Ieder jaar kiezen we een overkoepelend thema om onze gedachten over de intrigerende media- en entertainmentsector te structureren. Dit jaar zoomen we in op een onderwerp dat de wereldwijde en lokale ontwikkelingen de komende jaren sterk zal beïnvloeden: personalisatie. Consumenten slagen er steeds beter in om hun media-ervaringen te laten aansluiten op hun individuele behoeften. Mediabedrijven vechten om onze aandacht en proberen consumenten de weg te wijzen in de overvloed aan gratis en betaalde content.
We laten u vier omstandigheden zien waarmee mediabedrijven, consumenten en autoriteiten rekening moeten houden bij de personalisatie van media. Vervolgens kijken we naar de belangrijkste ontwikkelingen op het gebied van reclame- en consumentenuitgaven. Ten slotte bespreken we hoe lokale partijen hun schaal en unieke troeven kunnen inzetten om te concurreren met de wereldwijde mediareuzen.
In de afgelopen twee decennia is de muziekindustrie doorlopend onderhevig geweest aan veranderingen. Het fysieke eigendom heeft aan belang verloren door 24/7 digitale beschikbaarheid, en streamingbedrijven zoals Spotify zijn uitgegroeid tot marktleiders. Hoewel de digitale transformatie het stakeholderlandschap heeft veranderd, zijn de oude structuren die de waardeketen van de muziekindustrie vormden nog vrijwel intact. En hoewel de hoeveelheid gegevens is verveelvoudigd, is er nog steeds geen wereldwijde database voor copyright en aanverwante rechten. Dat betekent niet alleen dat artiesten lang op hun geld moeten wachten, maar het brengt ook aanzienlijke risico's met zich mee voor beginnende digitale bedrijven.
De uitgaven aan sportsponsoring zijn in de afgelopen tien jaar sterk gestegen. Niettemin zijn de sponsoringstrategieën, investeringsbeslissingen en activeringen van de meeste adverteerders nog verrassend conventioneel. Tegelijkertijd kunnen aanzienlijke veranderingen in het medialandschap, de verdienmodellen van rechthebbenden en het gedrag van fans een daling van het rendement van sponsoring veroorzaken. In dit artikel beschrijven we hoe bedrijven die hun sponsoringsbeleid willen verbeteren nieuwe mogelijkheden kunnen benutten om het rendement van sponsoring te verhogen.
Van alle sporten heeft e-sports het hoogste potentieel voor omzetgroei, nog voor voetbal en basketbal. Dat stelde de PwC Sports Survey 2019 voor het tweede opeenvolgende jaar. Competities van computergames, professionele gamers en hun teams krijgen steeds meer aandacht van bedrijven. Hoe verhoudt sponsoring van e-sports zich tot die van traditionele sport? Marjolein Buiter van PwC spreekt hierover met Maurice Eisenmann. Hij is vice president business development bij Dignitas, een Amerikaanse professionele e-sportsorganisatie van teams in verschillende games zoals League of Legends en CS:GO.
De wereld digitaliseert in een razend tempo. Dit biedt enorme mogelijkheden, maar ook nieuwe uitdagingen. Elke minuut wordt ongeveer 500 uur aan videocontent geüpload naar YouTube, wat neerkomt op zo'n 30.000 uur aan nieuw geplaatste content per uur. Dit illustreert de gigantische omvang van de online wereld. Hoewel sommige platforms hun content modereren, is het duidelijk dat sommige online content gewoonweg schadelijk of om andere redenen onwenselijk is. Denk bijvoorbeeld aan racistische content die aanzet tot haat en geweld maar ook aan content die consumenten misleidt of een ongezonde levensstijl propageert.
Lees meerDe nieuwe 5G-technologie gaat ons leven drastisch veranderen. De introductie van 5G zal leiden tot een tsunami aan dataverkeer tussen machines en in de toekomst zal er meer communicatie tussen apparaten en mensen zijn. Met 5G kunnen enorme hoeveelheden gegevens worden verstuurd binnen duizendsten van een seconde, en kunnen per tweeënhalve vierkante kilometer pakweg een miljoen apparaten met het internet worden verbonden.
Lees meerWij begrijpen de Media & Entertainment branche en helpen bedrijven bij het ontwikkelen van een nieuwe strategie en de implementatie daarvan, vanuit Assurance,...
Digitaliseren is inmiddels de gewoonste zaak van de wereld. En het is vanzelfsprekend dat u meegaat. PwC helpt u daarbij. Wij kijken niet alleen naar...