De marketing van risicomanagement

Anthony Kruizinga Partner, Risk & Regulation lead, PwC Netherlands 31/03/21

Wat risicomanagers van marketeers kunnen leren

Iedereen weet wat marketing is, maar marketing van risicomanagement kan op het eerste gezicht wat vreemd overkomen. In dit blog neem ik u mee in het idee dat risicomanagement zich meer moet richten op zijn klanten, en op zijn eigen marketing. Iets dat minder Google-hits zal opleveren dan welbekende termen als advertising, sales of customer intimacy.

Eerder heb ik geschreven over de noodzakelijke transformatie van risicomanagement. Zo’n initiatief vereist investeringen. Maar het is niet zo waarschijnlijk dat degenen die gaan over het budget, gemakkelijk de plannen omgooien na een aanvraag van de afdeling risicomanagement voor meer financiering.

Om dit toch te bewerkstelligen moet risicomanagement zichzelf beter op de kaart zetten. Door een heldere value case te formuleren, door risicomanagement te leiden als een bedrijf, door de interactie tussen de commercie, de bedrijfsvoering en het risicomanagement te verbeteren, en door zijn eigen reputatie op te poetsen.

Risicomanagement is meer dan een kostenpost

Ten eerste moet risicomanagement demonstreren dat het meer is dan een kostenpost. In mijn ogen is de toegevoegde waarde van Risk vanzelfsprekend: goed risicomanagement waarborgt uw licence to operate door te voorkomen dat risico’s en de financiële consequenties daarvan materialiseren, door uw organisatie te helpen anticiperen op crises en andere externe bedreigingen en door continu de weerbaarheid van de organisatie te verbeteren. Maar dit is niet altijd duidelijk voor anderen.

Risicomanagement leiden als een bedrijf

Hoe kunnen risicofuncties deze rol blijven spelen en tegelijkertijd meer begrip creëren voor hun relevantie? Risicomanagement moet in mijn ogen meer worden geleid als een bedrijf: wie zijn de interne klanten van uw risicomanagement, wat zijn hun uitdagingen, welke producten en diensten levert het risicomanagement, wat zijn de kosten en de toegevoegde waarde daarvan? Ik geloof dat dit alles veel meer expliciet moet worden.

Door de toegevoegde waarde van risicomanagement ten volle te benutten kunt u concurrentievoordeel behalen, de dynamiek en de synergie tussen de risicofunctie en de bedrijfsvoering verbeteren, uw klanten beter bedienen, op een verantwoorde manier risico’s nemen en het werk van de gemiddelde risicomanager aantrekkelijker maken. Als resultaat zou het zomaar eens kunnen dat er hogere budgetten worden toegewezen aan risicomanagement.

Op een verantwoorde manier meer risico nemen

Risicoafdelingen moeten de commerciële teams binnen uw organisatie niet alleen helpen bij het vermijden van onaanvaardbare risico’s, maar juist ondersteunen bij het op een verantwoorde wijze nemen van risico’s. Dus in plaats van ze koste wat het kost te vermijden. Want het nemen van risico’s hoort bij ondernemerschap.

Ik ben natuurlijk de laatste die zal zeggen dat organisaties als een kip zonder kop roekeloze besluiten moeten nemen en onverantwoorde risico’s moeten aangaan. Maar risico nemen op een verantwoorde manier - met de hulp van een sterke risicomanagementfunctie - is mogelijk en ook noodzakelijk. En dit is geen woordspel, het is een andere manier van kijken naar de rol van risicomanagement.

Meer interactie tussen risicoafdelingen en commerciële teams is zowel een doel als een middel in dit licht. Om meer toegevoegde waarde te kunnen leveren moeten risicomanagers beter luisteren naar hun interne klanten en actief feedback vragen. En andersom, beter in staat zijn om de waarde van producten en diensten van het risicomanagement tastbaar te maken en uit te leggen. Hier kan dus veel worden geleerd van marketeers.

Polijst de reputatie van risicomanagers

Risicomanagement gaat om zoveel meer dan het schrijven van beleid, uitvoeren van controls en het opstellen van rapporten. Het vereist begrip van de bedrijfsvoering, adviesvaardigheden en laterale denkkracht om over de onderdelen van een organisatie heen te kijken en verbanden te zien tussen risico’s. 

Daarnaast leidt de groeiende aandacht voor nieuwe en opkomende risico’s met betrekking tot bijvoorbeeld het klimaat, gedrag en technologie tot een vraag om nieuw talent dat bekend is met een breed scala aan nieuwe onderwerpen. Denk daarbij aan biowetenschappen, psychologie, data-analyse en cyberdreigingen. Deze talenten moeten zich dan natuurlijk wel aangetrokken voelen tot Risk.

Om dit talent succesvol aan te trekken kan de reputatie van risicomanagers wel worden opgepoetst. Lukt het om het imago van de ‘eeuwige criticus’, de ‘herhaaldelijke neezegger’ of zelfs de ‘onheilsprofeet’ om te zetten in het beeld van de expert die meedenkt en de andere kant van de medaille belicht? Van de specialist die helpt een gezonde balans te vinden tussen ondernemerschap en risicobeheersing? En van de kritische vriend die anderen wijst op de mogelijke risico’s van strategische besluiten? Bij een dergelijke transformatie hebben zowel de risicoafdelingen als de commerciële teams uiteindelijk baat.

En het spreekt nieuw en divers talent aan, de risicomanagers van de toekomst. Hier zal ik in een van mijn latere blogs nog uitgebreider bij stilstaan.

Risicomanagement verdient een goede marketingcampagne

Samenvattend verdient risicomanagement een goede marketingcampagne. En een andere kijk op het leiden van risicomanagement als een bedrijf. Ik hoop dat ik met dit blog deze ontwikkelingen een duwtje in de rug kan geven. 

Mocht u zich nog steeds afvragen of dit wel kan werken, besef dan eens hoe lang Steve Jobs zal hebben getwijfeld aan zijn ideeën voordat hij uiteindelijk met zijn beroemde uitspraak ‘Think different’ naar buiten trad. Ik ben natuurlijk geen Steve Jobs, maar ik ben ervan overtuigd dat het tijd is voor ‘Risk different’.

Playback of this video is not currently available

0:02:06

De transformatie van risicomanagement

Verbeter uw strategie rondom risico's en regulering

De Covid-19-pandemie heeft het tempo waarin risicovolle gebeurtenissen plaatsvinden en zich verspreiden, verhoogd. Risico’s die eerst nog ver weg en onwaarschijnlijk leken, zijn de norm geworden. Om beter voorbereid te zijn op het onverwachte, is het belangrijk dat uw organisatie weerbaar is. Op die manier kunt u sneller en adequater reageren op veranderingen en nieuwe wet- en regelgeving.

Is uw aanpak voor risico’s geschikt voor de wereld van morgen? Wij ondersteunen u daar graag bij. 

Lees meer >

Contact

Anthony Kruizinga

Anthony Kruizinga

Partner, Risk & Regulation lead, PwC Netherlands

Tel: +31 (0)61 308 76 37

Volg ons