Marktsector
Automotive
Onze rol
Ontwikkeling ESG-strategie
Door
PwC Nederland
Het kan bedrijven nauwelijks ontgaan zijn: ESG-factoren zijn van groot belang voor de toekomst van hun organisatie. Maar waar te beginnen, als de wil er is om bij te dragen aan een duurzame toekomst, maar de organisatie ervan nog in de kinderschoenen staat? Met die vraag worstelde de Europese organisatie van een internationaal automotivebedrijf.
Het hoofdkantoor van de automotive-multinational, op een ander continent, beschikte over een duurzaamheidsstrategie op hoofdlijnen. Maar in Europa werd het hoog tijd voor een praktische vertaling ervan, zeker met de aankomende Europese Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) in het achterhoofd.
In samenwerking met PwC zette het bedrijf vijf stappen op weg naar een duurzame toekomst. Voor afstemming met de wereldwijde organisatie werd al in een vroeg stadium een stuurgroep opgericht met leden uit zowel Europa als van het hoofdkantoor.
Voor het bepalen van de belangrijkste duurzaamheidsonderwerpen koos het automotivebedrijf ervoor om alle medewerkers te bevragen. Dat was slim, want de mensen zijn het hart van de onderneming en ze zijn nodig om de strategische keuzes tot leven te wekken. Als zij kunnen werken aan hun collectieve prioriteiten rondom duurzaamheid, heeft de strategie grotere kans van slagen en zullen medewerkers zich nauwer verbonden voelen met hun werkgever.
De enquête zelf zorgde ervoor dat het bewustzijn van het belang van ESG toenam. Het enthousiasme van de medewerkers werd de hefboom voor verandering. Zodra de strategie op hoofdlijnen geformuleerd was, werden ook externe belanghebbenden zoals merkdealers betrokken.
Op basis van de enquête-uitkomsten en gesprekken met het management, schreef de klant met PwC aan een strategie met vier pijlers. Een van die pijlers is bijvoorbeeld efficiënter gebruik van energie en materialen, waarmee typisch in de automotive-sector duurzame vooruitgang geboekt wordt. Maar ook het bevorderen van diversiteit en inclusie werd een van de vier strategische pijlers.
Voor het bepalen van realistische doelen was de grote ervaring van PwC met duurzaamheid en de sectorspecifieke kennis rondom de automotive-markt behulpzaam. Samen met de klant werden doelen geformuleerd met zowel genoeg ambitie als met een goede aansluiting op de huidige manier van werken. Niet te veel en te snel, maar zeker ook niet te weinig en te traag.
Het kennisniveau van de mensen in de organisatie moet op orde zijn om echt met ESG aan de slag te gaan. Daarom volgde in eerste instantie een geselecteerde groep van honderd medewerkers een bijscholingsprogramma voor ESG. Zij konden daarna meedenken over de meetbare doelen en het veranderingstraject mede vormgeven. ESG-bijscholing voor alle medewerkers stond daarna op het programma, om ervoor te zorgen dat iedereen optimaal betrokken werd bij de duurzame toekomst.
Wat was er verder nodig om de strategie uit te voeren? Onder meer cijfers, om de voortgang te kunnen meten. Met hulp van PwC richtte het bedrijf een solide proces van dataverzameling en rapportage in. Klein beginnen was daarbij het startpunt. De pilot, met een paar bedrijfslocaties en een handvol ‘key performance indicators’, werd na succes verder uitgebouwd.
Voor de hele ESG-aanpak gold dat weloverwogen eerste stapjes zorgen voor vertrouwen op de reis van duurzame vooruitgang. Dit automotivebedrijf, dat aan het begin van de samenwerking met PwC nog weinig op stapel had staan, is nu met een grote groep enthousiaste medewerkers volop bezig om duurzaamheid fundamenteel te versterken.