Als nieuwe chief technology & innovation officer is Marc Diepstraten verantwoordelijk voor de digitale strategie van PwC Nederland. Daarin speelt de ontwikkeling van generatieve kunstmatige intelligentie (GenAI) een grote rol. Hoe kun je als organisatie navigeren in een landschap waarvoor nog geen routekaart is uitgegeven? Hoe zoek je naar oplossingen als je huidige verdienmodel onder druk komt te staan? In dit blog vertelt hij meer.
De technologische ontwikkelingen die we momenteel meemaken, waaronder de opkomst van GenAI, gaan razendsnel. We staan met elkaar voor de uitdaging om bestaande bedrijfsprocessen en -modellen onder de loep te nemen en tegelijkertijd continuïteit te borgen.
In onze vele gesprekken met CEO’s is een van de meest gestelde vragen die we horen: bestaat mijn bedrijf over tien, of zelfs vijf jaar, nog wel? Bij PwC houden we rekening met een revolutie in de komende jaren, een fundamentele herziening van bedrijfsmodellen. De komst van AI zet bestaande verdienmodellen onder grote druk en opent nieuwe richtingen. Vooral daar waar klantinteractie, snelheid en de verwerking van veel data samengaan. Dat zien we nu bijvoorbeeld bij banken, verzekeraars, uitvoeringsorganen van de overheid of in de consumentenindustrie. Dat vraagt om investeringsbeslissingen, waarin je technologie optimaal inzet en de organisatie wendbaar houdt. Maar in dit snel veranderende landschap is het heel lastig om te weten welke investeringen de juiste zijn.
Onze gesprekken met klanten gaan dagelijks over data en technologie – en dat is substantieel anders dan jaren geleden. Waar we als PwC-adviseurs eerder absolute kennis en oplossingen deelden, zijn we nu een gesprekspartner die mogelijke scenario’s en richtingen aandraagt en deze samen met de klant verkent. Ook voor ons als kennisinstituut is dat een nieuwe uitdaging. Het vraagt om een doorontwikkeling van wie we zijn en hoe we samenwerken met elkaar en onze klanten. Uiteraard blijven we bouwen op onze kennis van de kritieke bedrijfsprocessen van een klant en van ontwikkelingen in markt en maatschappij. Maar de thema’s van nu vragen van ons een heel andere manier van denken en werken. Het ontdekken, implementeren en toepassen van GenAI is een reis, waarvan we samen met klanten en andere stakeholders de route verkennen en uitstippelen door constant met elkaar in gesprek te blijven.
‘Het ontdekken, implementeren en toepassen van GenAI is een reis, waarvan we samen met klanten en andere stakeholders de route verkennen en uitstippelen door constant met elkaar in gesprek te blijven.’
Marc Diepstraten,chief technology & innovation officer PwC NederlandIn het (Gen)AI-landschap dat zich om ons heen opent, is er geen vaste route. Er is zelfs geen kaart. De juiste aanpak en toepassingen verschillen per onderneming en sector. We moeten onze strategieën bijstellen. Gelukkig zijn er principes die je kunt toepassen als onderneming, waar je je ook bevindt op de GenAI-reis. Ik geef hieronder vijf adviezen die naar mijn overtuiging relevant zijn voor elke organisatie.
Het gebruik van nieuwe technologie binnen je onderneming begint zowel van bovenaf als van onderaf. Ontwikkel als leiding een visie. Put daarbij van begin af aan uit het bewustzijn en het enthousiasme die al aanwezig zijn op de werkvloer. Want terwijl je als directie mogelijk denkt dat je bedrijf nog niets met GenAI doet, kunnen zeker jongere mensen in je organisatie vaak al veel verder zijn in hun toepassing ervan in de bedrijfsprocessen dan je je realiseert. Die bottom-upinitiatieven kun je integreren in de visie en omzetten in bredere successen.
Op een reis door onontgonnen gebied ben je voortdurend je route aan het bijstellen aan de hand van wat je tegenkomt. Dat geldt ook voor de GenAI-reis. Je weet niet welke kans of welk risico zich achter de volgende bocht aandient. Hierdoor is flexibel opereren belangrijker dan in het verleden. Maak plannen voor zes maanden, maximaal twaalf, en herzie ze dan op basis van interne ervaringen en externe ontwikkelingen.
In de snelle ontwikkeling van AI komen technologische toepassingen vooral tot stand in co-creatie met meerdere partners en stakeholders. Houd daarom de deuren en ramen open: deel je eigen kennis, data en benchmarking met inzichten van een kennispartner en de kunde van een technologische partner, leer van anderen, en kom zo samen tot keuzes. Als je samen reist, kom je verder.
Tot de snelst groeiende bedrijven op dit moment behoren veel nieuwe, ‘AI-based’ spelers die zich met veel specialistische kennis en data op een kleine niche richten. In de toekomst moet kennis steeds meer gecombineerd worden met de effectieve inzet van technologie en data. Zorg voor zogeheten ‘data-driven decision-making' – geïnformeerde inzichten en beslissingen op basis van data – en focus op de nieuwe drie-eenheid: denkkracht, data en technologie.
Ook als je met kortetermijnplannen van zes tot twaalf maanden werkt, zul je op de GenAI-reis met regelmaat moeten terugkomen op gemaakte keuzes, omdat ontwikkelingen nog sneller gaan dan je denkt of keuzes anders uitpakken dan verwacht. Dat vraagt lef om te falen, daarvan te leren en snel bij te stellen. Zorg ervoor dat je goed op de hoogte blijft van zowel de nieuwste technologische innovaties en maatschappelijke ontwikkelingen als de beweging in de markt en bij je belangrijkste stakeholders.
Chief Digital Officer, PwC Netherlands
werkt al sinds 1990 bij PwC. Hij bekleedde meerdere managementfuncties en maakte deel uit van de raad van bestuur. Hij hield zich de afgelopen jaren onder andere bezig met grote transformatieprojecten, waarbij klanten bijvoorbeeld een grote verandering in hun businessmodel doorvoerden. Als chief technology & innovation officer heeft hij drie focusgebieden: het vergroten van inclusiviteit in de technologische ontwikkeling, nieuwe verdienmodellen en de relevantie van technologie voor het oplossen van grote maatschappelijke vraagstukken.