In het nieuwe pensioenstelsel zijn uitkeringsovereenkomsten straks niet langer het uitgangspunt. Bestaande uitkeringsovereenkomsten bij pensioenfondsen zullen in het begin met het hele kapitaal worden omgezet (‘ingevaren’) naar premieovereenkomsten, tenzij dit onevenredig uitpakt voor bepaalde groepen van belanghebbenden. Werkgevers met pensioenregelingen bij verzekeraars of Premiepensioeninstelling (PPI’s) kennen de mogelijkheid tot invaren niet.
Het nieuwe pensioenstelsel brengt mee dat de risico’s duidelijker bij de deelnemer komen te liggen. Bovendien moeten deelnemers meer keuzes maken die van invloed zijn op hun pensioenuitkering, zoals de keuze voor een lifecycle in het geval van een flexibele premieovereenkomst die meerdere lifecycles biedt, of de lumpsum (‘bedrag ineens’). De informatieverstrekking en keuzebegeleiding door pensioenuitvoerders zullen daarom optimaal moeten zijn.
De zorgplicht van pensioenuitvoerders neemt toe als gevolg van de overgang naar het nieuwe stelsel. Zij zullen daarom over hun bedrijfsvoering rondom informatieverstrekking en keuzebegeleiding maar ook klachtenafhandeling, datakwaliteit, het beleggingsbeleid en de opleiding van medewerkers opnieuw moeten nadenken en deze opnieuw moeten inrichten. Door hun beleid, systemen en processen zo te ontwerpen kunnen pensioenuitvoerders voldoen aan hun zwaardere zorgplicht. Dit noemen we ‘zorgplicht by design’.
Door te werken met vier verschillende principes binnen de zorgplicht by design, kan het pensioenfonds voldoen aan zijn inspanningsverplichting rondom zorgplicht:
Met de overgang naar het nieuwe pensioenstelsel breekt er een nieuwe fase aan, waarin de interactie tussen pensioenorganisaties, deelnemers en werkgevers aanzienlijk zal toenemen. Er gaan belangrijke veranderingen plaatsvinden in voorwaarden, uitkeringen en regelingen. Het is niet alleen van groot belang dat deelnemers en werkgevers deze veranderingen begrijpen, maar ook dat ze op basis daarvan actief keuzes kunnen maken. Een goed en efficiënt klant contactcentrum (KCC) is essentieel om deelnemers te informeren en te kunnen helpen bij vragen. Onze oplossing waarborgt een optimale uitvoering van klantcontact. Of u nu behoefte heeft aan een volledige oplossing of specifieke ondersteuning voor uw KCC.
PwC heeft kennis en ruime ervaring in het implementeren van alle aspecten van de zorgplicht binnen de pensioensector en in andere financiële sectoren. Binnen PwC werken pensioen-, communicatie- en technologie-experts in multidisciplinaire teams samen om tot het beste en gewenste resultaat te komen. Deze teams kennen veelal een diverse en inclusieve samenstelling van teamleden.
Door de verschillende blikken en ervaringen van de teamleden, is het probleemoplossend vermogen optimaal. Meer weten wat PwC voor u kan betekenen, neem dan contact met ons op.