Organisational Behaviour

De kloof tussen zeggen en doen

In de samenleving verschuift het moreel en stijgt het bewustzijn. Dat zorgt ervoor zorgt dat integriteit een belangrijk onderwerp is. Om integer te handelen, is het essentieel dat je leeft naar je doelen, waarden en strategie. Een organisatie moet niet alleen zeggen wat ze doet, maar ook doen wat ze zegt.

Wat u als organisatie communiceert over uw strategie, visie, doelen, waarden of merkpositie, noemen wij de ‘Say'. De feitelijke acties en gedragingen van leiders en medewerkers is wat wij de ‘Do’ noemen. 

Met een toenemend bewustzijn van de samenleving kunt u vooruit komen en kansen creëren door de kracht van doelen en waarden te cultiveren. Als uw 'Do' echter afwijkt van uw 'Say', ondermijnt dit uw integriteit, aangezien het een negatief effect heeft op uw geloofwaardigheid en betrouwbaarheid in de ogen van de samenleving en regelgevende instanties. Dit is wat we de Say-Do Gap noemen.

Playback of this video is not currently available

0:02:13

Hoe u uw ‘Say-Do-Gap’ overbrugt

 Hoe u uw ‘Say-Do-Gap’ overbrugt

Door een objectieve kijk te geven op het verschil tussen wat wordt nagestreeft en de dagelijkse realiteit, kunnen we u helpen om de Say-Do-Gap te overbruggen. We maken drijfveren van onzichtbaar gedrag tastbaar, om risico's in een vroeg stadium te diagnosticeren en te beheersen, de kloof te dichten door middel van acties en preventie te stimuleren in plaats van achterstanden weg te werken.

Door de Say-Do-Gap te overbruggen, brengt u de definitie en uitvoering van uw strategie bij elkaar. Daardoor ontstaat transparantie en bewustzijn en kunt u goede dialogen voeren, zowel intern als extern.

Bekijk ons filmpje om te zien hoe onze ‘Say-Do Gap-analyzer’ u kan helpen om uw ‘Say-Do-Gap’ te overbruggen door middel van geavanceerde gedragsanalyses.

De bedrijfscultuur wordt bedreigd door thuiswerken

We mogen de impact van thuiswerken op de bedrijfscultuur niet onderschatten. Dit kan op de lange termijn leiden tot emotionele ontkoppeling van het bedrijf door de ontwikkeling van culturele vervreemding. De kans op integriteitsrisico's neemt ook toe door de groeiende kloof tussen zeggen en doen. Wat kunnen organisaties doen om de bedrijfscultuur te versterken?

Lees hier hoe de bedrijfscultuur te versterken

Volg ons

Contact

Wendy van Tol

Wendy van Tol

Partner, PwC Netherlands

Tel: +31 (0)62 353 44 50

Elike Greve

Elike Greve

Director, PwC Netherlands

Tel: +31 (0)61 085 09 39

Fieke Janssen

Fieke Janssen

Manager, PwC Netherlands

Tel: +31 (0)61 042 61 09

Hide