Klantcase

Automotive-bedrijf bouwt fundamentele aanpak voor ESG

Automotive-bedrijf bouwt fundamentele aanpak voor ESG
  • Casestudie
  • 10 okt 2023

Marktsector

Automotive

Onze rol

Ontwikkeling ESG-strategie

Door

PwC Nederland

Van goede wil naar duurzame vooruitgang

Het kan bedrijven nauwelijks ontgaan zijn: ESG-factoren zijn van groot belang voor de toekomst van hun organisatie. Maar waar te beginnen, als de wil er is om bij te dragen aan een duurzame toekomst, maar de organisatie ervan nog in de kinderschoenen staat? Met die vraag worstelde de Europese organisatie van een internationaal automotivebedrijf.

CSRD in aantocht

Het hoofdkantoor van de automotive-multinational, op een ander continent, beschikte over een duurzaamheidsstrategie op hoofdlijnen. Maar in Europa werd het hoog tijd voor een praktische vertaling ervan, zeker met de aankomende Europese Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) in het achterhoofd.

Vijf stappen naar een duurzame toekomst

In samenwerking met PwC zette het bedrijf vijf stappen op weg naar een duurzame toekomst. Voor afstemming met de wereldwijde organisatie werd al in een vroeg stadium een stuurgroep opgericht met leden uit zowel Europa als van het hoofdkantoor. 

  1. Analyse van de duurzaamheidspositie van het bedrijf in de markt.
  2. Onderzoek naar de meest relevante duurzaamheidsonderwerpen voor de onderneming. 
  3. Ontwikkeling van de duurzaamheidsvisie, strategie en ambities op basis van analyse en onderzoek uit de eerdere stappen. 
  4. Vertaling van de visie, strategie en de ambities in meetbare doelen en het opstellen van de zogenoemde roadmap voor de landenorganisaties.
  5. Uitvoering en communicatie van de genomen stappen en de weg vooruit.

Vijf stappen naar een duurzame toekomst

Medewerkers hefboom voor verandering

Voor het bepalen van de belangrijkste duurzaamheidsonderwerpen koos het automotivebedrijf ervoor om alle medewerkers te bevragen. Dat was slim, want de mensen zijn het hart van de onderneming en ze zijn nodig om de strategische keuzes tot leven te wekken. Als zij kunnen werken aan hun collectieve prioriteiten rondom duurzaamheid, heeft de strategie grotere kans van slagen en zullen medewerkers zich nauwer verbonden voelen met hun werkgever.

De enquête zelf zorgde ervoor dat het bewustzijn van het belang van ESG toenam. Het enthousiasme van de medewerkers werd de hefboom voor verandering. Zodra de strategie op hoofdlijnen geformuleerd was, werden ook externe belanghebbenden zoals merkdealers betrokken.

Strategie met vier pijlers

Op basis van de enquête-uitkomsten en gesprekken met het management, schreef de klant met PwC aan een strategie met vier pijlers. Een van die pijlers is bijvoorbeeld efficiënter gebruik van energie en materialen, waarmee typisch in de automotive-sector duurzame vooruitgang geboekt wordt. Maar ook het bevorderen van diversiteit en inclusie werd een van de vier strategische pijlers.

Voor het bepalen van realistische doelen was de grote ervaring van PwC met duurzaamheid en de sectorspecifieke kennis rondom de automotive-markt behulpzaam. Samen met de klant werden doelen geformuleerd met zowel genoeg ambitie als met een goede aansluiting op de huidige manier van werken. Niet te veel en te snel, maar zeker ook niet te weinig en te traag.

Strategie met vier pijlers

Bijscholingsprogramma

Het kennisniveau van de mensen in de organisatie moet op orde zijn om echt met ESG aan de slag te gaan. Daarom volgde in eerste instantie een geselecteerde groep van honderd medewerkers een bijscholingsprogramma voor ESG. Zij konden daarna meedenken over de meetbare doelen en het veranderingstraject mede vormgeven. ESG-bijscholing voor alle medewerkers stond daarna op het programma, om ervoor te zorgen dat iedereen optimaal betrokken werd bij de duurzame toekomst.

Data en rapportage

Wat was er verder nodig om de strategie uit te voeren? Onder meer cijfers, om de voortgang te kunnen meten. Met hulp van PwC richtte het bedrijf een solide proces van dataverzameling en rapportage in. Klein beginnen was daarbij het startpunt. De pilot, met een paar bedrijfslocaties en een handvol ‘key performance indicators’, werd na succes verder uitgebouwd.

Zorgen voor vertrouwen

Voor de hele ESG-aanpak gold dat weloverwogen eerste stapjes zorgen voor vertrouwen op de reis van duurzame vooruitgang. Dit automotivebedrijf, dat aan het begin van de samenwerking met PwC nog weinig op stapel had staan, is nu met een grote groep enthousiaste medewerkers volop bezig om duurzaamheid fundamenteel te versterken.

In zeven stappen naar CSRD dubbele materialiteit

Contact us

Wendy van Tol

Wendy van Tol

Partner, PwC Netherlands

Tel: +31 (0)62 353 44 50

Femke Helgers

Femke Helgers

Director, Sustainability, PwC Netherlands

Tel: +31 (0)62 016 21 34

Volg ons

Contact us

Alexander Spek

Alexander Spek

Partner, PwC Netherlands

Tel: +31 (0)88 792 00 02

Joukje Janssen

Joukje Janssen

Partner, Sustainability, PwC Netherlands

Tel: +31 (0)65 378 26 45

Wendy van Tol

Wendy van Tol

Partner, PwC Netherlands

Tel: +31 (0)62 353 44 50

Leonie Schreve

Leonie Schreve

Partner, PwC Netherlands

Tel: +31 (0)63 063 48 15

Hide