Skills based organisaties

Overstappen naar een talentstrategie gebaseerd op skills

Tekorten aan vaardigheden (skills) en arbeidskrachten zijn twee van de meest urgente problemen waarmee samenlevingen en economieën vandaag de dag worden geconfronteerd. De (toekomstige) impact op organisaties is groot. Uit de laatste PwC Annual Global CEO Survey blijkt dat 52% van de CEO's gelooft dat tekorten aan arbeidskrachten en skills de komende tien jaar een aanzienlijke impact zullen hebben op de winstgevendheid in hun sector. 

Tekorten aan het juiste talent komen op een kritiek moment voor organisaties, waarbij velen tegelijkertijd worden geconfronteerd met de uitdaging om businessmodellen opnieuw uit te vinden als reactie op verschillende factoren, variërend van concurrentiedruk, technologische innovaties tot economische onzekerheid.

Uit het laatste Future of Jobs Report 2023 van het World Economic Forum blijkt dat organisaties in alle sectoren in skills en het onvermogen om talent aan te trekken identificeren als de belangrijkste barrières die transformatie van de industrie in de weg staan. 

Een ‘skills first’ aanpak heeft het potentieel om de manier waarop organisaties te werk gaan te transformeren. Naast dat het organisaties in staat stelt om in te spelen op skills kloven, daardoor een concurrentievoordeel te behalen, zal een skills first aanpak in de toekomst nodig zijn om adaptief te kunnen reageren op de snel veranderende omgeving.  

Wat is een Skills Based Organisatie? 

Een skills based organisatie is een benadering van talentmanagement die de nadruk legt op de skills en competenties van een persoon - in plaats van diploma's, werkervaringen of functietitels - bij het aantrekken, aannemen, ontwikkelen en (her)inzetten van talent. 

Het ontwikkelen van een skills based organisatie helpt om groei, innovatie en winstgevendheid te behouden. Om aan de trends en uitdagingen van een snel veranderende en meer digitale wereld tegemoet te komen zijn er drie pijlers waar organisaties zich op kunnen richten met betrekking tot een skills first aanpak 

  • Strategie  
  • Technologie 
  • Transformatie 

Strategie: de rol van skills in een veranderende arbeidsmarkt

Een op skills gebaseerde talentstrategie biedt werknemers de mogelijkheid om zichzelf te ontwikkelen, betekenisvol werk te verrichten en zich aan te passen aan veranderingen. Het skill based werken vereist een verandering in de mindset en cultuur van de organisatie. Door te investeren in nieuwe technologieën en systemen is skills data toegankelijker en gemakkelijker te beheren, waardoor HR een concurrentievoordeel kan behalen en datagedreven beslissingen nemen mogelijk wordt. Daarnaast zal de focus op skills er ook in resulteren dat de workforce voorbereid is op veranderende rollen en technologieën. 

Technologie

Om de workforce voor te bereiden op de toekomst, heeft 81% van de HR-leiders AI (of andere digitale) oplossingen verkend of geïmplementeerd om de procesefficiëntie binnen hun organisatie te verbeteren. Door te investeren in automatisering en geavanceerde technologieën kunnen repetitieve taken worden geautomatiseerd en kunnen werknemers zich richten op taken die meer waarde toevoegen. Naarmate de digitalisering en transformatie in een hogere versnelling komen, is het essentieel om de juiste vragen te stellen en technologie te benutten om een dynamische personeelsbezetting te ontwikkelen. Daarnaast biedt de huidige technologie de mogelijkheid om te kunnen benchmarken, danwel externe inzichten binnen te halen. 

Onze samenwerking met diverse specialistische skills platformen stelt ons in staat om onze klanten een breed scala aan diensten en expertise te bieden, waardoor we kunnen voldoen aan specifieke behoeften. Met voortdurende monitoring en workforce analytics kunnen we opkomende skills en functies identificeren en aanpakken. 

Transformatie

Skills based organisatie vereist een ‘herbedrading’ van de organisatie, waarbij uiteindelijk skills worden ingebed in elk element van de employee journey. Ondersteund door technologie en verankerd in een sterke business case, is onze visie op Skills Based Organisatie niet zomaar een 'verfrissing van skills', maar een fundamentele herbedrading van hoe een organisatie waarde creëert en levert. 

We geloven dat duurzame transformatie kan worden bereikt door opnieuw te kijken naar de strategie van de organisatie door een skillslens, en deze veranderingen in te bedden in de belangrijkste momenten van employee journey. 

Met onze ervaring in de branche en technologische oplossingen kunnen we helpen om deze uitdagingen het hoofd te bieden en het volledige potentieel van skills based talentmanagement te benutten.

Van operationele veranderingen tot volledige transformaties

PwC biedt organisaties ondersteuning op verschillende niveaus binnen het domein van skills based organisatie, omtrent operationele veranderingen, technologische uitdagingen en strategische vraagstukken. 

Gebaseerd op onze kennis, marktinzichten en leading practices, adviseren we in het zetten van de juiste stappen richting een skills based organisatie. Daarbij variëren onze diensten van het opzetten van een skills based HR-proces tot het ontwikkelen, implementeren van een skills-first strategie met passende technologie. Onze holistische aanpak integreert daarbij zowel de menselijke als technologische aspecten. 

Ontdek hoe je het potentieel van skills based organisatie kunt benutten om het succes van jouw organisatie te stimuleren. Laten we contact leggen.

Contact us

Pieter Smit

Pieter Smit

Partner, PwC Netherlands

Tel: +31 (0)63 079 74 57

Marlene de Koning

Marlene de Koning

Director, PwC Netherlands

Tel: +31 (0)65 273 81 38

Hide