen worden gepubliceerd. Verder moeten de volgende belangrijke tijdlijnen worden opgemerkt met betrekking tot het voorgestelde nieuwe DWU:

  • 2028: Introductie van de EU Douaneautoriteit en de voorgestelde e-commerce wijzigingen
  • 2032: Introductie van de EU Douane Data Hub voor Trust & Check ondernemers
  • 2035: Introductie van de EU Douane Data Hub voor niet Trust & Check ondernemers
  • 2038: Verplicht gebruik van de EU Douane Data Hub voor alle ondernemers

Contact us

Claudia Buysing Damsté

Claudia Buysing Damsté

Partner, PwC Netherlands

Tel: +31 (0)65 103 04 63

Suzanne Bras

Suzanne Bras

Senior Manager Customs & International Trade, PwC Netherlands

Tel: +31 (0)65 395 86 76

Volg ons