Dat (belasting)regelgeving reden tot zorg is voor CEO’s, blijkt ook uit de antwoorden van een vraag die Nederlandse CEO’s is gesteld over het Nederlandse vestigingsklimaat. Van de ondervraagde Nederlandse CEO’s, geeft 40 procent aan wel eens een vertrek uit Nederland te overwegen. Een belangrijk argument hierbij is regelgeving in het algemeen en belastingregelgeving in het bijzonder.
Volgens Agnes Koops-Aukes, CEO van PwC Nederland, zijn bedrijven niet automatisch tegen nieuwe regelgeving. “Wetgeving is richtinggevend, maar het bedrijfsleven is vanzelfsprekend gebaat bij consistentie, voorspelbaarheid en aansluiting op internationale regelgeving. Ons vestigingsklimaat staat onder druk, met alle bijbehorende gevolgen. Ik denk dat het geen kwaad kan als het nieuwe kabinet zich bewust is van zorgen uit het bedrijfsleven en openstaat voor signalen hierover. Tegelijk moeten bedrijven zich gedragen als ‘good citizens’ om politieke én publieke steun voor hun standpunt en bezwaren te verwerven.”
Vorig jaar waren de CEO’s wereldwijd pessimistisch over de economische vooruitzichten, destijds ingegeven door hoge inflatie én energieprijzen en de oorlog in Oekraine. Nog steeds gaat de grootste groep respondenten uit van dalende economische vooruitzichten. Dat is niet verrassend, zegt PwC’s hoofdeconoom Barbara Baarsma: “De wereld is niet heel veel veranderd ten opzichte van een jaar geleden. Het komende jaar gaat een groot deel van de wereldbevolking naar de stembus en de uitkomsten daarvan kunnen grote invloed hebben op de geopolitieke verhoudingen in de wereld en dus op internationale handelsstromen.”
Baarsma: ‘Kosten op verschillende terreinen zoals energie, arbeid, grondstoffen en milieuheffingen nemen toe. Daarom valt de prijs van grote maatschappelijke transities hoger uit. Het is belangrijk dat CEO’s daar een realistisch beeld bij hebben, zonder de moed te verliezen om een stevige bijdrage te leveren. De CEO survey laat ook zien dat CEO’s kosten kunnen besparen door administratieve inefficiënties in de bedrijfsvoering te verminderen. Zij schatten die zelf op veertig procent, dus daar is best wat te halen.’
Koops-Aukes: “Vorig jaar werden CEO’s geconfronteerd met torenhoge inflatie en energieprijzen, problemen die toen zeer acuut waren. Daarmee lag de druk vooral op de korte termijn. De survey van dit jaar laat zien dat de druk om fundamentele veranderingen op de lange termijn door te voeren toeneemt onder invloed van technologische veranderingen en nieuwe regelgeving. Dat is echt uitdagend, omdat dit CEO’s dwingt om het businessmodel van hun organisatie aan te passen.”